Interessant topic. Ik wilde er zelf al iets over schrijven omdat ik ook kamp met een te hoog verbruik maar na wat zoeken kom ik hier. Mooi!
M'n V70 D5-185pk aut6 uit 2006 (265.000km) verbruikt momenteel ruim 8l/100km; gemeten aan de pomp. De winter draagt natuurlijk niet positief bij maar het is te veel, volgens mij. En het was ook ooit beter. Ik rijd woon-werk zo'n 30km enkele reis waarvan ~5km stad. Vlak voor ik 'm eind 2011 kocht, heb ik proef gereden in een andere V70 D5-aut6 en daar stond toen 6,7l/100km als gemiddeld verbruik op. Dat leek me goed nieuws. Een buur van me haalt dat ook met zo'n zelfde v70 en een andere buur haalde normaal zelfs probleemloos 6,2l. De eerlijkheid gebiedt erbij te zeggen dat die laatste een handbak reed. Maar ik denk dat 6,7l/100km haalbaar moet zijn met een D5-automaat en iets van 6,2l/100km met een handbak. Allemaal gemeten aan de pomp (de BC wijkt nogal eens af).
Toen ik 'm kocht was er iets mis met de bediening van de wervelkleppen. Stangetje afgebroken; daar is een ander topic over op deze site. Toen ik dat fixte ging het verbruik van 8l naar ca. 6,9l. In juli 2012 heb ik 'm laten tunen naar 225pk. Het verbruik zou daarmee 5-10% dalen. Dat klopte: 6,3l/100km. M'n buur met de handbak ging na dezelfde tuning naar ca. 5,6l dus voor mij is aardig aangetoond dat tuning met gelijke rijstijl een lager verbruik oplevert. Momenteel rijd ik zoals gezegd weer zo'n 8-8,5l/100km en dat wil ik opgelost hebben want het is niet goed.
Ik heb zelf het idee dat ik het moet zoeken in de thermostaat en/of de verstuivers. De reden om te thermostaat te verdenken is dat het 's-morgens maar moeilijk warm wordt in de auto en het lijkt wel of de motor - zelfs als hij "warm" is - blijft spijkeren. Dat rammelende geluid wat een diesel nu eenmaal maakt als hij nog koud is. Aan het einde van de rit natuurlijk erg weinig maar bij gas geven in het middelste toerengebied hoor je het en een te koude koeling heeft een negatief effect op het verbruik, aldus de lokale garage. De reden om verstuivers te verdenken is omdat dezelfde lokale garage dit aangeeft. En ik kan me er zelf ook iets bij voorstellen. Komende week gaat ie voor een beurt/APK en zal ik het weten. Ze
en ook de thermostaat en de verstuivers.
Zijn er anderen die ervaringen/kennis hebben met een hoog verbruik en oorzaken? Verstopt roetfilter misschien? Die schijnt bij hogere kilometerstanden steeds minder goed schoon te worden tijdens een regeneratie.
Groet, Bas.
M'n V70 D5-185pk aut6 uit 2006 (265.000km) verbruikt momenteel ruim 8l/100km; gemeten aan de pomp. De winter draagt natuurlijk niet positief bij maar het is te veel, volgens mij. En het was ook ooit beter. Ik rijd woon-werk zo'n 30km enkele reis waarvan ~5km stad. Vlak voor ik 'm eind 2011 kocht, heb ik proef gereden in een andere V70 D5-aut6 en daar stond toen 6,7l/100km als gemiddeld verbruik op. Dat leek me goed nieuws. Een buur van me haalt dat ook met zo'n zelfde v70 en een andere buur haalde normaal zelfs probleemloos 6,2l. De eerlijkheid gebiedt erbij te zeggen dat die laatste een handbak reed. Maar ik denk dat 6,7l/100km haalbaar moet zijn met een D5-automaat en iets van 6,2l/100km met een handbak. Allemaal gemeten aan de pomp (de BC wijkt nogal eens af).
Toen ik 'm kocht was er iets mis met de bediening van de wervelkleppen. Stangetje afgebroken; daar is een ander topic over op deze site. Toen ik dat fixte ging het verbruik van 8l naar ca. 6,9l. In juli 2012 heb ik 'm laten tunen naar 225pk. Het verbruik zou daarmee 5-10% dalen. Dat klopte: 6,3l/100km. M'n buur met de handbak ging na dezelfde tuning naar ca. 5,6l dus voor mij is aardig aangetoond dat tuning met gelijke rijstijl een lager verbruik oplevert. Momenteel rijd ik zoals gezegd weer zo'n 8-8,5l/100km en dat wil ik opgelost hebben want het is niet goed.
Ik heb zelf het idee dat ik het moet zoeken in de thermostaat en/of de verstuivers. De reden om te thermostaat te verdenken is dat het 's-morgens maar moeilijk warm wordt in de auto en het lijkt wel of de motor - zelfs als hij "warm" is - blijft spijkeren. Dat rammelende geluid wat een diesel nu eenmaal maakt als hij nog koud is. Aan het einde van de rit natuurlijk erg weinig maar bij gas geven in het middelste toerengebied hoor je het en een te koude koeling heeft een negatief effect op het verbruik, aldus de lokale garage. De reden om verstuivers te verdenken is omdat dezelfde lokale garage dit aangeeft. En ik kan me er zelf ook iets bij voorstellen. Komende week gaat ie voor een beurt/APK en zal ik het weten. Ze

Zijn er anderen die ervaringen/kennis hebben met een hoog verbruik en oorzaken? Verstopt roetfilter misschien? Die schijnt bij hogere kilometerstanden steeds minder goed schoon te worden tijdens een regeneratie.
Groet, Bas.