Eens met PepijnZ.
20W50 is VEEL te dik bij koude motor, zeker niet doen. Ik weet niet wat voor jouw motor is voorgeschreven (zie boekje) maar voor mijn 2.4D is het 0W30. Dat is dan weliswaar voor emissie-eisen bij koude motor, 5W30 of -40 kan ook, maar ik zou niet ineens 20W erin mikken, die wordt bij koude motor veel minder snel rondgepompt (want is veel stroperiger) dus krijg je veel meer koudestart slijtage. Dan eerder 10W50 of 5W50 als die er is en als die toegelaten is, maar ik betwijfel of dat je probleem gaat oplossen.
10W40 en 5W40 is wel anders trouwens. Tijd geleden dat ik me daarover ingelezen heb, maar als ik me niet vergis is het zo dat bij de minerale en halfsynthethische olien (dus incl 10W40 meestal, is doorgaans halfsyntheet) de basisolie mineraal is en de viscositeit bij koude motor geldt daarbij als basis. Dus in de basis een 10W olie (igv 10W40). Die wordt middels additieven zo gemaakt dat hij bij warme motor als een SAE40 olie presteert (want een enkele olie die enkel SAE10 heeft (dus niks achter de W) zou veel te dun worden als hij warm wordt).
Bij volsyntheten is het juist andersom, dus de basis viscositeit is dun (zoals bij warme motor, dus als een warme 40 olie) en die wordt middels additieven zo gemaakt dat hij koud presteert als een 5 olie... want een enkele SAE40 olie zou bij koude temperatuur veel te dik zijn.
Maar idd, 10W40 of 5W40 zou dus bij warme temperaturen van de motor niet uit mogen maken qua viscositeit, maar de werking van de additieven is dus wel degelijk anders. En een volsyntheet heeft doorgaans meer reinigende additieven, las ik laatst ergens, maar percentueel maakt dat niet zo heel veel uit.
Aan de andere kant... LPG verbrandt wel heter toch dan benzine? Dus in dat geval zou een xW50 olie misschien nog te motiveren zijn bij LPG gebruik. De destijds voorgeschreven olien zijn immers niet berekend op LPG, maar op bezine. Toch, als niemand van de andere LPG rijders dat doet, dan lijkt me dat niet nodig.