@bigdog,
Een oudere d5 met euro4 verbruikt meer omdat hij inderdaad intern vervuild raakt.
In de winter is de diesel van andere kwaliteit, de diesel is dan dunner om minder snel bij kou te dik te worden, zodat dieselfilters ea niet verstopt raken (vlokken).
De verbrandingswaarde van de winterdiesel is een paar procent lager, dit zorgt voor meer verbruik.
Heel zwaar drukt ook op de zuinigheid in de winter de veel langere opwarmfase van motor en bak,
met dikke, koude olie is de interne wrijving in motor en bak veel hoger. En met een koude motor verbrandt de diesel te langzaam en moet er meer worden ingespoten.
Veel brandstof in de winter wordt ook verstookt voor verlichting, stoelverwarming, ontwaseming enz. Veel electrische auto's die je ziet rijden gebruiken s'avonds niet voor niets zoveel mogelijk hun stadslichten ipv dimlicht, om zo nog op de accu's hun reisdoel te kunnen bereiken.
Bij het rijden op lange afstand, als motor en bak eenmaal warm zijn is de koude lucht juist gunstig voor het verbruik, de intercooler werkt beter en de cilindervulling met de dichtere lucht in de winter is ook beter.
Het zuinigst rijdt je dus door bv de laatste zomer diesel met hoge verbrandingswaarde te tanken,
en dan pas in de winter als het kouder is er een lange rit mee te maken.
Er spelen natuurlijk ook veel kleinere effecten mee met temperatuurverschillen.
bv:
Als je de bandenspanning niet controleert is in de zomer de bandenspanning wat hoger omdat de lucht in de band uitzet, en is het rubber soepeler, de rolweerstand is dan in de zomer wat lager, en als je niet te hard rijdt is dit een belangrijke factor in het verbruik.
groet,
www.varioclean.nl
Een oudere d5 met euro4 verbruikt meer omdat hij inderdaad intern vervuild raakt.
In de winter is de diesel van andere kwaliteit, de diesel is dan dunner om minder snel bij kou te dik te worden, zodat dieselfilters ea niet verstopt raken (vlokken).
De verbrandingswaarde van de winterdiesel is een paar procent lager, dit zorgt voor meer verbruik.
Heel zwaar drukt ook op de zuinigheid in de winter de veel langere opwarmfase van motor en bak,
met dikke, koude olie is de interne wrijving in motor en bak veel hoger. En met een koude motor verbrandt de diesel te langzaam en moet er meer worden ingespoten.
Veel brandstof in de winter wordt ook verstookt voor verlichting, stoelverwarming, ontwaseming enz. Veel electrische auto's die je ziet rijden gebruiken s'avonds niet voor niets zoveel mogelijk hun stadslichten ipv dimlicht, om zo nog op de accu's hun reisdoel te kunnen bereiken.
Bij het rijden op lange afstand, als motor en bak eenmaal warm zijn is de koude lucht juist gunstig voor het verbruik, de intercooler werkt beter en de cilindervulling met de dichtere lucht in de winter is ook beter.
Het zuinigst rijdt je dus door bv de laatste zomer diesel met hoge verbrandingswaarde te tanken,
en dan pas in de winter als het kouder is er een lange rit mee te maken.
Er spelen natuurlijk ook veel kleinere effecten mee met temperatuurverschillen.
bv:
Als je de bandenspanning niet controleert is in de zomer de bandenspanning wat hoger omdat de lucht in de band uitzet, en is het rubber soepeler, de rolweerstand is dan in de zomer wat lager, en als je niet te hard rijdt is dit een belangrijke factor in het verbruik.
groet,
www.varioclean.nl