Aangezien ik mijn Volvo vrijwel dagelijks nodig heb voor mijn bedrijf, toch maar eens een diagnose laten stellen bij een Volvo-expert in de buurt: Toncar in Berkel en Rodenrijs. Ik verwachtte gezien de VIDA-gegevens dat zij op de proppen zouden komen met "één of meerdere injectoren aan vervanging toe", maar nee, het zou aan de EGR moeten liggen.....vervanging ca. Euro 900,- (!!)
Vond het zelf een vreemde diagnose, omdat het voor mij niet verklaart dat het slechte/niet willen starten van de ene op de andere dag gebeurde en ook als de motor minder lang dan 8-10 uur geleden gestart was, deze wel weer startte, soms wel met de nodige omwentelingen van de startmotor. De verklaring, die Tenck gegoogled had leek mij nog steeds plausibeler dan een defecte EGR.
Dus diagnose van Toncar naast me neergelegd (en de rekening van Euro 150,- (!!) als desinvestering afgeschreven) en naar Bosch diesel-expert Terlouw in Mijnsheerenland geweest. Die hebben opnieuw een diagnose uitgevoerd, niet goedkoop, wel erg kundig! Wat was volgens hen het probleem: injector 2 werkte niet meer naar behoren. Enigszins verbaasd gezien de waardes uitgelezen met VIDA van Tenck (had eerder injector 5 verwacht), gaf ik akkoord voor vervanging (Euro 185,- excl BTW en excl. montage). Ook raden zij sterk aan om bij een nieuwe injector ook een nieuw brandstoffilter te laten plaatsen, terwijl in het voorjaar al eens een nieuw brandstoffilter geplaatst was. Bij inspectie bleek het oude filter ook niet het probleem geweest te zijn....achteraf toch jammer van die kosten.
Terlouw gaf ook aan dat een injector max. ca. 300K - 350K kilomter meegaat, dus nu nog 3 van de 5 injectoren in "overtime".....hopelijk wel weer ff rust en een betrouwbaar rijdende V70 2002 (ruim 415K op de teller).
Volgende ochtend Volvo na ca. 12 uur stilstand gestart en binnen 2 omwentelingen van de startmotor sloeg mijn Volvo V70 meteen aan......YESSS!!
Probleem opgelost, maar wel weer Euro 150,- + Euro 470,- lichter....
Dank allen voor het meedenken en hopelijk heeft iemand in de toekomst iets aan deze ervaring incl. oplossing.