Als mijn R veel in de stad rijdt dan is 1:6 wel gemiddeld..
Als die op de snelweg rijdt en wordt "uitgelaten" dan is dat 1:4.5
Als ik normaal op de snelweg rustig rij (en dat doe ik vaak door de weeks) 1:10.5 haalbaar
Ja ik ook of ja die van mij schakelt zelf om als hij vind dat het beter op benzine kan. Maar de T5 hangt altijd rond die 1 op 7 gemiddeld. Dus ik denk ook de Lambda en Maf te gaan vervangen!
Die van mij kan zelf ook omschakelen, maar om de temp wat lager te houden (en dus voor behoud motor' schakel ik zelf op benzine over voordat ik het padle to the metal principe uitprobeer...
Rij een S60 170 pk handgeschakelde bak, goede banden en op spanning, goede wiellagers en remmen. Rijdt dagelijks ca 12 km naar het werk en 12 km terug, deels stadsverkeer deels provinciaal. Gemiddeld verbruik 1:12, maar ik rijdt dan heel rustig. Regelmatig rij ik naar Mannheim, (Brd) duitse autobahn met gemiddeld 140 op CC. dan verbruikt mijn limousine 1:13. Daarom mag hij van mij blijven, mijn vorige Peugeot 106XS (860kg schoon aan de haak en getuned) had over hetzelfde traject bij dezelfde snelheden hetzelfde vebruik!
Mee eens, dat hoge verbruik is niet normaal maar het is beter om eerst de OBD uit te lezen. Want lambda sondes zijn dure onderdelen.
Als een lambda sonde of een MAF-sensor kapot is moet dat in OBD met VIDA als een foutmelding te zien zijn.
het kan nl. net zo makkelijk iets anders zijn zoals bv.:
- een koelwater thermostaat die continue open blijft staan en dus niet regelt. Het gevolg is dat het koelwater te lang koud blijft waardoor het koudstart mengsel te lang wordt toegepast.Gevolg is een hoog verbruik
- een koelwater temperatuur sensor die kapot is. Ook daarvan kan het gevolg zijn dat de ECU verkeerde instrukties geeft aan de injectoren waardoor deze wellicht te lang te veel brandstof inspuiten.
- een nokkenas die een tandje versprongen is. Of de VVT regeling die niet werkt.
Ook al die fouten moeten met VIDA te zien zijn als OBD fouten
over verbruik:
ik heb met mijn auto wel eens wat geexperimenteerd op de Randweg van Eindhoven.
Als ik daar 80km/h op de CC rij en vervolgens schakel tussen LPG en B dan is het verschil ongeveer 20-25% meerverbruik op LPG.
Ik heb mijn T5 automaat nog nooit met een lager LPG-verbruik dan 1:9 gereden, ook niet over lange afstanden. 1:8-8,5 bij normale snelheden en rustig rijden is wel waar ik mee moet rekenen.
Op benzine is met de auto vrij makkelijk 1:10 haalbaar en als je echt je best doet (lees: nooit de turbo laten boosten, dus rustig accelereren en veel op CC rijden) is 1:11,5 ook haalbaar.
Maar bij plank gas accelereren kan je beter niet naar de realtime verbruiksmeter kijken!
Het zijn nu eenmaal vrij zware auto's, dat gewicht moet steeds opnieuw op gang worden gebracht. Da kost gewoon veel energie.
1 op 13 gemiddeld, dat haal ik net niet, blijf steken op 1 op 12,5 maar da,s alléén stadsverkeer.
Met snelweg en Stadsverkeer haal ik gemiddeld 1 op 13,5 met de V70 T4 180Pk
Ik heb WEL een zware rechtervoet