veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

· 
Posted: 19.01.2012 - 21:13  ·  #31
Nu, V70 is in Belgie onder handen genomen.
Bij garage Rutten.

Alle lof voor die gasten!

Bij de receptie zit al een medewerker die verstand van Volvo's heeft.
Dat geeft al een heel vertrouwd gevoel.

De monteur heeft het euvel vrij snel gevonden en waarschijnlijk opgelost.
In Belgie durven ze aan een motor te schroeven.
Hij heeft eerst met de PC een diagnoze gedaan natuurlijk.
Net als al in Nederland, alles ziet er goed uit.

Nu het verschil met Nederland, hij heeft het kleppendeksel er af gehaald en gewoon eens gaan kijken of hij iets vreemds ziet. (In Nederland doen ze dat niet, maar in plaats daarvan sturen ze een mail naar Volvo Nederland.) Wat bleek, een klepstoter moest vervangen worden. Na het vervangen even testen of het euvel verholpen is.....

Auto buiten zetten, via pc regenereren aan zetten... Prima werk van garage Rutten.

Hier is het helaas mis gegaan, domme pech. Roetfilter wordt roodgloeiend. Evenlater begint de binnenbekleding van de tunnel te schroeien. Ze hebben de beginnende brand met water geblust..... Nu heb ik dus een nieuw probleem. Maar alle vertrouwen dat het netjes wordt opgelost.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 19.01.2012 - 21:30  ·  #32
Hier is het helaas mis gegaan, domme pech. Roetfilter wordt roodgloeiend. Evenlater begint de binnenbekleding van de tunnel te schroeien. Ze hebben de beginnende brand met water geblust.....

prima werk? of heb je dat zelf gedaan, ik snap het laatste gedeelte van je post niet helemaal hahaha
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2012 - 12:26  ·  #33
Bij de garage hadden ze mbv de pc het regenereren aangezet en waargenomen dat er erg veel rook uit de uitlaat kwam. Monteur heeft toen de oorzaak gevonden, klepstoter, en verholpen. In plaats van even een rondje te rijden om te checken of er nog blauwe rook uit de uitlaat kwam, hebben ze het regenereren gelijk weer aangezet. Omdat er, wat nu blijkt, nog olie in het roetfitler zat, is de boel veel te warm geworden. Het regenereren is volgends het boekje gedaan. Volgens Volvo mag dit stilstaand in de buitenlucht. Doordat het dus veel te heet is geworden onder de auto, is de bekleding binnen in brand gevolgen.
Nu is de vraag, wie gaat dit betalen? Verzekering van Volvo, Dealer of ik zelf?
Uit de verhalen die mij ten ore kwamen, dekt de garage zich in dat de de juist procedure hebben gevolgd.
Volvo zelf? Mag een auto zo in brand vliegen?
Ik zelf? Na 3 maanden in Nederlad bij de dealer te zijn geweest met dit probleem, waar ze mijn niet konden helpen?
Ik wil graag mijn D5 terug. Gerepareerd en niet met extra onkosten komen te zitten.

Wat is verstandig?
Afwachten wat uitkomst gaat worden?
Contact opnemen met de importeur?
Naar de krant gaan met het verhaal? (nee, geen pers, nog niet...)
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2012 - 13:09  ·  #34
Mocht je rechtsbijstand verzekerd zijn, laat die mensen er eens naar kijken, wellicht is het haalbaar om een claim in te dienen. Vaak proberen bedrijven misstappen van hun kant af te doen door een grote mond op te zetten en je proberen af te bluffen.
Als ik je verhaal zo lees, zijn ze gewoon nalatig geweest door je roetfilter niet te controleren op aanwezigheid van restolie....
Succes ermee in ieder geval!

Jérôme
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.03.2012 - 06:13  ·  #35
V70 staat nog steeds bij de garage.
Verzekeringen worden het niet eens. Er moet een 3de onafhankelijke taxateur komen.
Ben de wagen al ruim twee maanden kwijt....

Wat ik zelf van heer Dirk Rutten van de garage heb gehoord.... de onderhouds interval van 30.000 kilometer is veel te ruim. Dit schijnt bij Volvo bekent te zijn geweest maar om het voor de leasebedrijven aantrekkelijker te maken is voor dit interval gekozen. Zit toch twee jaar garantie op de motor en de meeste houden dit wel uit. Daarna, bij de 250.000 beginnen de problemen. Slecht hoor van Volvo. Maar we blijven lachen natuurlijk. :D
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.04.2012 - 18:43  ·  #36
Volvo staat weer voor de deur, gerepareerd.
Nu hopen dat alles opgelost is.
Greyline
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

· 
Posted: 03.04.2012 - 18:56  ·  #37
Quote door roland kosters
Volvo staat weer voor de deur, gerepareerd.
Nu hopen dat alles opgelost is.

... ja, en ook betaald, door wie ... ???
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2012 - 20:45  ·  #38
Grrrrr, oorspronkelijke probleem, oliverbruik na regenereren, zit er nog steeds in.

Nog niemand heeft de rekening betaald....

Ik moet nu wel weer 0W30 olie inslaan voor onderweg.
Weet iemand waar ik deze olie voor een vriendelijke prijs kan kopen?
Nu betaal ik 80 euro voor 5 liter.
DJ

Subject:

· 
Posted: 18.04.2012 - 21:16  ·  #39
Hallo Roland,

Ik adviseer je om een keer naar Jaap Pul te gaan in Urk, en daar je probleem voor te leggen.
Hij heeft op di en donderdag inloop avond en overdag kun je zowiezo langs.
Van te voren even bellen voor een afspraak, en geen haast hebben.
Hij heeft erg veel verstand van diesel motoren. En is niet duur.
En hier een link van de olie.
http://link.marktplaats.nl/545043704

Gr DJ
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 18.04.2012 - 21:52  ·  #40
Er komen toch wat rimpels hier en daar op voorhoofden heb ik het idee.
Zo ook bij mij. Wat is hier aan de hand?

Je zegt na het regenereren verbruikt de auto olie. Dat gaat dus met de grote walm gepaard waar je het in het begin van dit topic over hebt.
Nu vraag ik mij af hoe dat regenereren in zijn werk gaat en wat het verband is tussen het opsouperen van je motorolie.

Wat ik her en der op dit forum gelezen heb is dat het regenereren van het roetfilter gebeurd door de onverbrande diesel die er inzit te laten verbranden waardoor de boel heet wordt. Bij jouw heeft dat helaas tot de bewuste brandschade geleid.
Hoe wordt de brandstof in het roetfilter verhit zodat het ontbrand? gebeurd dat d.m.v. een gloeispiraal?
Nu ga ik even helemaal hardop denken........... als er een gloeispiraal in het roetfilter zit dan wordt dat ding dus onder stroom gezet.
Kan het zijn dat er in je carter ook iets is wat onderstroom gezet wordt, heet wordt, de olie laat dampen waardoor je motor op de dampen van je motorolie gaat lopen?

Ik roep maar wat nu, puur in de hoop een deur te kunnen openen zodat jij van het probleem afkomt.

Concrete vraag is gewoon: wat is het verband tussen regenereren en het olie verbruik.

Wie heeft hier op het forum de informatie over de werking van het regenereren?

Is het misschien een idee om het regeneratie proces in het motormanagement te blokkeren? Wellicht dat je dan kunt ervaren of het probleem dan ook echt voorbij is.

Succes!!
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2012 - 06:42  ·  #41
DJ, Jaap Pul in Urk. Dat heb ik nu genoteerd.

Bedankt voor het meedenken Steve! Dit ga ik navragen in de garage.

Tijdens het schoon branden loopt de motor niet lekker. Net of ie verzuipt en op 4 pitten loopt. Dat zou op een verstuiver duiden. De verstuivers zijn door de dealer gechecked.

Gelijk na het regenereren komt er blauwe rook uit de uitlaat en stookt ie de olie op.
Net of er dan een enorm vacuum ontstaat waardoor de olie ergens langs wordt opgezogen.
Maar waarlangs???? Niet via de carterontluchting in elk geval. Misschien dat de extra warmte ergens iets vervormd? Of idd die optie van een electrische verwarming. Misschien is het een software probleem? Software versie in up to date.

Uitschakelen kan niet. Dat vindt Volvo. Volgens mij moet je gewoon zorgen dat de sensoren niets meten.

Nu rij ik gewoon weer lekker door en wacht op de volgende regeneratie, de derde na het vervangen van het filter. Hopen dat het nu beter gaat. Of de motor nog die dikke witte rook uitblaast, weet ik niet helemaal zeker. De laatste keer reed ik namelijk in het pikke donker. Wel voelde ik dat de V70 weer bezig was met schoon branden. En 4 kilometer later de melding
Oliepijl laag. Liter olie verdwenen...

Ik heb schoon genoeg van dit probleem. Helaas han er bij Volvo niets 'geprobeerd' worden. Alleen vervangen door nieuw spul met het prijskaartje er aan. Nog niet goed? U bent welkom voor een nieuwe afspraak. Nieuwe kansen, nieuwe prijzen. Gewoon aftikken. hahaha

Groet, Roland.
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.06.2012 - 13:16  ·  #42
http://www.amt.nl/Achtergrond/…-20102.htm

Dit artikel kwam ik tegen, er staat ook nog iets interessants vermeld met betrekking tot het roetfilter en regenereren....

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Jérôme
roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2012 - 21:18  ·  #43
Verdenk je de turbo?
Zelf denk ik aan een temperatuurs probleem.

Misschien dat de temperatuur van de kop iets te hoog wordt waardoor de kleppen te veel weerstand hebben in de klepgeleiders en dat er dan een een beetje blijft hangen.
Roetfilter er uit, en geen problemen meer. Maar nieuw proleem nu is dat de wagen in noodloop komt omdat de sensoren van het filter niets meten.
Lou heeft de oplossing, maar hij logt niet meer in op dit forum.

Het kloelwater in het expansievat heeft een temeratuur van 60 tot 65 graden. Is dit normaal?
Blok meet ik op 83 graden.

Groet
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2012 - 11:21  ·  #44
Nee, ik verdenk het roetfilter zélf. Je hebt het er uit gehaald en de problemen met de witte rook zijn weg? Hoe zag het filter er uit? Goede kans dat het volledig verstopt zat....

Als het een temperatuurs probleem zou zijn, zou je toch koelwater alarm krijgen?

succes in ieder geval.....
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 12.06.2012 - 12:50  ·  #45
Quote door JérômeV70R

Nee, ik verdenk het roetfilter zélf. Je hebt het er uit gehaald en de problemen met de witte rook zijn weg? Hoe zag het filter er uit? Goede kans dat het volledig verstopt zat....

Als het een temperatuurs probleem zou zijn, zou je toch koelwater alarm krijgen?

succes in ieder geval.....

Lijkt mij ook, als het te warm word krijg je vanzelf alarm.

Selected quotes for multi-quoting:   0