Velgen opknappen

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Velgen opknappen

· 
Posted: 25.02.2015 - 23:03  ·  #1
Ik heb een klusje voor mezelf bedacht: set cassiopeia opknappen. Deze hebben het bekende probleem dat het zilver los laat door oxidatie onder de verf.
De donkere vlakken zijn nog mooi, dus eigenlijk is alleen het zilver nodig om opnieuw te doen.
Ik wil gaan spuiten, poedercoaten in twee kleuren wordt lastig, en waarschijnlijk ook prijzig.
De banden wil ik er af halen en dan op het gemak de wielen netjes maken en er vervolgens knappe banden om leggen.
Ik vroeg mij af: wat is er speciaal aan de motip velgenlak? Kan ik er ook gewoon een andere metallic lak op spuiten en afdekken met blanke lak? Ik wil een heldere zilver kleur, en die van motip is dat net niet.
En een metal-flake effect lijkt me ook mooi, bestaat dat?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Velgen opknappen

· 
Posted: 26.02.2015 - 08:04  ·  #2
Er bestaat zoveel verf, lijkt me dat dat er ook wel is.
Even googlen: Dupli-Color - Metal specks

Ik moet ook nog met mijn velgen aan de slag ...
Denk dat ik de Amalthea's er binnenkort toch maar weer op moet zetten ...
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 10:00  ·  #3
Waarom polijst je de voorkant niet? Staat denk ik ook erg mooi bij de kleur van je auto.

En is denk ik ook niet verschrikkelijk veel werk omdat ze het eigenlijk al zijn. Kwestie van de lelijke delen opschuren en en rest bijwerken voor dezelfde glans. Goed oppoetsen met een metal polish (Unipol werkt goed) Laagje nieuwe 2K lak erover en dan heb je toch nog het 2tone kleur idee.

Mooie wielen trouwens!
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 13:20  ·  #4
Quote door Franky B

Waarom polijst je de voorkant niet? Staat denk ik ook erg mooi bij de kleur van je auto.

En is denk ik ook niet verschrikkelijk veel werk omdat ze het eigenlijk al zijn. Kwestie van de lelijke delen opschuren en en rest bijwerken voor dezelfde glans. Goed oppoetsen met een metal polish (Unipol werkt goed) Laagje nieuwe 2K lak erover en dan heb je toch nog het 2tone kleur idee.

Mooie wielen trouwens!

Krijg je dit nog gepolished????
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 13:40  ·  #5
Grof beginnen, en dan steeds fijner ... ?
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 16:46  ·  #6
Ja, de schades zijn op de foto wat lastig te zien. Maar ik zou gewoon beginnen met schuren, eerst eens beginnen met korrel 240 ofzo. Kijken of het lukt de oxidatie er uit te schuren. Krassen die je met een te grove korrel maakt kosten later veel moeite om er weer uit te schuren, daarom zou ik persoonlijk niet te grof beginnen. Lukt het bijvoorbeeld niet of moeilijk met korrel 240 kan je altijd nog een lagere korrel pakken.

Je kan de velgen ook wegbrengen. Ik geloof dat je ergens rond de 40,- uitkomt per velg om deze te laten polijsten. Laagje blanke lak erover kan je makkelijk zelf, maar zal ook vast niet duur zijn om te laten doen. Polijstwerk komt natuurlijk wel het mooiste uit als het niet afgedekt word... Dit is nog voordeliger, al moet je dan wel wat vaker poetsen <_<
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 16:47  ·  #7
Quote door Waltersan

Ik heb een klusje voor mezelf bedacht: set cassiopeia opknappen. Deze hebben het bekende probleem dat het zilver los laat door oxidatie onder de verf.
De donkere vlakken zijn nog mooi, dus eigenlijk is alleen het zilver nodig om opnieuw te doen.
Ik wil gaan spuiten, poedercoaten in twee kleuren wordt lastig, en waarschijnlijk ook prijzig.

De banden wil ik er af halen en dan op het gemak de wielen netjes maken en er vervolgens knappe banden om leggen.
Ik vroeg mij af: wat is er speciaal aan de motip velgenlak? Kan ik er ook gewoon een andere metallic lak op spuiten en afdekken met blanke lak? Ik wil een heldere zilver kleur, en die van motip is dat net niet.
En een metal-flake effect lijkt me ook mooi, bestaat dat?

Kijk eens op "polijstweb.nl". Staan setjes polijstmaterialen, waarmee ik aluminium motorfietsblokken spiegelend mee polijstte.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 19:37  ·  #8
Ik zal t vanavond wat beter gaan onderzoeken, maar de oxidatie is erg oppervlakkig had ik al gezien. Polijsten is ook een optie, ik las van iemand anders die ze ook kaal gepolijst heeft en ze twee keer per jaar onder handen moet nemen en dan zijn ze weer mooi.
Eerst een adresje om de banden er af te krijgen. Ik had iemand (op dit forum zelfs) maar die is er mee gestopt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 13:26  ·  #9
Alle losse poedercoat er af gepulkt, gewassen met poorboys APC, en daarna met ironX, en een klein stukje geschuurd met 240-400-1000 en gepolijst. Het lijkt heel aardig. Dus misschien alleen polijsten en kaal laten. De poedercoat die nog wel vast zit, zit muurvast. Dus dat wordt er af schuren, andere optie zie ik niet. Het donkere zit er nog goed op, dus dat wil ik laten zitten.
Wat me ook opviel is dat er in de velg - tussen de boutgaten - geen opening is voor de stift die uitsteekt waar de remschijf mee vast zit. Raar, alles is origineel officieel volvo.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 13:30  ·  #10
Ik heb geen stift, alleen een 10mm schroefje. Die past precies onder die uitsparinkjes.

Lekker bezig trouwens en mooie velgen. Staan m goed.
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 17:33  ·  #11
Dat gaat een mooie upgrade worden Walter !
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 19:30  ·  #12
Latere types hebben geen stift meer idd, alleen het m6 boutje..

Walter, schuren naar 2000-2400 geeft een nog mooier resultaat als je het daarna polijst.
Hoe fijner de korrel met schuren, hoe mooier je kunt polijsten....
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 19:44  ·  #13
Ik zou ook minimaal tot korrel 2000 gaan. Hierna goed polijsten en dan heb je naar mijn idee akelig mooie glimmers! 8-)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 20:30  ·  #14
Precies en dat wordt een mooie upgrade. :-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.02.2015 - 22:39  ·  #15
Een beginnetje gemaakt, eerst moeten de banden er af, ik kan nu de beschadigingen niet wegwerken aan de rand.
Eerst met korrel 80 op de vlakschuur de resten poedercoat er af gehaald, toen met korrel 120 180 240 400 er over. En daarna met de hand nat geschuurd tot korrel 1000. De eerst volgende die ik heb is 2400 dus ik moet nog wat bestellen. Ik heb 1 segment gepolijst met de lappenschijf op de boormachine, en ik ben erg blij dat dit er uit te halen is! Er zit nog iets oxidatie ini het oppervlak, dus ik moet iets langzamer afbouwen. Maar, ik ben erg content!

Selected quotes for multi-quoting:   0