Verbeteren wegligging S60

Zie o.a. de veerpootbrug modificatie

 
 
 
 
 
smitjr
 
Avatar
 
Subject:

Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 12.09.2012 - 14:29  ·  #1
Beste Volvo liefhebbers,

Ik vind dat mijn S60 2.4 benzine wel wat strakker op de weg zou mogen liggen: dan met name de bodyrol en overdadige veerweg. Hiervoor ben ik al opzoek gegaan naar wat opties, en ik ben dan ook zeer benieuwd naar jullie mening. Ik heb daarbij een klein budget in gedachte:
Wat zijn de beste opties?

1) Eibach 30mm verlagingsveren, via ebay al voor € 180 + 20 verzenden thuis geleverd http://www.ebay.de/itm/Eibach-…19c28ed864
2) strutbar modificatie of losse strutbar erbij kopen? (ongeveer 140 dollar en iets van 30 dollar verzenden denk ik http://www.vivaperformance.com/strut-tower-brace-s60-v70/ )

zie deze link voor de veerpootbrug modificatie, die kost praktisch niets: [
http://www.matthewsvolvosite.c…5965#65965
Je kunt ook direct een ander setje 'mounts' kopen zonder te klungelen: de QBM mounts zie dit topic http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=50394
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 12.09.2012 - 14:42  ·  #2
;) Eibach prima optie. Ik ben er erg bij mee.

Overweeg om de veren te combineren met verse schokdempers. Ik heb de Eibach veren gecombineerd met Bilstein B8 dempers. Bevalt me erg goed tot op heden. Verder kun je ook nog eens kijken naar de voorste draagarmen. Als de rubbers daar versleten zijn, dan komt dit de wegligging ook niet echt ten goede.

Je kunt evt. de rubbers in de bovenste motorsteun vervangen door stijvere exemplaren. Dat kan een bijdrage zijn tot het verbeteren van de wegligging. Maar ik denk dat op orde brengen van je onderstel het meeste kan doen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 12.09.2012 - 21:44  ·  #3
Leuk, die modificatie van Mathewsvolvosite.
Kost weinig en is het proberen waard.
Ben je hierna nog niet tevreden, dan kun je de aanreiking van EnnoE34 volgen.
V70_R_AWD_2003
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 58
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 12:59  ·  #4
Ik heb afgelopen week precies zo'n strutbar aangeschaft bij Voorwinden Parts, maar dan in het zwart. Zij noemen het overigens een veerpootbrug. Ik moet 'm nog monteren. Ben benieuwd naar het verschil in stijfheid - ga het zeker een keertje uitproberen op Zandvoort (misschien morgen wel). Met de 4C-vering op Advanced en ook een strutbar in de kofferruimte moet m'n V70R toch behoorlijk strak op de weg blijven in de bochten.
Skipper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Limburg
Leeftijd: 58
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 19:42  ·  #5
My two cents:

Ik heb weliswaar een S80 (2.4T uit 2003) maar wellicht dat mijn ervaringen kunnen helpen in het maken van keuzes.

Mijn S80 heeft een dynamic onderstel. Zover ik heb kunnen vinden houdt dat in: plm 20 mm verlaagde vering en stuggere dempers. Een strutbar is af fabriek gemonteerd. Bandenmaat is 215/55/16 met Michelin Crossclimate plus banden (daarvoor Michelin Primacy). Voortrein, stuurhuis, banden, etc. zijn allemaal vernieuwd. Rijdt onder normale omstandigheden zeer goed maar op de grens wordt ik er een beetje onrustig van (180 op de Duitse Autobahn en dan een bocht tegenkomen). Het gevoel overheerst dat de auto zich eerst moet ‘zetten’. Gaat allemaal prima maar dat gevoel…. Ik vond en vind de S80 niet erg strak sturen maar dat kan zijn omdat ik hiervoor 20 jaar met BMW 5 series heb gereden, als het onderstel daarvan in orde is kun je ongelooflijk hard door de bocht, daar kan Volvo (van de zelfde bouwjaren) niet aan tippen. Zelfs niet verlaagd en met hardere veren.
De hierboven genoemde specs helpen zeker bij het ‘rollen’ in de lengterichting en ook bij het ‘duiken’ bij remmen maar m.i. minder bij de wegligging. Wat ik gemerkt heb is dat mijn Volvo extreem gevoelig is voor een onderstel dat in orde is (dat is het nu), de bandenmaat (minder breed is minder last van bijv. spoorvorming) én het belangrijkste: de bandenspanning. Dit laatste maakt (bij mijn auto) het verschil tussen koers zoeken en koers houden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 20:31  ·  #6
Een Volvo vanaf bouwjaar 2000 is ook niet per saldo een auto die het dna heeft om een auto te zijn om te “hoeken”. De ouder 850 was dat veel meer maar de “Ford” generaties zeker niet.

Zwaar blok dwars op de vooras, subframe, veel rubber in de draagarmen maken het een comfortabele wagen en zeker geen sportbak.

Als comfort voldoende is kan je nog proberen om naar PU frame bussen te gaan, bandendruk een paar tienden omhoog maar het blijft een wagen die niet is gemaakt voor hetgeen je verwacht is mijn beleving.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 20:35  ·  #7
De allereerste en enige stap om mee te beginnen is zorgen dat alles in topstaat is, rubbers, kogels etc.

Daarna gaat iedereen gekke dingen doen, verlaging en knijterstrakke schokbrekers monteren maar het beste is om te beginnen met een set dikke sway-bars.
Dan zal het aanzienlijk minder overhellen en een veel beter contact houden, zonder direct comfort in te leveren.

Schokbrekers upgraden is stap 2, verlaging is ook een mooie toevoeging, maar opteren dan liever gelijk voor een set instelbare coil-overs.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 20:47  ·  #8
Quote door V70R^2

De allereerste en enige stap om mee te beginnen is zorgen dat alles in topstaat is, rubbers, kogels etc.

Daarna gaat iedereen gekke dingen doen, verlaging en knijterstrakke schokbrekers monteren maar het beste is om te beginnen met een set dikke sway-bars.
Dan zal het aanzienlijk minder overhellen en een veel beter contact houden, zonder direct comfort in te leveren.

Schokbrekers upgraden is stap 2, verlaging is ook een mooie toevoeging, maar opteren dan liever gelijk voor een set instelbare coil-overs.


Dit dus en daarnaast zou ik eens kritisch naar de banden kijken .

Een eenvoudige vergelijking tussen bijv de Michelin Primacy4 en de Michelin Sport 4 geeft al een wereld van verschil.
Mocht je een band met een hoger loadindex nemen, dus wangen die stijver zijn zul je dat ook goed merken.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1683
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 20:58  ·  #9
Ik heb de S60 voorzien van draagarm bruggen en veerpoot bruggen. Zo ook de bovenste motorsteun in vaste montage punten. Hoge load index banden en subframe inserts. Hij is daar van strakker en directer van geworden. Al zal het nooit een Bmw of kart worden.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Verbeteren wegligging S60

 · 
Posted: 16.11.2021 - 21:08  ·  #10
Moet zeggen sinds een een tijdje in een NN te rijden en deze een stuk betere wegligging heeft. Komt mss ook door de 18 inch xl banden.
Pak ook nog geregeld de N en merk dan een duidelijk verschil.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0