veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 
 
 
 
 
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 11.12.2011 - 00:32  ·  #16
Quote door Steve

"Waarschijnlijk" zeggen ze dus....
Volgens mij kan je geen klepgeleiders vervangen als de kop nog op het blok zit. Wordt een beste operatie dus, kop d'r af en reviseren.

Hoe is men tot deze diagnose gekomen? En weten ze ook welke cilinder het betreft?

Succes


Die vraag kwam bij mij ook onmiddelijk op: Is die prognose ergens op gebaseerd of is het een 'wild guess'....
Zou toch eerst wat meer willen weten voor ik zoveel geld uitgaf voor iets dat niet zeker is.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 23.12.2011 - 03:45  ·  #17
Na olie verversen lijkt het probleem minder te zijn geworden. (na al 15 liter te hebben bijgevuld)
Een keer begon er weer witte rook uit de uitlaat te komen, 500 meter later was alles weer okay.

Vervelend maar er is hoop dat het aan de 'oude' olie heeft gelegen.
Misschien is dit geen loglife 0W30 geweest maar gewone 0W30??

Zit nu te denken om een spulletje in de olie te gooien om de klepstoters te reinigen.
Dan nog een keer olieverversen....
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 23.12.2011 - 03:55  ·  #18
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 43
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 23.12.2011 - 11:22  ·  #19
Ik wil je niet uit de droom helpen, maar zoiets kun je echt niet toeschrijven puur alleen aan een bepaalde oliesoort.
loe
 
Avatar
 
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 23.12.2011 - 13:13  ·  #20
heren,

er is een info bulletin geweest vwb motoroliepeil D5 en 2.4D.
de autos met partikel/roetfilter krijgen na de arbeidsslag extra diesel in de cilinder ingespoten.

dit komt onverbrand terecht in een oververhitte uitlaat, hierdoor wordt het filter geregenereerd.
door dit gebeuren komt er diesel in de motorolie terecht, hierdoor stijgt het olienivo na verloop van tijd.
daarom wordt er een lager olienivo aangeraden, tussen min en max bij opnieuw afvullen.

VWb de rook van de D5:

Bij een koelere motor wordt extra diesel ingespoten ( choke werking ), als je dan extra rook voortbrengt,
zit ik meer te denken aan de totale luchttoevoer.

Haal de slangen (na EGR inmengen) voor op de motor los. reinigen, ik denk die zitten dicht geblubberd met roetvet..
tevens denk ik dat de luchtverdeling bovenop de motor (alu-deksel) volledig dichtzit.

het kost niks, jaaaa vuile handen, het is vaak zeer noodzakelijk, het kan geen kwaad.....
de egr maakt meer kapot dan je lief is!

Loe
succes
Raymon
 
Avatar
 
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 27.12.2011 - 14:42  ·  #21
Het heeft te maken met het regenereren van het roetfilter,mits dat er op zit natuurlijk,de motorolie wordt verdunt door deze actie,waardoor de motorolie dunner wordt en het olieniveau stijgt,als je de verversingstermijn verkort heb je deze problemen niet!
Dit geldt vooral voor diesels die vaak korte stukken rijden,om de 15000km verversen ipv om de 30000km.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2011 - 22:08  ·  #22
Bedankt voor de reacties.

Bedoel je de carter-ontluching? Die is door de realer op mijn verzoek nagekeken en was goed.
Ik weet niet of ook het carterontluchtingshuis is nagekeken.

De temperatuur sensor plus voeler zijn al twee keer vervangen omdat deze geen uitlezing geeft in de computer volgens de dealer. Misschien wordt er daarom extra diesel ingespoten???

Volvo dealer (in Nederland) kent het probleem niet.
Ik ga nu op zoek naar een andere garage.

Zal garage Rutten worden in Houthalen Belgie.

Misschien is het de turbo? Maar als er geen rook achter de wagen hangt, loopt de D5 prima.
Weet iemand een goed adres om je eigen turbo te laten reviseren?
Nieuwe turbo kost ruim 1400 euro incl. montage.
Misschien kan het aluminium blok nog even dicht blijven.
Anders moet de kop er maar af. Telkens olie bijvullen is geen optie.
Zit nu al aan 400 euro olie in bijna 4 maanden.

Beste wensen voor het volgend jaar.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2011 - 23:50  ·  #23
Quote
Weet iemand een goed adres om je eigen turbo te laten reviseren?


vertrouwd adres...

http://www.turbos-hoet.com/tur…3godnkP1lg
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 02.01.2012 - 00:16  ·  #24
thnx

Beste wensen voor 2012
hqracing
 
Avatar
 
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 03.01.2012 - 12:23  ·  #25
Hier kun je zien wat de gevolgen zijn van de verrekte EGR.
Gelijk afblinden dat ding en K&N filter op de auto. krijgt de motor tenminste normaal schone lucht ipv die zooi.

http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html#811
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 06.01.2012 - 11:59  ·  #26
Weer de computer laten uitlezen. Alles was prima in orde. Ook de roet deeltjes en de druk bij het roetfilter. Op mijn verzoek heeft de monteur re-genereren aangezet. Dit om het filter schoon te branden. En ja hoor, de V70 staat gelijk in een mistbank. Heel de garage was een dikke wolk. Precies het probleem waar ik nu al ruim 3 maanden mee rond rij. Na het schoonbranden gaat de motor carter olie verbranden. Heel vreemd allemaal. Dealer heeft dit nu doorgestuurd naar de technische dienst van Volvo Nederland.


Turbo revisie bij "Turbo's Hoet" te Hoevelaken kost 200 euro excl. BTW.
Dit is een basisrevisie. Schoonmaken, nieuwe lagers en balanceren.
Afhankelijk van wat er kapot is loopt de prijs verder op naar maximaal de ruilprijs.

Groet, Roland.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 06.01.2012 - 13:14  ·  #27
Roland,

Gelukkig dat het nu een keer gebeurd als je auto bij de dealer staat. Dat overtuigd nog wat extra wat voor probleem er is. Hopelijk wordt er nu gauw een oplossing gevonden. Ik vind het wel raar dat bij regenereren de motor op de carterdampen gaat lopen. Ik krijg sterk het gevoel dat er zuigerveren niet goed meer zijn waardoor er overdruk in het carter ontstaat en de motor op die olie dampen gaat lopen.
Succes!!
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 07.01.2012 - 07:42  ·  #28
Dat idee had de monteur ook Steve.
Door de pijlstok er uit te halen bleek dit niet het geval te zijn.
Drukken en sensoren lijken allemaal in orde.

Waarschijnlijk lekt er toch iets waardoor er constant een beetje olie verbrand wordt. Hierdoor zou dan het roet filter dicht kunnen gaan zitten die dan na ongeveer 800 kilometer schoon gebrand wordt. Maar er mag dan niet zo'n mistwolk uit de uitlaat komen. En na het regenereren veel blauwe rook van de carterolie.

Maar goed, weer een stapje dichter bij de oplossing. We weten nu wanner de ellende begint.

OVLOV for life.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hqracing
 
Avatar
 
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 16.01.2012 - 23:22  ·  #29
Olie lekkage via de turbo? Zou ook nog kunnen.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 17.01.2012 - 22:19  ·  #30
Quote door hqracing

Olie lekkage via de turbo? Zou ook nog kunnen.


Omdat een turbo glijlagers heeft en vrijwel niet afgedicht zijn, lekt elke turbo wat olie, een beetje olie in de turbo en de buizen vanaf het luchtfilter naar de turbo en van de turbo naar de intercooler, is dus ook vrij normaal en niet zorgwekkend. Wil de olie vanuit de turbo in de verbrandingskamers komen, moet hij dus het hele inlaatsysteem door, dat zou (veel) olie betekenen in de buizen, intercooler en inlaatspruitstuk.
Maar onmogelijk is het niet. Ik had een Renault Laguna 1.9 Dci en bij die hokken is het vrijwel standaard, alles vol olie! Maar helaas niet zoals velen op motorolie gaan lopen en in de soep draaien, dan had hij via de verzekering tenminste meer opgebracht als bij inruil....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0