Vacuüm motorsteun vervangen of afdoppen???

karlie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Re: Vacuüm motorsteun vervangen of afdoppen???

· 
Posted: 17.06.2016 - 14:29  ·  #16
Het heeft met het comfort te maken... Een orginele Motorsteun is vacuüm gestuurd en de universele niet... Dat is het verschil
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2016 - 15:12  ·  #17
Mm, is wel handig als sites erbij vermelden dat het dus NIET hetzelfde soort onderdeel is. Ben benieuwd of dat op gaat voor meer onderdelen. Dan wordt het erg uitkijken dus.
staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.06.2016 - 16:04  ·  #18
Als ik het goed heb hebben enkel de diesels de versie met vacuum.
Je mag toch verwachten als je met identiek hetzelfde volvonr besteld dat je dan de exacte versie hebt.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2016 - 10:16  ·  #19
Net even gecontroleerd bij mijn auto (benzine versie): die heeft inderdaad GEEN vacuumaansluiting op de motorsteunen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2016 - 13:45  ·  #20
Na wat gelezen te hebben over die hydrolagers/ vacuumgestuurde motorsteunen, begin ik mij toch wel heel hard af te vragen hoe zo'n ding nu dan eigenlijk werkt. Ik heb ook een diesel met vacuumslangetje naar de motorsteun en blijkbaar wordt er dus vacuum naar de steun geleid (of lucht weggezogen, wat volgens mij hetzelfde is), maar hoe draagt dat dan bij aan de trillingsdemping?
roadrage
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 27.09.2016 - 11:53  ·  #21
nou ik zal een poging doen het je uit te leggen

er word naar de vaccuumsteunen via het t-stuk dat aan je luchtfilterhuis zit
lucht richting de steunen gestuurd dit gaat aan/uit/aan/uit(bibberend zegmaar) en in vlug tempo waardoor
de steun steeds van onder met lucht word gepompt en er weer uit.
aangezien je blok ook trilt gaan de steunen die zichzelf steeds even '"opblazen" deze trillingen tegen. en vangen de meeste trillingen op wat weer resulteerd in comfort en minder getril en gedreun in de kabine.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.12.2016 - 18:15  ·  #22
Ik vond een Russische pagina waarop de werking en opbouw van de vacuumsteun / hydrolager perfect wordt uitgelegd, met foto's en al (incl vervanging in een XC90):
https://translate.google.com/t…&sandbox=1
Originele link: http://www.xc90volvo.ru/volvo/poduhka.html

Ding bevat 2 kamers: olie onderin, vacuumkamer bovenin, met een membraan ertussen.
"Het werkt eigenlijk als een normaal rubber blok. De olie is een demper [bij lage toeren]. Als de motor > 1500 toeren maakt, creert het vacuum een onderdruk in de bovenste kamer en sluit de klep waardoor de olie niet meer vrij kan bewegen door de kamer en bypass, waardoor het kussen (onderzijde) hard wordt."

Er is dus alleen dempende werking van de olie onder de 1500 toeren, daarboven is de steun hard net als een normaal rubber, als alles correct werkt...

Vervolgens wordt nog uitgelegd waar het mis kan gaan (olieverlies door scheurtjes; vacuum wordt niet behouden) en de vervanging... uiteraard een slijtageonderdeel maar dus te vervangen (niet te repareren), maar leuk om de werking en de foto's te zien.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 19.12.2016 - 18:45  ·  #23
Mooie uitleg. :thumb:

Selected quotes for multi-quoting:   0