Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 
 
 
 
 
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 502
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 11.12.2015 - 09:51  ·  #1
Ik heb altijd Mobil 1 0 W 40 gebruikt , al bijna 60.000 km lang, ik ververste de olie rond de
7500 km.
Waarom zo korte termijn ? omdat ik best wel veel woon werk verkeer rijdt (korte ritjes),met af en toe een lange rit tussen door, gemiddeld 20.000 per jaar.
Via de 850 forum kwam ik een bepaalde olie test tegen waar die Mobil 1 olie niet zo goed
uit de bus kwam, toen ik dat las zat het mij best wel dwars, ik weet het wel zo"n test zegt niet alles.
Via een forumgenoot kwam ik te weten over die zgn esterstechnologie, dat intereseerde me wel.
Ik ben ook even wezen kijken op de Porsche forum ( van huis uit gebruikt Porsche ,Mobil 1),
daar waren de meningen ook verdeeld.
Al met al heb ik gisteren de knoop doorgehakt en ben van merk olie veranderd, ik gebruik nu Motul 300 V 10 W 40.
Merk je het verschil , bij de 1e rit ? nee natuurlijk niet, ik heb een olie temperatuurmeter die de olie meet via het peilstok, ook deze Motul olie wordt mooi 100
graden.
Met mijn boerenverstand is het best wel moeilijk om alles te begrijpen over olie , maar ik vindt dat als je open staat voor een bepaalde theorie, dat je dan best wel bereidt ben om daar wat geld in te steken.
Er zijn miljoenen automobilisten die niet eens weten dat er olie in hun auto zit , en die rijden ook van A naar B.


Groet

Audy
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 50
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 01:18  ·  #2
Weet niet wat voor motor je in de wagen hebt maar zomaar andere olie gebruiken da voorgeschreven moet je voorzichtig mee zijn.

Vorige auto was een vw jetta en die moest 5W30 olie hebben.
Ik dacht toen hetzelfde als jou en knikkerde simpel 15w40 in.......
Gevolg is dat ik in no time mijn turbo kapot reed omdat er zo'n dunne leidingen naar de turbo liepen dat die de dikkere olie niet kon verwerken.
Schade met arbeidsloon €1100
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 09:24  ·  #3
Dit is appelen met peren vergelijken.
Er is 10w40 en 10w40.
De Motul 300V is ester based, de bouwmarkt 10w40 is wel iets anders, en is ook geen volsyntheet zoals de 300v.
Zoals we allemaal wel weten is een ester based alleen en altijd volsynthetisch.
15w is in de regel olie voor wagens uit de jaren 80 en is bijna altijd mineraal...
Ook is het een feit dat de grotere merken ( denk aan Mobil,Shell,Castrol om er een paar te noemen) niet de beste kwaliteit in consumenten olie verpakkingen stoppen.
Een 5w en hoger is daarom bijna altijd een goedkoop geproduceerde Olie middels hydrocrack methode geproduceerd.... lekker goedkoop, veel goedkoper te maken en men koopt het toch wel.
Iemand moet die reclame, marketing en die naam op vuldoppen van autos toch betalen?
En men koopt het toch wel als er mobil, castrol, shell op staat.
Beetje bij beetje begint men zich dat inmiddels te realiseren...
En, de viscositeit is geen indicatie of een olie wel of niet goed is, het gaat om de specs en die hangen aan de additieven die er gebruikt worden...
Dus een 10w40 kan funest zijn en heel goed.
De ene kost euro 2.00 per liter en de 300v euro 22 50 per liter, daar zit uiteraard wel verschil in kwaliteit in..
Je motor zal op de ene 10w40 in elkaar kunnen draaien en op de andere 10w40 helemaal top draaien.
Bottom line: het gaat om de kwaliteit en niet de viscositeit...
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 09:48  ·  #4
Dat lijkt me wat te kort door de bocht. Daarbij is het niet zo dat synthetisch per definitie de beste oplossing voor een motor is.
Bottom line: het gaat om de juiste specificaties en niet hoofdzakelijk om de viscositeit. Maar laten we vooral niet weer die discussie beginnen...
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 10:36  ·  #5
@R-W: Eens !!

Hier staat een deel van deze discussie, zijn nog meer topics :thumb:

topic.php?t=13153&page=6
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 17:44  ·  #6
Quote door R-W

Maar laten we vooral niet weer die discussie beginnen...


+1 ! :thumb:
Die zijn er al genoeg geweest.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 16.02.2016 - 19:38  ·  #7
Mwahh, een goede oliediscussie op zijn tijd is nooit weg .....

TS rijdt een 850, maar vertelt nog niet met welk blok.

Tom
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 502
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 11:28  ·  #8
Quote door cootjuh

Weet niet wat voor motor je in de wagen hebt maar zomaar andere olie gebruiken da voorgeschreven moet je voorzichtig mee zijn.

Vorige auto was een vw jetta en die moest 5W30 olie hebben.
Ik dacht toen hetzelfde als jou en knikkerde simpel 15w40 in.......
Gevolg is dat ik in no time mijn turbo kapot reed omdat er zo'n dunne leidingen naar de turbo liepen dat die de dikkere olie niet kon verwerken.
Schade met arbeidsloon €1100


Ik zal je het nog sterker vertellen, de Mobil 1 0W40 die ik altijd gebruikte was (volgens sommige forumgebruikers) veels te dunne olie.
Ik heb deze olie ook jaren gebruikt, was er ook altijd tevreden over.
In een 850 hoort eigenlijk een 10W40 olie in , de Motul 300V serie is de topper onder de
oliesoorten, dat zie je ook aan de prijs.
Misschien een beetje teveel van het goede op een simpele 10-klepper, maar zelfs met een 10-klepper kan je doortrekken tot ruim 5000 toeren ( uiteraard met een warme motor)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:20  ·  #9
da's idd wel sterk ja :yes:
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:25  ·  #10
kan de oliediscussie soms ook iets heel veel met 'gevoel' te maken hebben?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 14:43  ·  #11
soms wel ja
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 17:31  ·  #12
Tja, zeg het maar.
Ook met gebruik van originele olie, welke volgens sommigen niet goed zou zijn, is 5 ton plus geen uitzondering.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Van Mobil 1 0W40 naar Motul 300V 10W 40

 · 
Posted: 19.02.2016 - 18:16  ·  #13
Sterker nog, een vriend van me heeft zijn 850 R inmiddels op ruim 5 ton staan met 'normale' Shell Helix olie. Auto staat momenteel met open blok vanwege een defecte klep, maar de internals zien er nog perfect uit zonder overmatige slijtage. Goed voor nog enkele tonnen erbij nadat die klep is vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0