Hallo alle,
Ik ben al een poosje aan het zoeken geweest waar het haperen vandaan kwam met een koude motor.
Door diverse dingen te testen en uit te sluiten was ik bij de laatste poging gestand bij het vacuüm systeem.
Ik heb daar alles vanaf de vacuümpomp tot motorsteunen en rembekrachtiging getest en alles blijkt goed te zijn tot dat ik de vacuümklep onder druk zetten en ja hoor hij liet na 0,2 Bar alles door.
Dat wilt dus zeggen als je hem eraf hebt kun je het proberen met je mond en dan lijkt het goed maar dat is absoluut niet zo.
De vacuümpomp levert ongeveer 0.8 Bar dus dan kun je nagaan wat er allemaal langzaam weg loopt als je motor uit staat.
Het terugslagklepje zorgt ervoor dat de vacuüm die opgebouwd is door de motor opgebouwd blijft in de rembekrachtiging. Wanneer die klep kapot is loopt al het vacuüm terug (gelijk of in een paar uur tijd) en wanneer je dan de motor start moet hij eerst al het vacuüm weer oppompen in de bekrachtiger en steunen en daardoor werd bij mij de motor zenuwachtig en begon hij te haperen na 3 seconden en soms zelfs uitvallen zonder storingen of gekke dingen.
Dit is heel simpel te testen:
Zet je auto even 8H stil en als je dan je rem niet kunt in trappen (dus de vacuüm is weg) kun je er vanuit gaan dat je een lekkage hebt. Het simpelste is dan eerst even dat klepje controleren.
De reparatie kost (schrik niet) ongeveer 20 euro.
Kleine how to:
- Even de beplating van de ECU, en motor eraf halen.
- Adapter die op je vacuümpomp zit eraf klikken
- slang beneden op de bekrachtiger eraf halen
- complete slang even op tafel leggen
- met een scherp mesje de slang van de adapter afsnijden (zorg dat de adapter intact blijft)
- nieuwe o ring in adapter
- nieuw stuk slang maken op de oude lengte plus bescherm materiaal eromheen
- nieuwe terugslagklep
- en eventueel een nieuw stuk slang naar de bekrachtiger
- De zelfde manier weer terug bouwen
Het een na laatste heb ik niet gedaan omdat die goed was maar je zult merken dat het eerste stuk slang vanaf de vacuümpomp naar de terugslagklep gaat is uitgedroogd door de motor warmte dus die moet je wel echt vervangen.
Verder heb ik ook bij elk uiteinde van de slang een kleine slangenklem gedaan zodat hij 100% dicht is.
Bij mij heeft dit alle problemen verholpen en ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.
Skandix nummers:
1 1008789
Hose clamp 10 mm 22 mm
universal 0,56 EUR 0,56 EUR
1 1050199
Hose Vacuum hose
universal 12,71 EUR 12,71 EUR
1 1015833
9485451 Valve, Brake booster
Volvo 120 130 220, 140, 164, 200, 300, 700, P1800, P1800ES, S60 (-2009), S80 (-2006), V70 P26, XC70 (2001-2007), XC90 (-2014) 10,07 EUR 10,07 EUR
Groetjes Martijn
Ik ben al een poosje aan het zoeken geweest waar het haperen vandaan kwam met een koude motor.
Door diverse dingen te testen en uit te sluiten was ik bij de laatste poging gestand bij het vacuüm systeem.
Ik heb daar alles vanaf de vacuümpomp tot motorsteunen en rembekrachtiging getest en alles blijkt goed te zijn tot dat ik de vacuümklep onder druk zetten en ja hoor hij liet na 0,2 Bar alles door.
Dat wilt dus zeggen als je hem eraf hebt kun je het proberen met je mond en dan lijkt het goed maar dat is absoluut niet zo.
De vacuümpomp levert ongeveer 0.8 Bar dus dan kun je nagaan wat er allemaal langzaam weg loopt als je motor uit staat.
Het terugslagklepje zorgt ervoor dat de vacuüm die opgebouwd is door de motor opgebouwd blijft in de rembekrachtiging. Wanneer die klep kapot is loopt al het vacuüm terug (gelijk of in een paar uur tijd) en wanneer je dan de motor start moet hij eerst al het vacuüm weer oppompen in de bekrachtiger en steunen en daardoor werd bij mij de motor zenuwachtig en begon hij te haperen na 3 seconden en soms zelfs uitvallen zonder storingen of gekke dingen.
Dit is heel simpel te testen:
Zet je auto even 8H stil en als je dan je rem niet kunt in trappen (dus de vacuüm is weg) kun je er vanuit gaan dat je een lekkage hebt. Het simpelste is dan eerst even dat klepje controleren.
De reparatie kost (schrik niet) ongeveer 20 euro.
Kleine how to:
- Even de beplating van de ECU, en motor eraf halen.
- Adapter die op je vacuümpomp zit eraf klikken
- slang beneden op de bekrachtiger eraf halen
- complete slang even op tafel leggen
- met een scherp mesje de slang van de adapter afsnijden (zorg dat de adapter intact blijft)
- nieuwe o ring in adapter
- nieuw stuk slang maken op de oude lengte plus bescherm materiaal eromheen
- nieuwe terugslagklep
- en eventueel een nieuw stuk slang naar de bekrachtiger
- De zelfde manier weer terug bouwen
Het een na laatste heb ik niet gedaan omdat die goed was maar je zult merken dat het eerste stuk slang vanaf de vacuümpomp naar de terugslagklep gaat is uitgedroogd door de motor warmte dus die moet je wel echt vervangen.
Verder heb ik ook bij elk uiteinde van de slang een kleine slangenklem gedaan zodat hij 100% dicht is.
Bij mij heeft dit alle problemen verholpen en ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.
Skandix nummers:
1 1008789
Hose clamp 10 mm 22 mm
universal 0,56 EUR 0,56 EUR
1 1050199
Hose Vacuum hose
universal 12,71 EUR 12,71 EUR
1 1015833
9485451 Valve, Brake booster
Volvo 120 130 220, 140, 164, 200, 300, 700, P1800, P1800ES, S60 (-2009), S80 (-2006), V70 P26, XC70 (2001-2007), XC90 (-2014) 10,07 EUR 10,07 EUR
Groetjes Martijn
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).