Quote door TeeFive
120 of 140km/u maak nogal een verschil qua verbruik!
Boven de 120 loopt de luchtweerstand exponentieel op, die weerstand moet de moter overwinnen, dat kost energie.
wat mij bij mijn auto steeds weer opvalt is dat de auto op de kleinere smallere winterwielen echt zuiniger is.
Zomer: 225/50x17
Winter: 205/55x16
120 of 140 maakt inderdaad uit, ik was alleen in de veronderstelling dat al die zuinige vakantieritten (vol bepakt) over de autobahn niet netjes met 110 werden gereden...
Ik zie bij mij ook met de korte (stad)ritten nooit een verbruik hoger dan 1:8,5 (Geartronic en LPG!) zolang ik rustig rijd, best netjes als ik dat vergelijk met de berichten.
Waar het mij om gaat, is juist het kleine verschil met de snelwegritten, hier rijd ik ook ca. 1:9 met een snelheid tussen de 120 en 140 en veel op de cc.
De geartronic gaat netjes in de lockup, waar zou het ietwat ruime verbruik op de snelweg nog meer mee te maken kunnen hebben? Lambda? MAF? Maar, dan zou het verbruik in de stad ook hoger moeten zijn?
n.b. Ritten over de provinciale weg (80 tot 110 km/u) haal ik 1:10 op LPG.
Trouwens, die winterbanden zijn zo 'zuinig' door hun omtrek: 225/50x17 heeft een omtrek van 2000 mm, terwijl 205/55x16 een omtrek heeft van 1940mm. Dus met de winterbanden geeft je teller voor precies dezelfde rit meer gereden km's aan, terwijl de getankte liters voor dezelfde rit ongeveer hetzelfde zijn. Het lijkt dus zuiniger! Ook de boordcomputer wordt hierdoor gefopt (tenzij je die iedere keer in VIDA bijstelt).
Overigens kunnen bandenmaten die in VIDA niet goed zijn ingesteld, ook zorgen voor andere verbruikscijfers tussen dezelfde soort auto's. Bijvoorbeeld bij het monteren van andere velgen / banden, zonder dit aan je boordcomputer te verklappen.
Mijn brandende vraag gaat echter over een relatief hoog snelweg gebruik (in vergelijk met de korte ritten).
@Bigdog: die 1:14 is wel donders zuinig zeg! Petje af (V70 is geen golf, maar toch)!
Vast niet 50.000km vlak achter een vrachtwagen gereden, wat is hier het geheim van de smid?
Quote door TRB
Je bedoelt de boardcomputer? Los van dat deze er uiteraard naast kan zitten, heb ik hier afgelopen dagen ook op gelet, bij de eerste lange ritten met mijn T5 (250PK Geartronic). Bij 110km/h CC bleef het aantal km's tot lege tank oplopen tot wel 760km, terwijl ik al 50km had afgelegd! Tussen de 1:11 / 1:12 dus. Als ik echter, zoals jou, 120 - 140 aanhield dan ging ie naar 1:10.5 - 1:9.5. Met tegenwind bij afsluitdijk al 1:9 bij 120km/h. Als jij over lange afstand die 1:9 of minder (meer eigenlijk) rijdt, dan lijkt me dat wel iets aan de onzuinige kant ja.
Ik bedoel inderdaad de boardcomputer. Ik zal ook eens 110 gaan rijden en even koekeloeren wat voor waardes hierbij horen. Bij 120 km/u geeft de bc rond de 10 l/100km aan (1:10), bij 140 rond of wat boven de de 11l/100km (kleine 1:9). Hiermee haal ik bij lange na niet de vaak genoemde 1:12 op de snelweg (ook dus niet met netjes 120).