V70XC 2002 Motor probleem

remcodj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

V70XC 2002 Motor probleem

· 
Posted: 23.01.2022 - 14:08  ·  #1
Hallo,

Sinds vrijdag heeft onze Vovlo V70XC de geest gegeven. De auto start wel, maar loopt heel onregelmatig en valt daarna vrij snel uit. Omdat dit soort zaken in tekst moeilijk is uit teleggen, heb ik een fimpje gemaakt:

Zoals gezegd is het een V70XC automaat uit 2002 met inmiddels 273.000 km. (geen LPG oid.)

Zaken die ik zelf al geprobeerd heb:
Auto uitgelezen met Vida, deze gaf een foutcode ECM-6805 en ECM-6814, beide turbodruk fouten.
Helaas is dit het laatst wat ik heb kunnen doen met mn Dice, deze doet nu niks meer.. er gaan zelfs geen lampjes meer op branden op de dice. Maar dat zoek ik later wel uit.

Verder heb ik de 3 slangetjes van het turboregelblokje die aan het luchtfilterhuis zit, los gehad en gekeken of deze vrij waren en dat waren ze.
luchtinlaatbuis die over het motorblok loopt los gehad en in de turbo gekeken, maar daar zag ik ook niks geks. ook de buis was netjes schoon (alleen beetje olie).
alle bougies er uitgehad en nagekeken, zagen er alle 5 het zelfde uit. Deze zitten er nu zo'n 10.00km in.
Oliepijl is laag, maar wel boven minimum
3/4 tank euro95
zekering brandstofpomp is heel.

Heeft iemand nog suggesties waar ik naar zou kunnen kijken? ik kan de auto helaas niet naar een garage rijden....

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Remco
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: V70XC 2002 Motor probleem

· 
Posted: 23.01.2022 - 17:06  ·  #2
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 17:14  ·  #3
Slangen van de intercooler al goed bekeken? Gasklephuis schoon?
Inlaatslang op turbo heel en nog goed bevestigd?
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 18:00  ·  #4
Quote door Bolbo

Het luchtfilter mist ;-)

Haha, moet ie alleen maar beter door kunnen ademen toch? :P
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 18:22  ·  #5
Ik neig er naar om 2 dingen te roepen.
1) dat je LMM de geest heeft gegeven. Is redelijk makkelijk te controleren door de stekker er af te halen. Dan moet ie lopen weliswaar op verhoogd toerental.

2) brandstof pomp. Is er wel brandstof druk aanwezig? En anders met 2 man, 1 starten en de tweede man geeft met de hamer een welgemikte tik op de pomp. Loopt ie dan wel heel even dan weet je het ook....
remcodj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 19:17  ·  #6
Bedankt dat jullie de moeite wilde nemen om mee te denken!
Net weer naar de auto geweest en het makkelijkste maar even eerst getest, LMM los gemaakt en inderdaad, starten en lopen!
En nog niet eens echt slecht:

Dus gelijk maar een nieuwe bestellen en dan kan de boel weer in elkaar.
Ik ben door de foutcodes in Vida helemaal op het verkeerde been gegaan. Aangezien ik toch moet wachten op het onderdeel ga ik maar eens kijken of er nog wat te beginnen is met mn Dice. Blijft toch erg makkelijk zo'n ding,

Zodra de nieuwe binnen is en deze geplaatst is zal ik nog even laten weten of het probleem weg is.

Nogmaals bedankt allemaal!

Groeten,
Remco
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 20:48  ·  #7
Let wel even op het volgende.....

Je gebruikt nu geen luchtfilter. Voor de LMM is dat killing, stof en rondvliegende miniscule zandkorrels komen in je aanzuigtraject. Dus in je LMM en in de motor zelf. Dat levert geheid motorschade op!
Dus, -al is het voor nood- een luchtfilter installeren!

Ten tweede, je ECU krijgt nu geen informatie van de luchthoeveelheid en kan dus nu niet berekenen hoeveel brandstof hij moet inspuiten. Het enige waar de ECU mee regelen kan is je lambasensor. En die regelt vertraagd en dus zeker niet betrouwbaar.
Rijden met een losgekoppeld LMM sensor is echt voor NOOD en voor kleine stukjes. En vooral niet fors gasgeven, hij zal stotteren e afslaan omdat ie verzuipt.
Je moet echt alleen rijden als het echt niet anders kan en met een fluwelen voet.

Eerst een LMM monteren en een luchtfilter, dan weer rijden......
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.01.2022 - 08:31  ·  #8
Wat BBS zegt... als je de luchtfilterbak uit de weg moet hebben voor iets, maar toch de motor moet starten, dan kan je de luchtfilterbak losmaken en op de kop aan de LMM zetten, dan heb je toch dat gat vrij waar de bak normaal in ligt, maar gaat er wel gefilterde lucht je motor in.
remcodj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.01.2022 - 08:47  ·  #9
Duidelijk verhaal.

Ik had inderdaad de box verwijderd om er bij te kunnen. Vervolgens de auto alleen maar gestart om te kijken of hij nu wel stationair wilde draaien, maar inderdaad een onnodig risico.

Rijden met de auto was zeker niet te bedoeling, niet zonder LMM en zeker niet zonder luchtfilter. Ik ben in de gelukkig omstandigheid dat de auto binnen kan blijven staan tot dat de LMM geleverd is.

Bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Remco
remcodj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2022 - 07:40  ·  #10
Even een update:
Na dat ik de LMM los had gemaakt, bleef de motor lopen. Ik had de auto weer in elkaar gezet en, met de LMM los, de auto naar buiten gereden. Daarna de LMM weer aangesloten en de motor bleef gewoon normaal lopen. Echter viel me toen we een vreemd geratel op. Dit bleek de TCV te zijn. Het "kastje" aan het luchtfilterhuis. Dit was duidelijk hoor, maar ook voelbaar.
Na wat onderzoek blijkt dat dit "kastje" wel eens vaker stuk gaat. Aangezien de TCV invloed heeft op de werking van de turbo en dus ook invloed heeft op het verbrandingsproces, heb ik besloten deze te vervangen.

Gisteravond de TCV vervangen en inderdaad geen geratel meer. Proefritje gemaakt (met aangesloten LMM) en de auto rijdt weer als vanouds, of eigenlijk veel beter. Het is goed merkbaar dat de turbo al enige tijd niet meer goed kon functioneren door de defecte/slecht werkende TCV.
Gisterenavond de foutcodes verwijderd en vandaag maar weer en stuk gaan rijden en daarna nog eens uitlezen.

Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan mijn ervaring.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2022 - 08:37  ·  #11
Quote door remcodj

Even een update:
Na dat ik de LMM los had gemaakt, bleef de motor lopen. Ik had de auto weer in elkaar gezet en, met de LMM los, de auto naar buiten gereden. Daarna de LMM weer aangesloten en de motor bleef gewoon normaal lopen. Echter viel me toen we een vreemd geratel op. Dit bleek de TCV te zijn. Het "kastje" aan het luchtfilterhuis. Dit was duidelijk hoor, maar ook voelbaar.
Na wat onderzoek blijkt dat dit "kastje" wel eens vaker stuk gaat. Aangezien de TCV invloed heeft op de werking van de turbo en dus ook invloed heeft op het verbrandingsproces, heb ik besloten deze te vervangen.

Gisteravond de TCV vervangen en inderdaad geen geratel meer. Proefritje gemaakt (met aangesloten LMM) en de auto rijdt weer als vanouds, of eigenlijk veel beter. Het is goed merkbaar dat de turbo al enige tijd niet meer goed kon functioneren door de defecte/slecht werkende TCV.
Gisterenavond de foutcodes verwijderd en vandaag maar weer en stuk gaan rijden en daarna nog eens uitlezen.

Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan mijn ervaring.

Top dat het probleem opgelost is, bedankt voor het delen van je ervaring, onze Volvo"s zijn nu eenmaal auto's met een respectable kilometerstand en nu en dan moet er weer wat vervangen worden. :P
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.02.2022 - 08:47  ·  #12
Mooi! Gelukkig een simpele en goedkope fix

Selected quotes for multi-quoting:   0