vacuumslangetje benzine injectierail

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 60
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 15:23  ·  #1
Hallo, beste mensen,

betreft een v70 classic 1999 lpi vialle g3 2.5 10v

ik rook al een tijdje af en toe een vleugje soort uitlaatgaslucht, eigenlijk meer chemisch luchtje in de cabine.
niet altijd en vooral als de ventilatieroosters open stonden.
motor liep ook al een tijd met iets hoger toerental stationair

ik dacht natuurlijk eerst aan een lekje in uitlaat o.i.d... of mogelijk Cat.. sonde etc.

maar naar veel gezoek en gesnuffel onder de auto en in de motorruimte kijken of er iets los zat, kwam ik
erachter dat het heel specifiek in buurt was van het deksel boven de bougies.

misschien een lekje in een van de bougies, o.i.d. ?, of pakking.

deksel eraf gehaald en motor laten lopen, maar daar geen ruikbaar /zichtbaar uitlaatgas,
of waarneembaar roetspoor etc., bougies zaten ook goed vast etc.
die ruimte onder het deksel zag er netjes en droog uit.

toen eens heel dichtbij gesnuffeld in dat gebied, en toen rook ik het
heel sterk links bij de injectierail, bij de benzine rail met name, niet bij de lpi injectors.

en met zaklantaarn en spiegeltje onder de aluminium afdekplaat boven de benzine injectorrail gekeken,
en daar zag ik een wittig/transparant hard plastic slangetje lopen, met aan het eind een stukje zwart rubber slang.
dit stukje slang was duidelijk gescheurd, en lag los.
toen ik goed keek, onder de rail, zag ik een heel dun metaal, koper
of messing pijpje uit het inlaatspruitstuk van de benzineinjectorrail komen.
en daar kwam dus duidelijk dat chemisch uitlaat/mengsel luchtje uit.

slangetje met ander stukje slang min of meer gerepareerd, en op het metalen pijpje geschoven,
en ik zag meteen dat iets aangezogen werd in het transparante deel van de slang.

de gaslucht was weg, en motor liep weer iets lager toerental stationair.

het lijkt erop dat dit dus een eenvoudige oplossing was.

maar wat ik nog niet begrijp, waarom er daar aanzuig/vacuum activiteit is, als de motor al
op lpg loopt. de benzine injectors zijn toch alleen actief in opstartperiode, [ ca 30 sconden ofzo] ,
dus vóór het overschakelen naar lpg ?
of is dit een vacummslang die altijd aanzuigt, of de motor nu op benzine of lpg loopt.?

er zijn dus 3 vacuumslangetjes, ik dacht altijd maar 2,

of mis ik er nog 1?

groet gerard.
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 15:54  ·  #2
Quote door gvz

Hallo, beste mensen,

betreft een v70 classic 1999 lpi vialle g3 2.5 10v

ik rook al een tijdje af en toe een vleugje soort uitlaatgaslucht, eigenlijk meer chemisch luchtje in de cabine.
niet altijd en vooral als de ventilatieroosters open stonden.
motor liep ook al een tijd met iets hoger toerental stationair

ik dacht natuurlijk eerst aan een lekje in uitlaat o.i.d... of mogelijk Cat.. sonde etc.

maar naar veel gezoek en gesnuffel onder de auto en in de motorruimte kijken of er iets los zat, kwam ik
erachter dat het heel specifiek in buurt was van het deksel boven de bougies.

misschien een lekje in een van de bougies, o.i.d. ?, of pakking.

deksel eraf gehaald en motor laten lopen, maar daar geen ruikbaar /zichtbaar uitlaatgas,
of waarneembaar roetspoor etc., bougies zaten ook goed vast etc.
die ruimte onder het deksel zag er netjes en droog uit.

toen eens heel dichtbij gesnuffeld in dat gebied, en toen rook ik het
heel sterk links bij de injectierail, bij de benzine rail met name, niet bij de lpi injectors.

en met zaklantaarn en spiegeltje onder de aluminium afdekplaat boven de benzine injectorrail gekeken,
en daar zag ik een wittig/transparant hard plastic slangetje lopen, met aan het eind een stukje zwart rubber slang.
dit stukje slang was duidelijk gescheurd, en lag los.
toen ik goed keek, onder de rail, zag ik een heel dun metaal, koper
of messing pijpje uit het inlaatspruitstuk van de benzineinjectorrail komen.
en daar kwam dus duidelijk dat chemisch uitlaat/mengsel luchtje uit.

slangetje met ander stukje slang min of meer gerepareerd, en op het metalen pijpje geschoven,
en ik zag meteen dat iets aangezogen werd in het transparante deel van de slang.

de gaslucht was weg, en motor liep weer iets lager toerental stationair.

het lijkt erop dat dit dus een eenvoudige oplossing was.

maar wat ik nog niet begrijp, waarom er daar aanzuig/vacuum activiteit is, als de motor al
op lpg loopt. de benzine injectors zijn toch alleen actief in opstartperiode, [ ca 30 sconden ofzo] ,
dus vóór het overschakelen naar lpg ?
of is dit een vacummslang die altijd aanzuigt, of de motor nu op benzine of lpg loopt.?

er zijn dus 3 vacuumslangetjes, ik dacht altijd maar 2,

of mis ik er nog 1?

groet gerard.


Op het inlaatspruitstuk vind je altijd vacuüm, ongeacht welke brandstof. Overigens schakelt vialle over als de motor rond de 40 graden is.
Kan best zijn dat er met dat slangetje brandstofdampen het spruitstuk in gaan en dan worden verbrand
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1592
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 16:01  ·  #3
Wat ik nou niet snap....waarom er heel vaak mega grote lappen tekst geqoute moeten worden bij een antwoord.
Niet kritisch bedoeld maar valt me steeds vaker op....
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 16:36  ·  #4
Tja, toch vind je er wat van, anders reageerde je niet. Ikzelf zal er op letten
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1592
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 16:40  ·  #5
Beste Tim,het is niet op de man maar in het algemeen bij heel veel leden...niets persoonlijks.
Vaak word bij een item zoveel ge-requote dat het onoverzichtelijk word...
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 16:46  ·  #6
Laten we er dan met zijn alleen een beetje op letten 💪🙏
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 20:18  ·  #7
Ik vermoed dat dit een slang van het klepsmeringssysteem is. een foto kan verder helpen.
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 44
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 20:49  ·  #8
Denk zelf aan het slangetje wat van de vacuümtoren naar de benzinedrukregelaar gaat. Dit is een hard wit plastic slangetje (5mm diameter ongeveer) met aan beide uiteinden een rubber knietje.

Mocht hier overigens, als je deze aan de vacuümtorenzijde losmaakt, vloeistof uit druppelen dan is dit benzine en is je benzinedrukregelaar defect.
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 44
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 01.12.2024 - 20:53  ·  #9
Plaatje maakt altijd veel duidelijk.
Dit slangetje bedoel ik.
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 60
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 02.12.2024 - 01:10  ·  #10
bedankt voor de reacties.

het is inderdaad het hard plastic slangetje, van ca 5 mm, met aan beide kanten een rubber knietje.
aan de injectorrail kant was het rubber knietje kapot, rubber was als het ware opgelost, en kleverig.

toen ik het weer aangesloten had, zag ik inderdaad wat belletjes met wat vloeistof door gezogen worden.

dat zou dus dan betekenen, dat de benzinedrukregelaar kapot is.
maar waar zit die dan?
en loopt de motor dan wel nog goed op benzine en later op gas?

ik merk geen vermogensverschil ofzo.

ik zal in ieder geval een foto maken, ook al is het moeilijk te zien zonder spiegeltje.

wordt vervolgd
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 129
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 02.12.2024 - 09:17  ·  #11
De brandstofdrukregelaar zorgt ervoor dat bij stationair draaien, er wat brandstof afgelaten wordt zodat de druk lager wordt, dmv het open trekken van een membraam dat aan de ene kant dus vacuüm heeft en de andere kant brandstof.
Je zal er niet erg veel van merken in het echt: alleen stationair doet hij iets, de druk wordt niet door dit ding geregeld als je van stationair (plusminus) af bent of op LPG rijdt.
Wat er wel gebeurd, is dat de benzine door het slangetje heen gaat lopen, de 'knietjes' wegvreet en je inlaatspruitstuk het weer binnen krijgt.
Ook daar merk je -voor nu- weinig van omdat het niet veel is zo te lezen.

Waar hij zit? Dat is dat potje op de foto van Rien, die moet je hebben.
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 60
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuumslangetje benzine injectierail

 · 
Posted: 09.12.2024 - 02:00  ·  #12
Dank je voor de tips,

ik was even weekje weg, vorige week en sinterklaas etc met familie.

ik ga er deze week nog eens naar kijken.

maar als ik het goed begrijp, zal ik hier voorlopig niet echt grotere problemen door krijgen.

ik rijdt altijd op lpg, dus nooit op benzine, behalve dan tijdens de opstartcylus.

ik merk ook geen benzine verlies ofzo.

ik heb ca 3000 km terug, in italie nog 20 liter getankt, is stuk goedkoper daar, en ik was daar eind sept op vakantie.,

en na die tankbeurt stond de bezinemeter weer op 30 ltr.

en ik heb er deze week weer eens 10 ltr bijgetankt, en staat nu weer op 30 ltr.

dus dat benzine gebruik valt mee, eigenlijk altijd zo geweest.

maar ik neem aan dat ik nog wel even kan wachten tot april ofzo, om er in Elst naar te laten kijken,

ik moet daar dan toch zijn voor een aircocheck etc.

gr. gerard.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0