V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

jaloers op mensen die alles zelf kunnen.

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 11:16  ·  #1
Hoi.

Uit mijn autostoel komen wordt steeds moeizamer, en eigenlijk wil ik mijn auto helemaal niet kwijt. Nieuwe veren en dempers (nivomat conversie kit) staat op de laten-doen lijst, net als de revisie van de geartronic.

Eigenlijk is mijn eerste vraag heel simpel: Is er iemand die onder zijn V70XC die beroemde veerpoten van de XC90 heeft gemonteerd?
Zo ja, hoe veel hoger komt de zitting van de stoel dan: Of wat is dan de maximale instaphoogte?

Er zitten nu 16" wielen onder, ik neem aan dat 17" ook al verschil oplevert, maar weet niet of ik dat zo maar kan doen?

Dit soort ervaringen zou mij helpen om verstandig te investeren in deze auto of toch iets anders gaan zoeken.

Bedankt voor het delen van julile kennis!
JP
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 12:46  ·  #2
Over de vering kan ik je niet beantwoorden.
Maar normaal gesproken leveren grotere velgen geen extra instaphoogte op. Om de snelheidsmeter zo min mogelijk af te laten wijken "horen" er plattere banden op waardoor de totale omtrek hetzelfde blijft als bij een kleinere velg.
Je kunt natuurlijk hogere banden erop laten leggen maar dan moet je wel bedacht zijn op die teller afwijking. Hogere banden kunnen ook op je huidige velgen maar het moet wel binnen de wielkast passen, zowel op moment van inveren als met maximale stuuruitslag.
Naast de afwijking van de teller verlies je ook iets stabiliteit in de bochten.

Zelf had ik op onze vorige auto, een v50, stalen winter wielen van een xc90.
Gewoon omdat ik daar goedkoop aan kon komen. Reed prima en ik vond het leuk uitzien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2053
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 13:01  ·  #3
Je kan de XC70 met andere veren en bussen 2x 5cm verhogen, 10cm totaal, dat zal de instap dus een fors stuk hoger maken.

Dan heb je aan de voorkant de aandrijfassen van de XC90 nodig, ivm de lengte die nodig is na verhogen.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 13:16  ·  #4
Quote door V70R^2

Je kan de XC70 met andere veren en bussen 2x 5cm verhogen, 10cm totaal, dat zal de instap dus een fors stuk hoger maken.

Dan heb je aan de voorkant de aandrijfassen van de XC90 nodig, ivm de lengte die nodig is na verhogen.


Dat is aanzienlijk!
Hoef je dan geen andere stuureinde te plaatsen?
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 205
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 14:02  ·  #5
En wat doet dit met het weggedrag (zonder andere aanpassingen)?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 14:15  ·  #6
Ik wil niet vervelend doen, maar afgaande op je signature: auto met 5ton+ met ruilmotor met 3ton+ is daarin significant meer investeren dan standaard onderhoud is sowieso financieel geen verstandige keuze, want het geld wat je erin steekt ga je er nooit meer uit krijgen bij verkoop of inruil - en sowieso krijg je met dergelijke cijfers sowieso amper wat terug voor die auto, dus is het - nogmaals, financieel bekeken - enkel een kwestie van 'oprijden' zolang er geen grote kosten aan komen.
Maar goed, een auto is ook voor een groot deel emotie en liefhebberij.
Mocht je zo'n ingreep doen en je hebt daar zelf plezier van, dan heb je daar natuurlijk iets aan wat niet direct in geld valt uit te drukken, dus dan is een investering het mogelijk wel waard. Of het verstandig is, is een tweede.
De auto wat verhogen zal wel kunnen (er is/was hier nog iemand die dat gedaan heeft, maar die kon het wel zelf en moest daar geen grote kosten voor maken qua uurloon) maar het zou mij verbazen als dat plug & play is met XC90 poten. Aandrijfassen zullen dan ook belangrijk zijn, en mogelijk is er ook invloed op dingen als draagarmen, kogels en hoek van het wiel etc. Het is een complexe geometrie waarin je lijkt mij niet zomaar 1 variabele kan veranderen zonder dat er invloed is op de andere verbindingen.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dank allen: Financieel gezien ben ik het met je eens

 · 
Posted: 21.06.2024 - 15:18  ·  #7
Aan de andere kant: veren en dempers 1000 euro + bak 4000 euro en dan nog een dikke beurt met D riem en de rest van 1500 euro is veel geld. Maar voor een dikke 7.500 euro koop ik ook geen wonder op wielen waar ik een paar jaar zonder extra onderhoud kan rijden.
Maar als er ook nog "even" assen en zo bij komen (zullen er wel 4 zijn bij de AWD) en dan nog niet veel extra hoogte dan wordt het te veel voor het goede. Dan knapt de auto op meedere fronten op maar het grootste probleem is het uitstappen, de instaphoogte.
Tweede probleem is mijn technische kennis en kunde, dat leidt naar hoge garagekosten en het
Derde "probleem" is dat ik eigenlijk wil eindigen met een een volvo, net zoals ik mijn rijdend leven begon met een volvo en er toch al gauw een stuk of 6 een enkele reis Druten bezorgd heb. Minimaal na een ton op de teller in mijn eigen be-sturen.

Nou ja, ik hoop dat er een ervaringsdeskundige is die iets kan vertellen, ga ook even buitenlandse fora afstruinen.

Dank allemaal en ik kan niet wachten op de volgende posts!

JP
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 17:42  ·  #8
Er staan op YouTube meerdere xc70's die verhoogd zijn. Misschien dat daar nog wat bruikbare informatie tussen zit. Zoek maar eens op: lifted xc70
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 205
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 21.06.2024 - 18:59  ·  #9
Is een XC60 niet een interessant(er) alternatief?
Zoiets: https://www.vakgarage.nl/occas…cc19675745
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dat bedoel ik..

 · 
Posted: 22.06.2024 - 11:47  ·  #10
Quote door Steven

Is een XC60 niet een interessant(er) alternatief?
Zoiets: https://www.vakgarage.nl/occas…cc19675745


Goed idee Steven,

Ik heb gezocht op LPG, dus viel het buiten wat ik gevonden had. Maar ik ben meer van de teksten dan van de techniek en dan ga ik al op tilt bij: "LET OP , MOTOR TBV DAK IS DEFECT , AIRBAG STORING AANWEZIG , BINNEN VERLICHTING WERKT NIET"

Dat zijn voor mij alarmbellen want elke letter betekent garage bezoek maar wat ik kwalijker vind:
De kilometerstand van pak 'm 350.000 km wordt niet genoemd. Het RDW document geeft alles in mijlen aan (teller ook), en daar wordt niet over geschreven, 212k miles is weer iets anders :) Auto komt zo te zien uit de US, waarschijnlijk gekocht door een diplomaat voor hij naar NL ging.

Los daarvan: Heel veel e-dingen die kunnen gaan storen en met zowel de Pluriel (2010) als de Volvo (2000) merk ik dat dat steeds meer problemen en probleempjes gaat oplveren. Toch maar een dacia dustbin leasen :)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Facebook

 · 
Posted: 22.06.2024 - 11:53  ·  #11
Quote door Maartjinski

Er staan op YouTube meerdere xc70's die verhoogd zijn. Misschien dat daar nog wat bruikbare informatie tussen zit. Zoek maar eens op: lifted xc70


Gezien, zijn er heel veel. Ik volg Lifted Volvo XC70s Met banden die echt grip hebben, kampeeruitvoeringen en wat dies meer zij maar ik heb gewoon een ouwemannenstoelhoogte nodig..
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2446
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 22.06.2024 - 22:10  ·  #12
Ik ben het helemaal eens met de reactie van Bolbo, heb eerder ook al zo’n soort opmerking geplaatst. Je blijft geld investeren maar bij een klein ongeval is zo’n auto direct Total Loss
Zelf was ik nog erg tevreden over de 16 jaar oude V70N 2.5T AWD die ik had en die er zo perfect uit zag, maar toch bij 365k ingeruild..
Effe serieus, Is een bestelbus niets voor jou. Je hebt altijd een hoge instap en goed zicht. Ik spreek uit ervaring omdat ik zakelijk diverse bestelbussen heb gereden.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2053
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 23.06.2024 - 00:39  ·  #13
Zo'n XC70 is gewoon een ideale auto, met een minimale lift kit qua instap helemaal ultiem voor een "senior".

Topic starter is een echte volvist, ik heb destijds de T5 swap in de XC70 uitgevoerd, ik kan goed begrijpen dat je nog lange tijd door wilt rijden met de wagen, deze kist tot de kist.

Het volgende is benodigd:
https://crosscountryperformanc…kit-bundle
https://www.xc70liftkit.com/

En daarnaast simpelweg een set nieuwe schokbrekers met randmateriaal en alleen de aandrijfassen aan de voorzijde van een XC90.

Ik zou het zeker doen, ik heb onlangs de XC70R welke ik er als 3e persoonlijke wagen naast hield verkocht welke moeders gebruikte om op en neer te rijden met de kleinkids en oppassen, deze vervangen voor een EX30. De XC70 was echt van een ander orde, het kan de (haar) leeftijd zijn, maar ook ik moet zeggen dat die XC70 gewoon super fijn, duidelijk en comfortabel is, met 10cm erbij mogelijk voor Topicstarter voldoende om hem te brengen waar die comfortabel wil komen én uitstappen.

m.b.t. een ongeval en afschrijven, dat is na nu één keer taxeren natuurlijk onzin, de vervanginswaarde na deze ingreep en de motorswap is eenvoudigweg een optelsom, €15.000 zou de taxatie-waarde met een fris gewassen, gepoetste wagen na dit alles minimaal moeten opleveren, al dan niet meer..
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Goede tip, ervaring met trafic

 · 
Posted: 23.06.2024 - 09:56  ·  #14
Quote door ProVolvo

Is een bestelbus niets voor jou. Je hebt altijd een hoge instap en goed zicht. Ik spreek uit ervaring omdat ik zakelijk diverse bestelbussen heb gereden.


Ik heb een aantal malen een trafic gereden, de eerste was de servicewagen van mijn bedrijf, de tweede eentje van een vriend waar we zo'n 15 om-kameringen in en rond Amsterdam hebben verzogd in het kader van Verhuisbedrijf de Ouders :)
Heb het ook aan het directoraat financieel en esthetiek voorgesteld maar zij zag als beste alternatief een andere vrouw voor mij :)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: V70XC - veerpoten XC90 of een XC90?

 · 
Posted: 23.06.2024 - 10:08  ·  #15
Quote door V70R^2

Zo'n XC70 is gewoon een ideale auto, met een minimale lift kit qua instap helemaal ultiem voor een "senior".

Topic starter is een echte volvist, ik heb destijds de T5 swap in de XC70 uitgevoerd, ik kan goed begrijpen dat je nog lange tijd door wilt rijden met de wagen, deze kist tot de kist.


En daarnaast simpelweg een set nieuwe schokbrekers met randmateriaal en alleen de aandrijfassen aan de voorzijde van een XC90.

Ik zou het zeker doen, ik heb onlangs de XC70R welke ik er als 3e persoonlijke wagen naast hield verkocht welke moeders gebruikte om op en neer te rijden met de kleinkids en oppassen, deze vervangen voor een EX30. De XC70 was echt van een ander orde, het kan de (haar) leeftijd zijn, maar ook ik moet zeggen dat die XC70 gewoon super fijn, duidelijk en comfortabel is, met 10cm erbij mogelijk voor Topicstarter voldoende om hem te brengen waar die comfortabel wil komen én uitstappen.

m.b.t. een ongeval en afschrijven, dat is na nu één keer taxeren natuurlijk onzin, de vervanginswaarde na deze ingreep en de motorswap is eenvoudigweg een optelsom, €15.000 zou de taxatie-waarde met een fris gewassen, gepoetste wagen na dit alles minimaal moeten opleveren, al dan niet meer..


Bad Swede had ik al eerder bekeken, en de ultimate lift ook. BS is gestopt met leveren en donderjagen met subframe, andere assen en meer van dat moois is gewon niet voor mij weggelegd. Ik denk dat mijn garage het een goed idee zal vinden maar dat het heel wat uren gaat kosten, want ze moeten dit ook allemaal "even" uitzoeken. Sowieso dat je aan de achterzijde dan geen XC90 nodig hebt. 80 euro ex per uur, voor denken, bestellen en monteren. Als ik jullie/jouw handigheid zou hebben, en een brug dan zou het een optie zijn .

Die motor is een van de redenen om de boel te restaureren, maar 10K is er eigenlijk niet en gaat ook niet in één jaar aan auto-verbetering in. Hoewel het wel weer mevalt als jet het over 7 jaar uitsmeerd :_)

Ik blijf kijken en denken, ga eens kijken naar een XC90 of een V90 Bestatter: In met mijn kist in een custom kist :) En tot die tijd volvo ik uit de Volvo tot er een beter alternatief, of veel liever, een updated mobiel op de oprit staat.

Dank allemaal!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0