Hallo,
Mijn V70 D5 uit 2004, gekocht in februari dit jaar met de km-stand 145.000, is 2 weken na het verstrijken van de BOVAG-garantie vastgelopen en onherstelbaar beschadigd. Naar verluidt is een stuk van de turbo afgebroken, in de motor gezogen waar het zijn verwoestende werking heeft gedaan.
Onderstaand de aanloop naar dit voorval met aan jullie het verzoek aan tegeven of jullie er ervaring mee hebben en hoe e.e.a. uiteindelijk is opgelost.
Februari 2009
Aankoop auto. km-stand ca 145.000. Auto krijgt een beurt en een nieuwe distributieriem. Fantastische auto, full option, zo op het oog pico bello onderhouden. Ik rijd ongeveer 400 km per week, constant tempo snelweg, zelden harder dan 120 km/uur.
april 2009
Bij stevig optrekken grijpt het motormanagement in en wordt de snelheid geknepen op ca. 90 km/uur. Verkoper zegt dat het om de injectoren gaat en vervangt ze (uit een D5 uit een S60)
juni 2009
Enkele keren bespeur ik, als ik met een constante snelheid van 100 km rijd, een "siddering" in de auto. Duurt slechts een seconde, en het lijkt eigenlijk alsof je over een paar ribbels in het asfalt rijd.
Op 17 juni voel ik de siddering opnieuw, ook nu gaat het na luttele seconden weer over. 15 km verder begint het echter opnieuw en het houdt nu aan. Ik probeer de auto van de cruisecontrol af te halen, maar de auto mindert geen vaart. Al remmend in de 5e versnelling breng ik de zaak tot stilstand op de vluchtstrook. ANWB krijgt er geen leven in, we worden met takelwagen naar huis gebracht.
Garage kijkt er naar (betrekt het op zijn fatsoen, hoewel de afgesproken 3 maanden garantie zijn verstreken). Na ruim een week komt het bericht dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat ze begonnen zijn er een ruil-motor in te zetten. Men zegt uit een jong voertuig met ca. 100.00 km.
Ra ra?
Kan iemand deduceren wat er met de auto kan zijn gebeurd. Zeggen de gebeurtenissen in de aanloop iets over de oorzaak. Kan het zijn dat bij het wisselen van de injectoren iets verkeerd is gedaan, waardoor uiteindelijk een onderdeel is afgebroken oid? Heeft dit gebrek er mogelijk al ingezeten bij aanschaf van de auto.
En nu?
Los van het feit dat ik een discussie voorzie over de kosten (non-conformiteit) vraag ik me af hoe ik zeker kan weten dat de motor inderdaad niet meer heeft gelopen dan men zegt. Wat doet het met de autoverzekering? Moet ik nu iets met het RDW mbt de registratie van het voertuig?
Ik hoop dat ik van jullie reactie iets kan leren waarmee ik dit proces tot een bevredigend einde kan brengen.
Alvast dank daarvoor,
Groeten,
Akko
Mijn V70 D5 uit 2004, gekocht in februari dit jaar met de km-stand 145.000, is 2 weken na het verstrijken van de BOVAG-garantie vastgelopen en onherstelbaar beschadigd. Naar verluidt is een stuk van de turbo afgebroken, in de motor gezogen waar het zijn verwoestende werking heeft gedaan.
Onderstaand de aanloop naar dit voorval met aan jullie het verzoek aan tegeven of jullie er ervaring mee hebben en hoe e.e.a. uiteindelijk is opgelost.
Februari 2009
Aankoop auto. km-stand ca 145.000. Auto krijgt een beurt en een nieuwe distributieriem. Fantastische auto, full option, zo op het oog pico bello onderhouden. Ik rijd ongeveer 400 km per week, constant tempo snelweg, zelden harder dan 120 km/uur.
april 2009
Bij stevig optrekken grijpt het motormanagement in en wordt de snelheid geknepen op ca. 90 km/uur. Verkoper zegt dat het om de injectoren gaat en vervangt ze (uit een D5 uit een S60)
juni 2009
Enkele keren bespeur ik, als ik met een constante snelheid van 100 km rijd, een "siddering" in de auto. Duurt slechts een seconde, en het lijkt eigenlijk alsof je over een paar ribbels in het asfalt rijd.
Op 17 juni voel ik de siddering opnieuw, ook nu gaat het na luttele seconden weer over. 15 km verder begint het echter opnieuw en het houdt nu aan. Ik probeer de auto van de cruisecontrol af te halen, maar de auto mindert geen vaart. Al remmend in de 5e versnelling breng ik de zaak tot stilstand op de vluchtstrook. ANWB krijgt er geen leven in, we worden met takelwagen naar huis gebracht.
Garage kijkt er naar (betrekt het op zijn fatsoen, hoewel de afgesproken 3 maanden garantie zijn verstreken). Na ruim een week komt het bericht dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat ze begonnen zijn er een ruil-motor in te zetten. Men zegt uit een jong voertuig met ca. 100.00 km.
Ra ra?
Kan iemand deduceren wat er met de auto kan zijn gebeurd. Zeggen de gebeurtenissen in de aanloop iets over de oorzaak. Kan het zijn dat bij het wisselen van de injectoren iets verkeerd is gedaan, waardoor uiteindelijk een onderdeel is afgebroken oid? Heeft dit gebrek er mogelijk al ingezeten bij aanschaf van de auto.
En nu?
Los van het feit dat ik een discussie voorzie over de kosten (non-conformiteit) vraag ik me af hoe ik zeker kan weten dat de motor inderdaad niet meer heeft gelopen dan men zegt. Wat doet het met de autoverzekering? Moet ik nu iets met het RDW mbt de registratie van het voertuig?
Ik hoop dat ik van jullie reactie iets kan leren waarmee ik dit proces tot een bevredigend einde kan brengen.
Alvast dank daarvoor,
Groeten,
Akko