Ventilator slaat meteen aan na starten

Alpha
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Ventilator slaat meteen aan na starten

· 
Posted: 21.03.2015 - 11:45  ·  #1
Hallo allemaal,

Heb me zojuist maar even vooregsteld op het voorstel topic, maar heb ook een vraag.

Ik heb een Volvo S80, 2.5T uit 2003, 330.000 km, distributieriem zojuist vervangen, laatste twee jaar alleen APK en geen grote beurt (dus ook geen nieuwe filters).

Probleemloos rijden altijd tot een week geleden. Na het starten begon meteen de ventilator te draaien en vrij luidruchtig zoals normaal gesproken alleen gebeurt als je lange tijd in een file staat. Na het afzetten van de motor na de rit, blaast hij nog een seconde of drie na en dan staat hij ook stil.

Naar garage geweest. In eerste instantie dachten ze de koeltemperatuur sensor (geen idee of die erin zit, ik ben geen techneut) en daarna hebben ze hem uitgelezen. De foutmelding gaf aan: lekkage tussen gasklephuis en nog iets, helaas ben ik die andere naam vergeten. Na de boel gereset te hebben, kwam er opeens geen foutmelding meer. Men dacht aan een vroegere storing die nog in het geheugen zou zitten.

In ieder geval gebeurde er drie dagen lang niets als ik de auto startte, dus ik dacht dat het hiermee opgelost was. Echter de laatste twee dagen begint hij meteen weer te blazen als ik de auto start, althans het duurt een seconde of vijf en dan hoor je de ventilator op toeren komen naar, zo lijkt het, vol vermogen. Afzetten van de motor en hij stopt meteen. Maar dit gebeurt dus al bij een volledig koude motor en ook na een rit, dus iedere keer bij starten van de motor.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
NickGR
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Ventilator slaat meteen aan na starten

· 
Posted: 21.03.2015 - 12:32  ·  #2
koelvloeistof temperatuur sensor stuk wellicht.

Als die namelijk geen signaal geeft gaat de fan draaien, eveneens als je de stekker er af haalt

Als ik nou beter lees, zie ik dat je daar al naar gekeken hebt :sleep:
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.03.2015 - 14:20  ·  #3
Hallo Nick,

Bedankt voor je antwoord! Het hoofd van de garage kwam meteen op dat idee maar nadat een medewerker hem uitgelezen had, deed hij het niet meer dus er is niet verder naar gekeken, dus het kan nog wel degelijk dat zijn.
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.03.2015 - 14:42  ·  #4
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.03.2015 - 21:13  ·  #5
Massakabels van ECU en dynamo checken. En dan vooral IN de overgang tussen kabel en klem/oog. WIllen bij de oudere modellen nog wel eens slecht worden(groen) en dus teveel weerstand leveren.
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 11:23  ·  #6
Heb zojuist de stekker eraf gehaald, gestart en de fan begon meteen weer te draaien. Kan ik dan concluderen dat de sensor kapot is? Zo ja, dan bestel ik meteen een nieuwe.

@widebody: bedankt voor je antwoord maar hoe check ik die, m.a.w. waar moet ik op letten, hoe kan ik zien of daar iets mee is? Puur door de groene kleur?
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 11:27  ·  #7
Klopt, als ze slecht zijn(corrosie) worden ze zwart of groen. Alhoewel zwart meestal een teken is van overbelasting(wat weer door corrosie(groene verkleuring van de koperen kern)). Dan word de overgangsspanning te groot en "verbranden" ze.
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 11:42  ·  #8
Bedankt! Heb het meteen gecheckt en deze zijn niet verkleurd en hebben nog steeds een mooie lichtgrijze kleur.

Blijft dus de sensor over tot nu toe. Maar ik weet niet of het loskoppelen van de stekker en het alsnog blazen van de fan betekent dat de sensor kapot is of juist niet. Als ik de tekst van Nick goed lees, zou ik denken dat hij bedoelt dat hij kapot is als de stekker is losgekoppeld en hij alsnog gaat draaien. Begrijp ik dat goed?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 13:26  ·  #9
Heb vergelijkbaar gehad toen ik met draaiende motor de stekker van de temp. sensor eraf haalde. Daarna alle eigenaardigheden die jij opnoemt ook gehad. Zelfs resetten van foutcodes hielp niet.

Accu er af gehaald, 15 minuutjes, boel weer aangesloten: over.

Kortom, probeer een accupool even los te halen, bakkie doen, accu weer aansluiten en graag hier laten weten of het euvel verholpen is...
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 14:34  ·  #10
Bedankt Pepijn, heb hem losgedraaid en zet nu een bak koffie :-)

Ik zal het resultaat zo hier melden.
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 15:03  ·  #11
Denk 2 bakkies koffie :thumb: ....Kwartier is al voorbij.
Alpha
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 15:27  ·  #12
Gouden tip Pepijn!

Het duurde wat langer maar ik was zo dom geweest het kofferdeksel dicht te doen en zonder stroom kreeg ik hem niet meer open. Met sleutel lukte ook niet want die draaide niet meer goed, dus via skiluikje met een hark de achterbank kunnen neerklappen :-) pool er weer op en starten. De fan draaide niet meer. Hopen dat dit nu blijvend is maar ik ben er in ieder geval nu al heel blij mee.

Bedankt!!!

@David: dus nee, geen twee bakkies al had ik dat liever gehad :D
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.03.2015 - 17:05  ·  #13
You're welcome, blij te horen dat het opgelost is.
Domaso

Subject:

· 
Posted: 09.04.2015 - 19:42  ·  #14
Vandaag hetzelfde euvel. Als ik start met de stekker los dan draait de fan niet. Als ik de stekker erin steek begint ook gelijk de fan. Kan de accu niet zomaar losgooien want ik heb de radiocode niet. Waarschijnlijk toch de "beruchte" koelwatertemperatuursensor?

Selected quotes for multi-quoting:   0