Goedenavond mede Volvo liefhebbers,
Als nieuw lid zal ik mij eerst kort voorstellen.
Mijn naam is Mark en ik ben al lange tijd bewonderaar van Volvo's. De eerste s60 en vooral die v70, al het R-spul, een buurman met een v70 mkI en typerende 5 cilinder. Het is mooi spul. Ook een strakke s80 heeft mijn goedkeuring, zowel mkI als II. En toen was mijn pa ook om. Voor de deur staat nu een V70 D5 uit 2009 en aangezien ik regelmatig de auto mee pak, kon het virus niet anders dan definitief toeslaan. Ik ben niet zo van het oudere werk, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen: ik ben 23. En als je 23 bent, dan ga je zo zoetjes aan -of ben je allang- uit huis. Op alle fronten ben ik me aan het oriënteren en voor het auto gedeelte wend ik mij nu tot jullie.
Mijn opleiding en de richting waarin ik het zoek is redelijk specifiek, dus ik verwacht te gaan pendelen voor het toekomstig woon-werk verkeer. Diverse rekensommetjes gemaakt, een autovakantie er bij op tellen, wat marge, ik kwam altijd net boven de 20.000km uit. Voor deze kilometers is mijn oog gevallen op een S60. Ik vind kleine auto's niks en voor een leuke Golf V betaal je eenzelfde, zo niet hogere prijs. Er is natuurlijk meer aanbod, maar ik wil als starter graag wel van m'n auto op aan kunnen. Een constant verbruik, geen gekkigheden en dure reparaties, etc. Volvo's hebben fantastische stoelen, zijn veilig en degelijk. De wegenbelasting is hoger en het verbruik is niet je-van-het, maar ik ben van mening dat inzicht en je rechtervoet meer bepalender zijn. En twee tientjes in de maand meer, dat heb ik wel over voor zoveel meer auto.
Goed, lang intro, nu de hamvraag:
Aanschaf en wegenbelasting zijn één, dit is bekend. Het onbekende is het onderhoud. Stel dat een S60 (2.4i 140) net z'n grote beurt bij 150.000km heeft gehad en ik ga er 20.000 km mee rijden, wat zijn dan de vaste lasten? Bij 20.000 doe je grofweg 1 grote beurt + APK per jaar. Maar ik kom erg wisselende cijfers tegen. Hier op het forum las ik ergens bijvoorbeeld ca. EUR 800,- voor zo'n beurt. Zomoto heeft het over totale onderhoudslasten van €179,- p/m en op Marktplaats zag ik iets dergelijks voor €54,- p/m staan. Volvo zelf heeft het weer over €438 tot 564,- voor diezelfde 20k-beurt.
Waar moet ik grofweg rekening mee houden? En is de auto hiermee überhaupt op te brengen op mijn leeftijd met een eerste arbeidscontract?
Groeten,
Mark
Als nieuw lid zal ik mij eerst kort voorstellen.
Mijn naam is Mark en ik ben al lange tijd bewonderaar van Volvo's. De eerste s60 en vooral die v70, al het R-spul, een buurman met een v70 mkI en typerende 5 cilinder. Het is mooi spul. Ook een strakke s80 heeft mijn goedkeuring, zowel mkI als II. En toen was mijn pa ook om. Voor de deur staat nu een V70 D5 uit 2009 en aangezien ik regelmatig de auto mee pak, kon het virus niet anders dan definitief toeslaan. Ik ben niet zo van het oudere werk, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen: ik ben 23. En als je 23 bent, dan ga je zo zoetjes aan -of ben je allang- uit huis. Op alle fronten ben ik me aan het oriënteren en voor het auto gedeelte wend ik mij nu tot jullie.
Mijn opleiding en de richting waarin ik het zoek is redelijk specifiek, dus ik verwacht te gaan pendelen voor het toekomstig woon-werk verkeer. Diverse rekensommetjes gemaakt, een autovakantie er bij op tellen, wat marge, ik kwam altijd net boven de 20.000km uit. Voor deze kilometers is mijn oog gevallen op een S60. Ik vind kleine auto's niks en voor een leuke Golf V betaal je eenzelfde, zo niet hogere prijs. Er is natuurlijk meer aanbod, maar ik wil als starter graag wel van m'n auto op aan kunnen. Een constant verbruik, geen gekkigheden en dure reparaties, etc. Volvo's hebben fantastische stoelen, zijn veilig en degelijk. De wegenbelasting is hoger en het verbruik is niet je-van-het, maar ik ben van mening dat inzicht en je rechtervoet meer bepalender zijn. En twee tientjes in de maand meer, dat heb ik wel over voor zoveel meer auto.
Goed, lang intro, nu de hamvraag:
Aanschaf en wegenbelasting zijn één, dit is bekend. Het onbekende is het onderhoud. Stel dat een S60 (2.4i 140) net z'n grote beurt bij 150.000km heeft gehad en ik ga er 20.000 km mee rijden, wat zijn dan de vaste lasten? Bij 20.000 doe je grofweg 1 grote beurt + APK per jaar. Maar ik kom erg wisselende cijfers tegen. Hier op het forum las ik ergens bijvoorbeeld ca. EUR 800,- voor zo'n beurt. Zomoto heeft het over totale onderhoudslasten van €179,- p/m en op Marktplaats zag ik iets dergelijks voor €54,- p/m staan. Volvo zelf heeft het weer over €438 tot 564,- voor diezelfde 20k-beurt.
Waar moet ik grofweg rekening mee houden? En is de auto hiermee überhaupt op te brengen op mijn leeftijd met een eerste arbeidscontract?
Groeten,
Mark