Goede middag,
Ik ben een nieuw hier op het Forum en sedert een jaartje de 'nog' trotse chauffeur van een C70 2.*T (193pk) uit 1999 op LPG(VIALLE). Ben altijd liefhebber geweest van dit model en leek me een leuke 'toekomstige' aanvulling aan de oldtimercollectie.
Ik kocht hem vorig jaar met een paar kleine werkjes zoals remmen, rollementen etc.. Nu zijn we 30.000km verder en komen bij een 'moeilijker' probleem.
Althans moeilijk: Vorige week reden we voor het weekend richting de Loire streek, lekker warme dag, dus kapje open en genieten van t zonnetje langs de route national.
Daar kwam jammer genoeg na een 150km en een lekke band een klein ongemak bij: De motor leek minder vermogen te leveren + bij het rijden bij lage snelheden begon de motor een schommelend toerental te hanteren. Dit was echt hinderlijk kort optrekken en terug inhouden, de motor zocht dus zijn toerental.
400km verder aangekomen. De auto in P en de motor viel stil... Na wat ge*%&k kreeg k em nog op de juiste plaats geparkeerd... De volgende ochtend alle moed verzameld en beginnen lezen...
Mogelijke oorzaken die aan bod kwamen:
- ETM
- MAF
- verbrande kleppen
Na een heel vermoeiende rit op maandag dan toch terug thuis geraakt, Parijs met een wagen die continu stilvalt is geen pretje, en een aantal zaken getest:
Compressie 170,170,175,165,180 psi... ---Geen probleem.
MAF loskoppelen motor valt stil, terwijl ik op verschillende fora had gelezen dat dit er juist zou moeten voor zorgen dat de motor beter zou lopen. ---Twijfel
ETM uitgehaald. Deze was vettig, eens mooi opgekuist en terug gezet.
Nu valt deze niet stil maar heb nog steeds dat variabel toerental bij een onbelaste motor, ook het vermogen is ondermaats.. ---Twijfel
Zou dit nog een andere oorzaak kunnen hebben?
Jammer dat ik de Volvo codes niet kan uitlezen met men standaard EOBD toestel.
Voor mij is het de ETM en denk erover om deze eruit te halen en te laten ombouwen naar de Hurst sensoren.. Dit kan echt het varierend toerental verklaren. Voor een kost van €250 moet dit lukken..
Ik ben een nieuw hier op het Forum en sedert een jaartje de 'nog' trotse chauffeur van een C70 2.*T (193pk) uit 1999 op LPG(VIALLE). Ben altijd liefhebber geweest van dit model en leek me een leuke 'toekomstige' aanvulling aan de oldtimercollectie.
Ik kocht hem vorig jaar met een paar kleine werkjes zoals remmen, rollementen etc.. Nu zijn we 30.000km verder en komen bij een 'moeilijker' probleem.
Althans moeilijk: Vorige week reden we voor het weekend richting de Loire streek, lekker warme dag, dus kapje open en genieten van t zonnetje langs de route national.
Daar kwam jammer genoeg na een 150km en een lekke band een klein ongemak bij: De motor leek minder vermogen te leveren + bij het rijden bij lage snelheden begon de motor een schommelend toerental te hanteren. Dit was echt hinderlijk kort optrekken en terug inhouden, de motor zocht dus zijn toerental.
400km verder aangekomen. De auto in P en de motor viel stil... Na wat ge*%&k kreeg k em nog op de juiste plaats geparkeerd... De volgende ochtend alle moed verzameld en beginnen lezen...
Mogelijke oorzaken die aan bod kwamen:
- ETM
- MAF
- verbrande kleppen
Na een heel vermoeiende rit op maandag dan toch terug thuis geraakt, Parijs met een wagen die continu stilvalt is geen pretje, en een aantal zaken getest:
Compressie 170,170,175,165,180 psi... ---Geen probleem.
MAF loskoppelen motor valt stil, terwijl ik op verschillende fora had gelezen dat dit er juist zou moeten voor zorgen dat de motor beter zou lopen. ---Twijfel
ETM uitgehaald. Deze was vettig, eens mooi opgekuist en terug gezet.
Nu valt deze niet stil maar heb nog steeds dat variabel toerental bij een onbelaste motor, ook het vermogen is ondermaats.. ---Twijfel
Zou dit nog een andere oorzaak kunnen hebben?
Jammer dat ik de Volvo codes niet kan uitlezen met men standaard EOBD toestel.
Voor mij is het de ETM en denk erover om deze eruit te halen en te laten ombouwen naar de Hurst sensoren.. Dit kan echt het varierend toerental verklaren. Voor een kost van €250 moet dit lukken..