Ik vond een Russische pagina waarop de werking en opbouw van de vacuumsteun / hydrolager perfect wordt uitgelegd, met foto's en al (incl vervanging in een XC90):
https://translate.google.com/t…&sandbox=1
Originele link:
http://www.xc90volvo.ru/volvo/poduhka.html
Ding bevat 2 kamers: olie onderin, vacuumkamer bovenin, met een membraan ertussen.
"Het werkt eigenlijk als een normaal rubber blok. De olie is een demper [bij lage toeren]. Als de motor > 1500 toeren maakt, creert het vacuum een onderdruk in de bovenste kamer en sluit de klep waardoor de olie niet meer vrij kan bewegen door de kamer en bypass, waardoor het kussen (onderzijde) hard wordt."
Er is dus alleen dempende werking van de olie onder de 1500 toeren, daarboven is de steun hard net als een normaal rubber, als alles correct werkt...
Vervolgens wordt nog uitgelegd waar het mis kan gaan (olieverlies door scheurtjes; vacuum wordt niet behouden) en de vervanging... uiteraard een slijtageonderdeel maar dus te vervangen (niet te repareren), maar leuk om de werking en de foto's te zien.