Hallo, beste mensen,
betreft een v70 classic 1999 lpi vialle g3 2.5 10v
ik rook al een tijdje af en toe een vleugje soort uitlaatgaslucht, eigenlijk meer chemisch luchtje in de cabine.
niet altijd en vooral als de ventilatieroosters open stonden.
motor liep ook al een tijd met iets hoger toerental stationair
ik dacht natuurlijk eerst aan een lekje in uitlaat o.i.d... of mogelijk Cat.. sonde etc.
maar naar veel gezoek en gesnuffel onder de auto en in de motorruimte kijken of er iets los zat, kwam ik
erachter dat het heel specifiek in buurt was van het deksel boven de bougies.
misschien een lekje in een van de bougies, o.i.d. ?, of pakking.
deksel eraf gehaald en motor laten lopen, maar daar geen ruikbaar /zichtbaar uitlaatgas,
of waarneembaar roetspoor etc., bougies zaten ook goed vast etc.
die ruimte onder het deksel zag er netjes en droog uit.
toen eens heel dichtbij gesnuffeld in dat gebied, en toen rook ik het
heel sterk links bij de injectierail, bij de benzine rail met name, niet bij de lpi injectors.
en met zaklantaarn en spiegeltje onder de aluminium afdekplaat boven de benzine injectorrail gekeken,
en daar zag ik een wittig/transparant hard plastic slangetje lopen, met aan het eind een stukje zwart rubber slang.
dit stukje slang was duidelijk gescheurd, en lag los.
toen ik goed keek, onder de rail, zag ik een heel dun metaal, koper
of messing pijpje uit het inlaatspruitstuk van de benzineinjectorrail komen.
en daar kwam dus duidelijk dat chemisch uitlaat/mengsel luchtje uit.
slangetje met ander stukje slang min of meer gerepareerd, en op het metalen pijpje geschoven,
en ik zag meteen dat iets aangezogen werd in het transparante deel van de slang.
de gaslucht was weg, en motor liep weer iets lager toerental stationair.
het lijkt erop dat dit dus een eenvoudige oplossing was.
maar wat ik nog niet begrijp, waarom er daar aanzuig/vacuum activiteit is, als de motor al
op lpg loopt. de benzine injectors zijn toch alleen actief in opstartperiode, [ ca 30 sconden ofzo] ,
dus vóór het overschakelen naar lpg ?
of is dit een vacummslang die altijd aanzuigt, of de motor nu op benzine of lpg loopt.?
er zijn dus 3 vacuumslangetjes, ik dacht altijd maar 2,
of mis ik er nog 1?
groet gerard.
betreft een v70 classic 1999 lpi vialle g3 2.5 10v
ik rook al een tijdje af en toe een vleugje soort uitlaatgaslucht, eigenlijk meer chemisch luchtje in de cabine.
niet altijd en vooral als de ventilatieroosters open stonden.
motor liep ook al een tijd met iets hoger toerental stationair
ik dacht natuurlijk eerst aan een lekje in uitlaat o.i.d... of mogelijk Cat.. sonde etc.
maar naar veel gezoek en gesnuffel onder de auto en in de motorruimte kijken of er iets los zat, kwam ik
erachter dat het heel specifiek in buurt was van het deksel boven de bougies.
misschien een lekje in een van de bougies, o.i.d. ?, of pakking.
deksel eraf gehaald en motor laten lopen, maar daar geen ruikbaar /zichtbaar uitlaatgas,
of waarneembaar roetspoor etc., bougies zaten ook goed vast etc.
die ruimte onder het deksel zag er netjes en droog uit.
toen eens heel dichtbij gesnuffeld in dat gebied, en toen rook ik het
heel sterk links bij de injectierail, bij de benzine rail met name, niet bij de lpi injectors.
en met zaklantaarn en spiegeltje onder de aluminium afdekplaat boven de benzine injectorrail gekeken,
en daar zag ik een wittig/transparant hard plastic slangetje lopen, met aan het eind een stukje zwart rubber slang.
dit stukje slang was duidelijk gescheurd, en lag los.
toen ik goed keek, onder de rail, zag ik een heel dun metaal, koper
of messing pijpje uit het inlaatspruitstuk van de benzineinjectorrail komen.
en daar kwam dus duidelijk dat chemisch uitlaat/mengsel luchtje uit.
slangetje met ander stukje slang min of meer gerepareerd, en op het metalen pijpje geschoven,
en ik zag meteen dat iets aangezogen werd in het transparante deel van de slang.
de gaslucht was weg, en motor liep weer iets lager toerental stationair.
het lijkt erop dat dit dus een eenvoudige oplossing was.
maar wat ik nog niet begrijp, waarom er daar aanzuig/vacuum activiteit is, als de motor al
op lpg loopt. de benzine injectors zijn toch alleen actief in opstartperiode, [ ca 30 sconden ofzo] ,
dus vóór het overschakelen naar lpg ?
of is dit een vacummslang die altijd aanzuigt, of de motor nu op benzine of lpg loopt.?
er zijn dus 3 vacuumslangetjes, ik dacht altijd maar 2,
of mis ik er nog 1?
groet gerard.