Quote door marc apeldoorn
En water methanol is heel wat anders. Is niet voor smering van de kleppen maar dient als koeling om vermogensverlies door warmte tegen te gaan
die flashlube-olie smeert hooguit de
inlaat klepstelen/schotels een
beetje. n.m.m. onnodig, er is al een smeersysteem nl. die van de moter zelf.
(juist die kleppen die het heetst worden, nl de uitlaatkleppen, worden niet gesmeerd! immers is dan die flashlube olie al mee verbrand...
N.m.m. is de hoofdwerking van flashlube/valvecare het onttrekken van hitte energie d.m.v.
verdamping. Die olie verbrandt uiteraard gewoon mee en is dus ook deels een brandstof (verrijkend effect wat weer weggeregeld wordt door de lambda regeling).
water-injectie heeft dezelfde hoofdwerking ( en houdt je verbrandingskamers en turbo brandschoon! je eigen stoomcleaner
IN je moter!
)
methanol heeft ook dezelfde hoofdwerking maar is ook nog eens een heel erg klopvaste brandstof! RON104 als ik me niet vergis.
Het klopt, water en methanol smeren niet. Maar dat is n.m.m. ook niet nodig. Het verdampen is wat belangrijk is bij het rijden op LPG.
Je zou een Aquamist kitje op je T5-LPG-moter kunnen bouwen (google maar eens!),
Dan tak je het signaal van de boostsensor in je inlaatpijp af en daarmee stuur je dan je Aquamist mee aan. Zodra je in boost gaat, dus overdruk in het inlaatkanaal, schakelt de Aquamist aan. Als de boost wegvalt (=gaslos) schakelt het systeem af. Lijkt mij ideaal.