Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 
 
 
 
 
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 15:29  ·  #1
Inmiddels weer terug van een prachtige roadtrip door Denemarken met de o zo heerlijke S60, wat een heerlijke aankoop was dit zeg. Maar goed een vakantie zonder auto issues is geen echte vakantie zou ik zeggen. Met de roadtrip door Denemarken heb ik veel bij shelters gestaan en was de auto veel open en dicht om spullen er uit te halen. Tijdens de verhuizing van shelter naar shelter werden telefoons en powerbanks opgeladen, want stroom is niet aanwezig bij de shelter. Dit was natuurlijk een behoorlijke belasting voor de accu want de shelters lagen op ze'n hoogst een uurtje of 1,5 van elkaar. Dit vond de accu dan ook niet zo grappig meer op ten duur en moest ik het contact ook drie keer overhalen voor de motor wou starten. Vanaf dat moment direct even een flink stuk gereden zo dat de altenator de accu weer zou opladen.
Nadat de accu bijna leeg was geweest zijn er wat kwaaltjes boven komen drijven zoals een steed vaker uitvallende cruise control, 'anti skid service vereist' en een kapot rechter achter remlicht die na vervanging van de lamp nogsteeds niet werkt. Na de bijna lege accu is inmiddels al weer 2000km meer op de teller gekomen en is de anti skid waarschuwing ook weer weg. Maar thuis toch maar wel even met vida gekeken of er nog melding te zien waren.
De voor mij inmiddels wel bekende ECM-9300 storing blijft maar op komen. Eerst had ik de sensor vervangen door een tweedehands en daarna met een gloed nieuwe, waarvan ook de weerstandswaardes binnen de grenzen ligt die je zou verwachting.
Verder heb ik uit vida heb ik de volgende melding kunnen zien BCM-0136 en BCM-0130, beide gerelateerd aan de break presure sensor. Als ik internet mag geloven zou die gerelateerd zijn aan de anti skid?

Bij het ophalen van de DICE merkte een vriend op dat een geluid wat bij de motor weg komt niet helemaal juist was (achteraf gezien was dit geluid er al sinds de aanschaf van de auto). Dit geluid is het beste te horen wanneer de sleutel op contact 2 staat en ik dus de auto aan het uitlezen was. Na wat zoeken op internet kwam ik dit perfecte filmpje tegen wat ook exact het zelfde geluid had, maar dan na het uitdoen van de auto (wat ik niet heb). Het filmpje in kwestie: https://youtu.be/PRbWD2OGytk. Het geluid hoor je goed bij 55 seconden en op 1:17 wijst hij een sensor aan die los zou zitten. Dit zit bij mij prima op zijn plek. Een vervanging van dit onderdeel zou volgens internet een grapje mogen wezen van €100 ongeveer.
Ik kwam ook nog dit draadje tegen die op basis van de code's iets anders had vervangen.

Hebben jullie een idee wat ik het beste als eerste zou kunnen na lopen voordat ik zelf een gat ga boren in de portomonee?

Ps het probleem van de cc speelt al mss wat langer: cruise-control-valt-uit-t28182.html
Pps: de waarde volgens vida van de accu is momenteel 11,6V
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 15:47  ·  #2
11.6V = accu kaputt, dat is te laag, zeker een 0.5V lager dan een goede en volgeladen accu zou moeten geven. Dat lijkt niet veel, maar is het wel. Hij mag het nog net doen misschien, maar zet er een nieuwe / andere in en waarschijnlijk zijn dan de rare kwaaltjes opgelost (al was het maar uit een andere auto om te testen), want als ik me niet vergis kan een slechte accu er ook voor zorgen dat de alternator niet de juiste spanning afgeeft.

Heeft een benzine een vacuumpomp? Diesels wel, maar bij benzine wordt het vacuum toch normaalgesproken via een slangetje uit het inlaatspruitstuk gehaald? Of is mijn kennis verouderd... wellicht heb je een vacuumlek, dat komt wel vaker voor. Een rooktest is daarvoor het beste, maar je zou ook eens de vacuumslangetjes kunnen bespuiten met iets licht ontvlambaars (bijv. remmenreiniger of carb reiniger) en als het motortoerental dan stijgt, wordt daar ergens die vloeistof naar binnen gezogen en heb je dus een vacuumlek wat je moet fixen. Beginnen bij het inlaatspuitstuk of de brake booster, en dan de lijntjes volgen om te kijken wat er nog meer aan zit. Bijv. bij de P2 diesels ook naar de vacuum motorsteunen, maar die hadden de benzines niet geloof ik.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 01.09.2023 - 12:13  ·  #3
Dank voor de tip. Dan zal ik als eerste maar eens kijken of ik een accu kan wisselen.

Wat er in die video aangewezen word is ook wat ik bij mijn benzine zie. Dus ik denk dan van wel. Heb je enige ervaring met een rooktest? is zo iets zelf makkelijk te doen? ik zie namelijk dat je bij tuner's zon test kan laten uitvoeren met speciaal (?) apperatuur.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 01.09.2023 - 19:15  ·  #4
Zelf nog nooit gedaan, maar daar valt zelf wel wat voor te knutselen als je creatief bent. Zoek maar op op YouTube, met sigaren of watjes en een haardroger en wat slangetjes en (duct)tape kom je een heel eind, maar dat heeft uiteraard een hoog buurman-en-buurman gehalte. Of het je tijd waard is of wat knaken om bij een garage langs te gaan die daar een apparaat voor heeft staan, ligt aan jezelf.
Ik zou zelf eerst beginnen met een busje remmenreiniger oid wat mooi vernevelt (bijv. W5 van de LIDL, daar had ik eens een busje vandaan wat vernevelde ipv een sterke straal gaf, en was goedkoop), de vacuumslangetjes (mn de aansluitingen) besproeien en zien of de motor daarop reageert.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 25.09.2023 - 11:27  ·  #5
Paar weekjes verder met een nieuwe accu en anti skit is niet meer terug gezien. Ook de cc doet het nu vaker wel dan niet, dus heeft die accu toch meer effect dan gedacht.
Maar ik gok dat ik ook nog een kabelbreuk heb in de kabel van de koppelingssensor, nog niet gemeten want ik heb niet echt een idee hoe ik dat het makkelijkste kan doen. Maar die zal ik eens een keer meenemen met een beurt. Voor nu iig maar even verder leven met de loterij. Bij die beurt dan ook maar eens verder kijken naar die pomp die ik hoor bij contact stand 2, maar voor nu lijkt het geen problemen op te leveren. Tis iig niet aanwezig met het draaien van de motor.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6057
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 25.09.2023 - 19:40  ·  #6
ik verwacht dat je die kabelbreuk ook terug gaat zien in vida, dus even uit laten lezen: topic.php?t=8060
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 27.09.2023 - 13:19  ·  #7
Op welke manier zal je dat zien in vida? ik krijg namelijk wel de melding ECM-9300. Verder zie ik daar niks over terug. Maar gezien de sensor vervangen is door een nieuwe zal die niet meer de oorzaak kunnen zijn lijkt mij
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 27.09.2023 - 14:26  ·  #8
In de beschrijving van de foutcode die je linkte, zie je dat er een software update is gebeurd en de detectietijd die de foutcode triggert is verhoogd van 0,16 naar 5 seconden. Wellicht ben je gebaat bij een software update door de dealer, en is je probleem daarmee verholpen.

Faulty signal:
Defective clutch pedal position sensor (kapotte sensor)
Open-circuit in signal cable (verbinding verbroken)
Incorrectly installed clutch pedal position sensor (incorrect geïnstalleerde sensor)

Gezien je een nieuwe sensor hebt en ervan uitgaande dat die juist geïnstalleerd werd, lijkt wellicht een kabelbreuk in de signaalkabel het meest voor de hand liggend. Misschien zit het kabeltje niet goed in de connector... zoiets simpels kan het zijn. Wellicht eens kijken bij het pedaal of in een wiring diagram welke kabels er aan die sensor zitten, uitvogelen welke + / signaal / massa is, en dan het juiste kleurtje kabel volgen van pedaal naar ECM (tenzij daar nog een module tussenzit, maar dat staat op het wiring diagram).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6057
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 27.09.2023 - 23:20  ·  #9
bij tabblad storing zoeken > autocommunicatie: ECM aankiezen : tabblad parameters en koppelingspedaal en koppelingpedaalsensor uitlezen (live uitlezen in grafische modus en dan kijken hoe de sensor presteert.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Vakantie kwaaltjes of al langer spelende problemen?

 · 
Posted: 06.10.2023 - 14:37  ·  #10
Goeie tips, ga ik weer naar kijken zodra ik een dice heb
 
Selected quotes for multi-quoting:   0