Van positie wisselen van banden achter

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1986
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 10:57  ·  #1
Om wat trillingen te bestrijden, die duidelijk bij de banden vandaan komen zijn de voorbanden vervangen door nieuwe Michelins Premacy 4 plus, 94H. Dat heeft al duidelijk geholpen. De uitlijning is trouwens ok.

De achterbanden van onze Volvo zijn licht gecupt, maar hebben nog voldoende profiel (4 mm), nu denk ik er over om de achterbanden onderling van positie te wisselen, om het effect van het cuppen te verminderen. Ik kan geen draairichting op de band ontdekken. De bandenspanning is altijd correct geweest, idem balancering, welke ik zo om de 30.000 km uitvoer.
(De oorzaak van het cuppen van de achterbanden zou trouwens als oorzaak hebben het onbelast rijden.)

Maar terug naar de vraag: Zijn er nadelen aan het wissel van de achterbanden onderling?
ries123
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 505
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 11:02  ·  #2
Ik heb wisselende opvattingen gehoord over het kruislings wisselen van banden. Bandenboer X doet het wel en bandenboer Y raadt het af en zegt dat je alleen van as kan wisselen mits je ze aan dezelfde kant houdt.
Bepaalde banden hebben de neiging om te cuppen op de V. Dat deden op de vorige auto mijn Vredesteins ook. Ik heb de tip gekregen om er in ieder geval XL banden op te zetten, en rij nu met Goodyears rond. Dat bevalt tot nu toe goed.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 11:16  ·  #3
Staat waarschijnlijk inside / outside op de band , kun je gewoon wisselen .

Als je denkt dat het wat oplost , verminderen slijtage patroon of geluid , dat kun je vergeten , dat gaat niet meer helpen , enig wat zou kunnen helpen is bijsnijden of schuren hoe ze dat ook doen tegenwoordig , maar met nog 4mm profiel en prijs ook geen optie denk ik .

Gewoon rijden en wordt het te irritant , nieuwe banden eronder , op tijd van voor naar achter wisselen , zelf doe ik er 2 tiende meer druk in de achterband dan opgegeven , dat lijkt tot heden te werken .
En inderdaad , het is een veel voorkomend euvel met dit soort wielophanging en onbelaste achteras .

Ik had dus de nieuwe nu achter gezet , en als je voor dan weer aan nieuwe toe bent , weer zelfde trucje , achter naar voor , zo doe ik het al een poos , en dat met iets meer druk achter lijkt tot heden het probleem weg .

Ik heb doe best wat bandjes , gezien ik de apparatuur er voor heb , vrienden buren , etc , dus beetje meer kij op het geheel , ben geen bandenboer natuurlijk , maar gecupte banden , kansloos , weg er mee .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 11:47  ·  #4
Ik heb zomer en winterbanden.
Na de zomer komen de winterbanden erop en links achter gaat naar links voor.
Idem rechts achter naar rechts voor.

Na de winter zelfde foefje.
De zomerband die links achter zat verhuist naar links voor.

Zo veranderen de banden elke 16K km van positie.

Wel hou ik de bandenspanning goed op spanning.

Heb er een bandenpomp van Bosch voor gekocht. Op een accu.

Regelmatig wisselen geeft regelmatige slijtage
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 322
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 12:14  ·  #5
Ik zelf verwissel ook indien nodig mijn voorbanden met achter
Geen problemen mee
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 814
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 12:37  ·  #6
Bij cuppen worden de banden vaak vervangen, vreselijk dat geluid. Zo ook bij mijn V70, de achterbanden gecupt. Toch zonde dacht ik, er zit nog 5 mm profiel op.

Vervolgens even gezocht en bij Pim van Heertum in Schijndel terecht gekomen. Voor €60 beide achterbanden getrimd, ik dacht ik probeer het gewoon een keer. Binnen een half uur weer buiten en de herrie was weg! Met amper meetbaar verlies van profieldiepte en dat is nu 3,5 maand en 7000 km geleden. Ik ben erover te spreken in ieder geval.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 13:25  ·  #7
Trimmen heet het tegenwoordig , ook goed ,
Als je daar een adres van in de buurt hebt , is de enige oplossing voor het geluid , wisselen omdraaien , kansloos
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6011
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 14:44  ·  #8
Ik heb geen last van cuppen, maar nieuwe banden gaan achter en de achterbanden naar voren. heb geleerd dat achterbanden de beste(lees meeste profiel) moeten zijn op meerdere slipcursussen. tevens heb ik zo nooit oude banden ivm weinig slijtage achter. Wel aan dezelfde kant, daar was ook wat mee maar dat ben ik even kwijt. Ook heb ik meestal banden met een draairichting dus sowieso....
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 15:36  ·  #9
@Grunns60

ik heb 1 keer een setje winterbanden gehad die ik na de winter heb weg gegooid .
in 1 woord dramatisch.

Zo slecht dat ik die gratis nog niet aan een ander wilde meegeven.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Van positie wisselen van banden achter

 · 
Posted: 15.08.2024 - 17:02  ·  #10
Quote door GRUNNS60

Ik heb geen last van cuppen, maar nieuwe banden gaan achter en de achterbanden naar voren. heb geleerd dat achterbanden de beste(lees meeste profiel) moeten zijn op meerdere slipcursussen. tevens heb ik zo nooit oude banden ivm weinig slijtage achter. Wel aan dezelfde kant, daar was ook wat mee maar dat ben ik even kwijt. Ook heb ik meestal banden met een draairichting dus sowieso....


Steeds minder banden hebben een draairichting en het zou (denk ik) het mooiste zijn als banden met grote regelmaat een andere hoek van de auto onder hun hoede kregen.
Niet alleen voor of achter, maar ook links en rechts.
Dan slijten ze allen zo gelijkmatig als mogelijk, maar wie heeft er nou zin om continu die wissel te doen?


Best een interessant onderwerp, plaatsing van de banden met verschillend profiel.

- Op school leerde ik, de beste banden gaan om de aangedreven as.
Daardoor heb je minder kans op slip door de invloed van de motor.

- Tijdens mijn bijbaantje bij een bandenbedrijf leerde ze me dat de beste banden op de stuuras horen.
Zo hou je meer controle van het stuur en betere remkracht.

- Op internet lees ik het volgende :
Bij remmen en aquaplaning kun je het beste de beste banden op de vooras hebben.
Bij uitwijkmanoeuvres kun je de beste banden beter om de achteras hebben.
Statisch gebeuren er volgens die site meer ongelukken met uitwijkmanoeuvres en is het advies dus om de beste banden op je achteras te hebben.
Daarna melden ze dat wanneer het profiel verschil minder dan 1 mm is, de beste banden op de vooras zouden moeten.


Eigenlijk is een uitwijkmanoeuvre het resultaat van niet ver genoeg vooruit kijken en denken, iets waar de rij-instructie al sinds jaar en dag op hamert.
Had je bijvoorbeeld die scherpe bocht of dat stilstaande voertuig iets eerder gezien dan had je rustiger kunnen handelen.
En had je je snelheid aangepast aan het natte wegdek dan hoef je ook minder heftige actie te ondernemen bij verrassingen.
Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
En dit staat dan nog los van bijvoorbeeld een oliespoor in een bocht, wat je misschien niet eens had kunnen zien.


Onder de streep heb ik het het liefst als volgt voor onze voorwiel aangedreven auto's:

Wanneer ik 2 banden heb die bijna aan vervanging toe zijn en 2 die nog lang mee kunnen, dan gaan de slechtste om de vooras.
Op de vooras slijten ze ook sneller en dus heb ik eerder een fatsoenlijke set rondom.
Tijdens het rijden speel ik wat meer met de auto onder verschillende omstandigheden om te kijken hoe ie reageert.
Allicht niet direct met 130km/u op de snelweg. 😂

Is het verschil niet zo groot dan zet ik altijd de beste banden om de vooras.
Zo heb ik maximaal remkracht en stuur controle, iets wat ik persoonlijk over de loop der jaren ben gaan prefereren.
Bijkomend voordeel is dat ik dan langer met de hele set banden kan doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0