Quote door Musicus
Ben benieuwd wat het je gaat opleveren. Ik heb ook ooit nieuwe verstuivers gekregen en deze zijn niet ingeleerd. Ik begreep dat het ging over de classificatie code, hebben jullie het over iets anders? Of is dit alleen iets voor Euro 4 motoren?
Ik heb het er wel eens over gehad met Dirk en met Obbe, maar die zeiden beide dat dit geen invloed kon hebben op de motorloop. Blijkbaar is dit toch niet helemaal juist?
Ik heb er online naar gezocht, daar kom ik bij Bosch systemen regelmatig tegen dat inspuitmoment en timing afhankelijk is van de karakteristiek van de verstuiver. Die karakteristiek zit verwerkt in de code waarmee de inspuit computer op de juiste manier kan inspuiten.
Het heeft ermee te maken dat bij Euro 4 en hoger, er een kleine voordosis wordt ingespoten om te komen tot lagere emissie. Pas vanaf hogere toerentallen (2700 rpm) komt de inspuiting weer al “big bang”
Een monteur van mijn lokaal Bosch servicepunt claimde dat de code enkel ging over het berekenen van het retourvolume uit de verstuivers en daarmee het bereken van het verbruik. De dealer zei (uiteraard) dat inleren en originele software een pre is.
De Bosch monteur kan zeker gelijk hebben, want bij mij ben ik van (te) overdreven zuinig tot nu onzuinig gegaan qua boordcomputer.
Het reele verbruik is juist prima. (Liters aan de pomp/gereden km)
Motorisch leek mijn auto altijd te schraal of als een klein naaimachine stationair te draaien.
Nu klinkt het blok als de vertrouwde 5- cylinder. Tevens zijn mijn klachten die ik had weg.
Ik ben persoonlijk overtuigd van het nut van inleren. Toch verbaas ik mij over het verschil van inzicht bij bedrijven.
Wat ik overigens wel begreep online, is dat bij een revisie van de verstuiver er feitelijk ook een nieuwe unieke code moet komen op de verstuiver. De mechanische eigenschappen van de verstuiver kloppen dan niet meer met de code op de kop.