Quote door brulkjaer
Vandaag bezig geweest met het overzetten van het interieur + alle aansluitingen voor de bediening van de elektrische stoel.
Deel 1 is gelukt!! Ik kan de stoel nu blijvend bedienen. Hij gaat niet meer uit na 38 sec. !
Was wel even een klus, want er lag geen bekabeling voor de elektr. stoel. In totaal moesten er 6 draden getrokken worden. Naar de zekeringkast (permanent 12V), CEM (2 canbus draden), relais op de CEM (geschakelde plus), en massa.
Als tip voor wie ook nog dergelijke plannen heeft: Wel even opletten met solderen: niet aan de canbus-draden solderen met de stekker van de soldeerbout in het stopcontact! Laat hem heet worden en trek dan de stekker er uit. Anders loop je kans op vreemde canbus storingen.
Daarnaast: niet zo maar 12V aftakken van een willekeurige stroombron, anders loop je kans dat je storingen krijgt op je canbus systeem. Dus kies voor de originele 12V aansluiting zoals Volvo die bedoeld heeft. Lastig: je moet een pennetje in de zekeringkast plaatsen (evt. kan je de plus van 'groot licht' ook gebruiken, die zit op dezelfde 12V plus als de elektrische stoel).
Geheugenfunctie heb ik nog niet getest. Mogelijk moet hier nog software voor geladen worden.
Daarnaast heb ik alle stekkers onder de stoel moeten ombouwen van de gordelsluiting, airbag en stoelverwarming.
Voor de stoelverwarming moet binnenkort de software geladen worden. De bedieningsknopjes moeten bij Volvo van de 'classic' afdeling weg komen, dus dat gaat een week duren. (Vreemd, ik heb helemaal geen classic).
Maar goed, wordt vervolgd. Het begin is er, de stoelbediening werkt al.
van waar naar waar moet je de canbus draden trekken en waar moet je ze op aansluiten? en wat voor relais heb je gebruikt? (als je dit allemaal nog weet)