Quote door GRUNNS60
Ik heb geen last van cuppen, maar nieuwe banden gaan achter en de achterbanden naar voren. heb geleerd dat achterbanden de beste(lees meeste profiel) moeten zijn op meerdere slipcursussen. tevens heb ik zo nooit oude banden ivm weinig slijtage achter. Wel aan dezelfde kant, daar was ook wat mee maar dat ben ik even kwijt. Ook heb ik meestal banden met een draairichting dus sowieso....
Steeds minder banden hebben een draairichting en het zou (denk ik) het mooiste zijn als banden met grote regelmaat een andere hoek van de auto onder hun hoede kregen.
Niet alleen voor of achter, maar ook links en rechts.
Dan slijten ze allen zo gelijkmatig als mogelijk, maar wie heeft er nou zin om continu die wissel te doen?
Best een interessant onderwerp, plaatsing van de banden met verschillend profiel.
- Op school leerde ik, de beste banden gaan om de aangedreven as.
Daardoor heb je minder kans op slip door de invloed van de motor.
- Tijdens mijn bijbaantje bij een bandenbedrijf leerde ze me dat de beste banden op de stuuras horen.
Zo hou je meer controle van het stuur en betere remkracht.
- Op
internet lees ik het volgende :
Bij remmen en aquaplaning kun je het beste de beste banden op de vooras hebben.
Bij uitwijkmanoeuvres kun je de beste banden beter om de achteras hebben.
Statisch gebeuren er volgens die site meer ongelukken met uitwijkmanoeuvres en is het advies dus om de beste banden op je achteras te hebben.
Daarna melden ze dat wanneer het profiel verschil minder dan 1 mm is, de beste banden op de vooras zouden moeten.
Eigenlijk is een uitwijkmanoeuvre het resultaat van niet ver genoeg vooruit kijken en denken, iets waar de rij-instructie al sinds jaar en dag op hamert.
Had je bijvoorbeeld die scherpe bocht of dat stilstaande voertuig iets eerder gezien dan had je rustiger kunnen handelen.
En had je je snelheid aangepast aan het natte wegdek dan hoef je ook minder heftige actie te ondernemen bij verrassingen.
Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
En dit staat dan nog los van bijvoorbeeld een oliespoor in een bocht, wat je misschien niet eens had kunnen zien.
Onder de streep heb ik het het liefst als volgt voor onze voorwiel aangedreven auto's:
Wanneer ik 2 banden heb die bijna aan vervanging toe zijn en 2 die nog lang mee kunnen, dan gaan de slechtste om de vooras.
Op de vooras slijten ze ook sneller en dus heb ik eerder een fatsoenlijke set rondom.
Tijdens het rijden speel ik wat meer met de auto onder verschillende omstandigheden om te kijken hoe ie reageert.
Allicht niet
direct met 130km/u op de snelweg.
Is het verschil niet zo groot dan zet ik altijd de beste banden om de vooras.
Zo heb ik maximaal remkracht en stuur controle, iets wat ik persoonlijk over de loop der jaren ben gaan prefereren.
Bijkomend voordeel is dat ik dan langer met de hele set banden kan doen.