Quote door Gero
Quote door J.W.Woermeijer
Ik heb verschillende motoren gebouwd (en gesloopt)voor oa de rally, en deze altijd afgesteld op de vermogensbank.
Deze motoren waren dan uitgerust met Weber carburateurs, DTA of K-jetronic, ik heb zo'n mijn twijfels over een "standaard file laden"
Mijn mening is dat iedere motor anders is, dus een standaard file hoe veilig is deze?
Ik rijd met een grotere Föhn met billet wieltjes en 3" uitlaat op de S60, deze turbo zorgt sowieso voor meer lucht..
Leuk dat ik er dan een standaard file in pomp, maar verhoogt deze de turbodruk, omdat dit een makkelijke toename van PK's is, wat is de turbodruk dan bij lage toerentallen waarbij een te hoge turbodruk het gevaar is voor de drijfstangen, wat doet het met de boostspikes, de dutycycle (max70%) van de injectoren enz enz.
De lamdasensoren meten de uitlaatgassen welke de motor verlaten, en of de verbranding in de motor goed is, maar wat als de injectoren te klein zijn en de motor te schraal gaat lopen op hogere toerentallen en onder druk, gaat de standaard file dan de ontsteking bijregelen omdat de klopsensoren een KNOCK detecteren? en hoe vlot doet hij dit?
(lees dus dat je motor dan met de tune op z'n tenen loopt)
Ben laatst nog bij een standaard S60T5 geweest, deze was getuned door een tuner die ook een vermogensbank heeft, echter is dat wat duurder, de eigenaar koos voor een standaard file, lekker goedkoop maar helaas liep zijn motor stuk (gat in de zuiger).
Leuk dat er standaard files geladen kunnen worden, maar als de metingen niet kloppen doordat de lambda sensoren de metingen niet goed uitvoeren omdat deze nooit vervangen zijn kan het maar zo zijn dat de motor in de soep loopt.
Ik heb zo mijn twijfels over zo'n standaard file laden, ik zou er in mijn situatie ondanks dat het niet veel geld is niet voor keizen.
Ik betaal dan liever €700,- voor een chip op maat waarbij ik de metingen kan zien wat er gebeurd in mijn motor.
even hierop reageren, Ik heb begin dit jaar een V70 R gekocht met een een B5244T5 (uit een V70T5)ruilmotor erin, gekocht van Brambo67, Ik ben van plan om een grotere down icm een (IPD) + IPD uitlaat te laten monteren, bij ET tuning.
mijn vraag is moet je het weer opnieuw laten chippen.
volgens is die R getuned door Schutten tuning.
groet
Audy
Ik weet neem aan dat het een "oude" type V70r is, en ik weet het niet 100% zeker maar was de T5 geen 2.3Liter?
De grotere downpipe en catback zal zorgen voor minder backpressure, dus de druk op de uitlaat wordt lager.
Dat betekend dat de turbo minder geremd wordt, deze zal dus sneller kunnen opspoelen en makkelijker draaien.
https://images.app.goo.gl/7GpepyfqPt7CtcWc9
Vervang ook gelijk je lambda sensoren, want deze gaan maar een bepaald aantal KM's mee en na de ombouw bestaat de kans dat de sensoren storingen gaan maken. (komt door de hi-flow cat).
Ik koop die dingen gewoon op EBAY, maar let goed op dat je de juiste aanschaft....
Investeer daarna dan ook in een luchtfilter, want de föhn moet het ook kunnen aanzuigen.
Ik rijd op mijn S60T5 met 3" ferrita incl catback en met het luchtfilterhuis van een S60R incl piping totaan de turbo.
Ik heb in de behuizing van de S60R LMM mijn eigen LMM gezet omdat de LMM van de R storingen gaf.
Bij de turbo heb ik een reducer gemaakt omdat de inlaat van de compressor van een K24 anders is als van mijn Turbo.
Na deze ombouw merkte ik zeker verschil, hij maakt iets meer geluid maar merk zeker dat hij vlotter oppakt.
Of je terug MOET naar Schutten weet ik niet, je zou een afspraak kunnen maken om een RUN te doen op de bank voor een , hij zal namelijk soepeler lopen, maar of de tune aangepast zou moeten worden lijkt me niet.
Wel kunnen ze na deze aanpassing weer verder met de tune, want de turbo reageert anders.
Maar dan zullen ze ook weer andere injectoren adviseren omdat deze waarschijnlijk te klein worden.
Een RUN kan ook op de weg als er een wideband lambdasensor in de uitlaat gemonteerd wordt (extra M18x1,5 lasbung in de uitlaat) en er een knock sensor wordt gemonteerd op de motor welke een meting weergeeft of een hoorbaar signaal maakt.