Vacuum lines luchtfilterhuis

Daylights
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Vacuum lines luchtfilterhuis

· 
Posted: 26.09.2023 - 17:32  ·  #1
Ik had gezien dat het rubber elleboogje op het inlaatspruitstuk voor de vacuum line stuk was, bekend probleem. Deze vervangen, maar toen zag ik dat de line ook niet aangesloten was op het luchtfilterhuis:

Als ik een beetje Google dan denk ik dat de aansluiting aan de passagierskant (links op de foto) op het inlaatspruitstuk aangesloten dient te worden, en de bestuurderskant op de inlaatklep voor de luchttoevoer naar het luchtfilterhuis. Klopt dit? Of maakt het niet uit of deze links of rechts aangesloten zitten?

Als ik namelijk kijk hoe het vermoedelijk gezeten heeft, was het andersom.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

Re: Vacuum lines luchtfilterhuis

· 
Posted: 26.09.2023 - 22:16  ·  #2
De linker gaat naar je gasklephuis, de rechter maar de luchtklep onder je luchtfilterhuis. Deze regelt warme lucht bij bij lage buitentemperatuur.
Ik heb deze afgekoppeld, omdat het niet goed werkte. De slangen moet je dan wel afsluiten om vacuüm lekkage te voorkomen.
Daylights
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.09.2023 - 08:22  ·  #3
Quote door koennie

De linker gaat naar je gasklephuis, de rechter maar de luchtklep onder je luchtfilterhuis. Deze regelt warme lucht bij bij lage buitentemperatuur.
Ik heb deze afgekoppeld, omdat het niet goed werkte. De slangen moet je dan wel afsluiten om vacuüm lekkage te voorkomen.

Thanks! En dan rechts/links zoals op deze foto neem ik aan? En wat werkte er niet goed als ik vragen mag?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 27.09.2023 - 09:27  ·  #4
Je zal het deksel van het luchtfilterhuis los moeten maken, dan kun je ook eenvoudig bepalen welke waarheen loopt. als je de slangen loshaalt kun je ze bewegen en zie je de slang bij het gasklephuis wel bewegen. Die moet links.
Het lijkt nu of de slang die nu aan de aansluiting zit verkeerd zit.

Bij mij werd de bijmengklep steeds heen en weer gestuurd, zodat ik inlaatlucht kreeg van 30 tot 50 graden op de snelweg (kan ik live uitlezen met torque). Dit is niet goed voor je mengsel en vermogen. Warme inlaatlucht is ongunstig.
Het systeem is bedoeld om op hele koude dagen de motor toch lekker te laten lopen door de inlaatlucht iets op te warmen met lucht die langs het uitlaat spruitstuk heeft gestroomd. Dit is wat de lucht bijmengklep doet namelijk.
Ik heb hem vast gezet en heb de vacuum leidingen afgedopt. Geen effect gemerkt afgelopen 2 'winters'.
Daylights
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.09.2023 - 12:50  ·  #5
Quote door koennie

Je zal het deksel van het luchtfilterhuis los moeten maken, dan kun je ook eenvoudig bepalen welke waarheen loopt. als je de slangen loshaalt kun je ze bewegen en zie je de slang bij het gasklephuis wel bewegen. Die moet links.
Het lijkt nu of de slang die nu aan de aansluiting zit verkeerd zit.

Bij mij werd de bijmengklep steeds heen en weer gestuurd, zodat ik inlaatlucht kreeg van 30 tot 50 graden op de snelweg (kan ik live uitlezen met torque). Dit is niet goed voor je mengsel en vermogen. Warme inlaatlucht is ongunstig.
Het systeem is bedoeld om op hele koude dagen de motor toch lekker te laten lopen door de inlaatlucht iets op te warmen met lucht die langs het uitlaat spruitstuk heeft gestroomd. Dit is wat de lucht bijmengklep doet namelijk.
Ik heb hem vast gezet en heb de vacuum leidingen afgedopt. Geen effect gemerkt afgelopen 2 'winters'.

Klopt inderdaad, de foto is van hoe ik het aan trof en zat het volgens mij verkeerd om aangesloten voorheen. Ik heb het nu zoals ik het via Google vond en door jou bevestigd is aangesloten. Ik heb een CFE en ik zal ook de inlaattemperatuur als ik straks naar huis rij eens bekijken.

Selected quotes for multi-quoting:   0