Vacuumpomp terugslagklep , reparatie/schoonmaekn

olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Vacuumpomp terugslagklep , reparatie/schoonmaekn

· 
Posted: 11.03.2025 - 13:52  ·  #1
De Volvo is beetje aan het tegen sputteren , het klonk niet goed onder de motorkap , na vervangen vrijloop dynamo , dacht ik het gehad te hebben , maar nu klonk er een ander geluid , af en toe piepend , maar anders , soms weer weg en weer terug , onder het rijden niets te horen , maar auto met starten raar geluid en stationair warm was het nu wel erg hoorbaar , en ja hoor in een parkeergarage , geluid wordt daar versterkt door alle muren , ik herekende het ineens , het boot geluid , dus het vacuum systeem of de pomp , na weghalen motorafdekking en de auto warm gereden te hebben , was het duidelijk het komt daar bij de pomp weg , daar zit ook het hogedruk syteem van de diesel inspuiting , maar daar blijkt gelukkig niets mee te zijn .
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Vacuumpomp terugslagklep , reparatie/schoonmaekn

· 
Posted: 11.03.2025 - 14:13  ·  #2
Die ziet er nog goed uit. Mocht iemand anders dit eens tegenkomen, op YouTube is hier een goede video over van VolvoSweden, waarin hij enkel het membraampje vervangt ipv de hele klep zoals je door Volvo zou worden aangesmeerd.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2025 - 15:16  ·  #3
Ik heb hem niet vervangen , alleen schoon gemaakt , hij was gewoon vuil en vettig , dus gewoon klepje demonteren , uit elkaar halen , schoon maken en weer terug plaatsen .

Heb dat filmpje ook bekeken , omdat er 2 verschillende vacuumpompen zijn , en behoorlijk verschil in prijs , mijn auto heeft de duurdere variant , dacht ik ga eerst is dat klepje bekijken , in het filmtje liet ie ook zien dat het oude nog goed werkte , na schoon maken .
En dat blijkt dus in mijn geval ook .

Hopelijk met lang blijvend resultaat .
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2025 - 16:34  ·  #4
Quote door Bolbo

Die ziet er nog goed uit. Mocht iemand anders dit eens tegenkomen, op YouTube is hier een goede video over van VolvoSweden, waarin hij enkel het membraampje vervangt ipv de hele klep zoals je door Volvo zou worden aangesmeerd.

Heb je toevallig een linkje naar die video?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2025 - 16:54  ·  #5
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2025 - 17:44  ·  #6
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2025 - 08:47  ·  #7
Helaas het heeft toch niet helemaal geho;pen , zodra de auto goed warm is gereden maakt de pomp weer geluid .
Sinds klep gereinigd is wel veel minder , maar er zat vooral olie op het klepje , en denk dat dat niet hoort , en er slijtage op de pomp zit ,alles werkt verder prima , maar dit gaat voor mijn gevoel een keer mis , dus maar een nieuwe pomp besteld .
Na wat afspeuren op het net , en ook mijn onderdelen mannetje gevraag te hebben , een originele gekocht die is van Pierbrug in mijn geval , 235E moet ie met DHL morgen op de stoep liggen , dus wordt vervolgd.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2025 - 08:55  ·  #8
Kan het niet zijn dat enkel de pakking lekt en die niet meer afdicht als het blok warm is? Als ik me niet vergis heb ik eens een topic gezien hier waarin iemand die verving...Plein69 wellicht. Maar ja, een nieuwe pomp is allicht weer goed, en komt vast met een nieuwe pakking :-)
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2025 - 09:11  ·  #9
Het meeste wat ik vind is inderdaad lekkage , en dan smeert ie de hele boel onder aan de buitenkant , maar zoals je ziet op de foto daar is bij mij geen sprake van , dus die pakkingen vervangen , lost dan ook niet echt wat op , heb geen lekkage , behalve dan intern in de pomp , dat verklaart ook de olie bij de terugslag klep , en zal vermoedelijk op het asje zijn , waardoor het niet meer afdicht , en niet dat het nu goedkoop is een nieuwe pomp maar auto moet nog even betrouwbaar blijven , dus ik vervang hem , de oude zal ik uit elkaar halen , dan weet ik meteen waar het euvel zit of zat , dat is als het de pomp is maar dat is inmiddels wel duidelijk , gezien het veranderende geluid en gedrag na schoon maken terugslagklep , wordt vervolgd !!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 14.03.2025 - 06:01  ·  #10
Ik heb destijds bij de dealer een revisiekit gehaald voor 58 Euro en het filmpje van die rus uit canada gebruikt.
Bij de mijn T6 was toen ook de hele bovenkant van de bak nat doordat hij lekte.

Na schoonmaken en nieuwe pakkingen was alles mooi droog en schoon.
Ik heb toen ook gelijk de carterventilatiekap bovenop het blok vervangen omdat ik het membraan ligt hoorde fluiten.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2025 - 07:44  ·  #11
Ik heb het een en ander bekeken , het is geen benzine wagen in mijn geval een D5 2013 , en het geluid komt echt uit de pomp , lekkage aan de buitenkant is er niet , ik hoop dat een nieuwe pomp de oplossing gaat zijn .
Het geluid is er alleen al de auto warm is gereden , dan begint het gepiep getjilp .
We gaan het zien , heb de pomp bij motointegrator voor 235e kunnen kopen , dat scheelt toch 100e met de ned aanbieders .
Hij is onderweg met dhl .
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.03.2025 - 10:50  ·  #12
Voor dat je een nieuwe pomp koopt wil je toch eerst weten of de olie niet via de vacuum leiding naar de terugslag klep gaan. De lucht stroming in de leidingen is naar de pomp toe. dat is dus de omgekeerde richting als dat de olie van de pomp af zou komen. Het ratelen van de pomp kan goed zijn Dat er ergens een vacuĆ¼m lek is. zo dat er geen behoorlijk vacuum ontstaat.

Als de pomp echt herrie maakt kun je dit natuurlijk testen door het hele vacuum systeem los te koppelen en de pomp af te doppen als dan de herrie weg is
kan het twee dingen zijn. De herrie komt niet van de pomp, of de herrie komt door een laag vacuum.
Haal de dop er af en controleer nog een keer of het herrie maakt. Zo ja dan heb je een vaccuum lek.

Misschien dat iemand anders weet of er in het vacuum systeem ander onderdelen zitten die kunnen lekken naar het vacuum. Ik weet dat namelijk niet.

Oja ik hebt de vacuum terug slag klep ook vervangen ( 97 Euro). En bij mij zat er geen enkele drup olie in.
Deze fix zorgde er voor dat het ratelen van de EGR klep opgelost is ( deed hij ook stationair ) .

Heb nu alleen heel kortstondig, na het starten, nu al meer dan 2 jaar, een ratel ( hogere frequentie dan de EGR klep), duurt 2 seconden of zo. En daar na niet meer. Verwacht dat dit komt door het weg vallen van het vacuum, want als ik na 10 minuten weer start hoor ik de ratel niet.
Hoe de ratel van de EGR klinkt ( dus vacuum klep kapot)

https://www.youtube.com/watch?v=9Fy7QddHbrE
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.03.2025 - 12:40  ·  #13
Heb al een nieuwe pomp gekocht , het boot geluid is weg sinds het schoon maken van de terugslag klep , en die werkt 100% is ook makkelijk te testen , het andere geluid wat er eerst ook al was maar moeilijk te horen waar het vandaan kwam , is weg koud maar komt terug warm .
Dus er komt gewoon een nieuw pomp op en ben er van overtuigd dat het probleem dan opgelost is , als er olie vanuit de betreffende vacuum slang komt , wat ik niet verwacht gezien deze verder helemaal droog en schoon is . Dan zoeken we verder .
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2025 - 19:54  ·  #14
Nieuwe pomp zit erop het ging niet vanzelf , eigenlijk paste er een onderdeel niet , kwam ik achter na een half uur passen en meten , het is een oem pierburg de nieuwe , daar krijg je dan toch twijfel bij , of het wel het echte onderdeel is en niet een namaak .
Uiteindelijk toen ik het probleem vond en de nieuwe aangepast had , door een dat deel te wisselen met de oude pomp , zat het zo in elkaar , en meteen maar een rondje gereden , om te kijken of het geluid terug kwam als de motor warm is , hij is in iedergeval stil nu .
De oude gedemonteerd , en als er een set zou geweest om al het rubber werk in de pomp te vervangen , was er misschien een tweede leven voor hem , maar niks kunnen vinden behalve dan het onderste klepje .
Zal morgen nog een paar plaatjes plaatsen , ben er nu effe klaar mee .
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 17:07  ·  #15
The proof is in the pudding , zoals ze het in Engeland zeggen , en probleem is opgelost met de montage van de nieuwe pomp , vandaag een 100km gereden en het geluid getjilp bij warme start niet meer gehoord , dat is fijn .

Hier paar plaatjes van de oude pomp , die zat vol met olie , en dat er olie in zit bij deze pomp dat hoort , heeft een verbinding met de nokkenas , en een olie kanaal in dat uitstekende piefje waar een zeefje in zit , ken deze pompen verder niet , maar had het vermoeden dat de pomp de olie niet goed weer terug pompte , door slijtage van rubber afdichting in pomp zelf , ook zaten er best wel slijt sporen op deksel en huis .

Op de eerste en 2de foto is het piefje goed te zien wat in het olie kanaal in de nokkenas moet vallen , en waar dus olie door in de pomp loopt , die heb ik dus gewisseld me die van de oude pomp , omdat ie niet in de nokkenas wilde zonder geweld , de pomp valt dan niet goed tegen de cilinderkop , draai je hem dan aan met de bouten , draai je de boel kapot .
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0