Van handbediende stoel naar elektrische stoel (.)

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Van handbediende stoel naar elektrische stoel (.)

· 
Posted: 19.01.2018 - 18:47  ·  #31
Goed dat je het gevonden hebt. Maar het is dus niet zo eenvoudig.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2018 - 06:18  ·  #32
Mooi zo Wim !
Hendrik v70N
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 09:50  ·  #33
Sorry dat mogelijk een topic kaap. Maar ik heb toch een vraag op.

Ik kan misschien aan premium deurpanelen komen, met de bijbehorende deurpanelen etc etc. Alleen is kleur totaal ander en moet ik dus ook de stoelen overzetten.
Maar deze zijn van 2005 model en elektrisch. En ik heb eind 2000 model met manuele stoelen wel stoel verwarming. Is dit uberhaubt te doen of heel ver van weg blijven?

En wat heb naast de stoelen nog meer nodig? Ik lees wat stuur unites etc.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 17:39  ·  #34
Hendrik,

Deurpanelen gaan passen, echter, bij de stoelen is dit een heel ander verhaal.
Dit zou een flinke operatie worden.
Beter is even verder zoeken tot MY 2004, deze kun je gewoon overzetten.
Nog mooier zijn premiumpanelen, welke bij je huidige stoelen passen.
Je zou de vraag eens op de onderdelenlijn kunnen stellen.
Hendrik v70N
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 19:02  ·  #35
Thx voor de info Bigdog. Dan geen stoelen, en eens met leer verf, alles naar zwart werkt.
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 23
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 18:42  ·  #36
Quote door brulkjaer

Vandaag bezig geweest met het overzetten van het interieur + alle aansluitingen voor de bediening van de elektrische stoel.
Deel 1 is gelukt!! Ik kan de stoel nu blijvend bedienen. Hij gaat niet meer uit na 38 sec. !

Was wel even een klus, want er lag geen bekabeling voor de elektr. stoel. In totaal moesten er 6 draden getrokken worden. Naar de zekeringkast (permanent 12V), CEM (2 canbus draden), relais op de CEM (geschakelde plus), en massa.
Als tip voor wie ook nog dergelijke plannen heeft: Wel even opletten met solderen: niet aan de canbus-draden solderen met de stekker van de soldeerbout in het stopcontact! Laat hem heet worden en trek dan de stekker er uit. Anders loop je kans op vreemde canbus storingen.
Daarnaast: niet zo maar 12V aftakken van een willekeurige stroombron, anders loop je kans dat je storingen krijgt op je canbus systeem. Dus kies voor de originele 12V aansluiting zoals Volvo die bedoeld heeft. Lastig: je moet een pennetje in de zekeringkast plaatsen (evt. kan je de plus van 'groot licht' ook gebruiken, die zit op dezelfde 12V plus als de elektrische stoel).

Geheugenfunctie heb ik nog niet getest. Mogelijk moet hier nog software voor geladen worden.

Daarnaast heb ik alle stekkers onder de stoel moeten ombouwen van de gordelsluiting, airbag en stoelverwarming.
Voor de stoelverwarming moet binnenkort de software geladen worden. De bedieningsknopjes moeten bij Volvo van de 'classic' afdeling weg komen, dus dat gaat een week duren. (Vreemd, ik heb helemaal geen classic).

Maar goed, wordt vervolgd. Het begin is er, de stoelbediening werkt al.

van waar naar waar moet je de canbus draden trekken en waar moet je ze op aansluiten? en wat voor relais heb je gebruikt? (als je dit allemaal nog weet) 🙈
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2021 - 13:26  ·  #37
De canbus draden zitten aan de stoel en herken je door 2 dunne draadjes die om elkaar heen gewikkeld zijn. Ik meen groen/wit.
Je moet echt een elektrisch schema er even bij pakken voor de aansluiting op de relaiskast. Dan zie je het zo.
Zonder elektrisch schema moet je er niet aan beginnen.

Selected quotes for multi-quoting:   0