verbruik

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 28.11.2013 - 14:25  ·  #121
Puntje gemaakt Enno. Eigenlijk doelde ik hier ook op de totale kosten die een Volvo met zich meebrengt. Ik vind dat als je over dit verbruik valt bij de 5-cilinder motoren je eigenlijk een Volvo onwaardig bent. Als ik kijk naar de Mazda MX-5, voorzien van ook een 140 PK DOHC blokje, haal ik met grote moeite 1 op 10. Ik heb het hier dan over een ongeveer 930 kilo wegende roadster. Waarom klagen? Je weet dat die auto veel verbruikt en neem je bij de aankoop mee in je overwegingen. Bij de T5 geldt ditzelfde verhaal. Dat je een hoger verbruik tegen wil gaan juich ik toe! Denk aan vervanging van Lamdasondes en lucht/massameters. Toch is het verbruik van menig Volvo ruim acceptabel!
Zeuren over verbruik vind ik daarom gewoon een beetje vloeken in de kerk! ;)
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 28.11.2013 - 15:06  ·  #122
Verbruik tot nu toe gemiddeld 1:12,9 gemeten over 23.000 km. 1:13,5 volgens boordcomputer.
60% snelweg, 40% stad.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 28.11.2013 - 21:20  ·  #123
Quote door Mekstra

Waar zit bijvoorbeeld dat verschil precies tussen de auto's van Bigdog?


Dat is een goede vraag.
Beiden V70, 170pk en automaat.
Fase 1 blok is dus duidelijk anders m.b.t. het verbruik t.o.v. een Fase 2.
Rijstijl en soort wegen is /was bij beide auto's gelijk.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 01.12.2013 - 18:46  ·  #124
Heeft een fase 2 niet een verstelbare nokkenas op zowel de inlaat & de uitlaatzijde?

Fase 1 in ieder geval alleen op de inlaatzijde bij een NA blok.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 01.12.2013 - 18:52  ·  #125
Durf het zo niet te zeggen, maar dit zou wel eens kunnen bijdragen aan een zuinigere motor.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 01.12.2013 - 19:16  ·  #126
Tsja, de mijne heeft een ook versteller bij in- en uitlaat, maar mijn verbruik op de snelweg is niet om over naar huis te schrijven.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 01.12.2013 - 21:32  ·  #127
Kun je wat specifieker zijn?

Wat is het gemiddelde verbruik bij de pomp op LPG?

Zit er verschil tussen ritten op de snelweg / lokale weg / stadsverkeer?

Verbruik op de BC is gekoppeld aan de injectietijden. Is de "correctiefactor" op LPG aan de lage kant en of de LPG Injector onderbemeten dan kan dit betekenen dat je dieper je gaspedaal moet indrukken om toch dezelfde snelheid te halen.

In het ideale geval zijn de verbruikswaarden op LPG & Benzine op de BC gelijk aan elkaar. Is dit niet het geval, dan is er meestal iets niet goed qua afstelling.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 01.12.2013 - 22:44  ·  #128
Dag Enno,

Bedankt voor je antwoord. Ik splits je vraag even op in gebruik op de BC en het verbruik op LPG.

Eerst het verbruik op de BC. Hier ging de vraag in eerste instantie om. Die staat bij mijn dagelijks gebruik tussen de 9.0 en 9.2 liter op de 100 km. Dit is grotendeels 80 tot 100 km wegen, met een aantal stoplichten, en een deel landweggetjes met ook stoppen / optrekken. En soms even inhalen, waarbij de 260pk wordt gebruikt. Ga ik in de stad rijden, dan loopt de BC niet veel op. Ga ik nu op de snelweg rijden -en hier gaat mijn vraag om- dan zie ik de meter vaak wat oplopen. Terwijl ik uit de posts hier opmaak dat veel wagens dan juist zuiniger gaan rijden op de snelweg.

Dan je vraag over het LPG gebruik aan de pomp. Dit is bij dagelijks gebruik (als ik rustig rijd, dus niet te veel inhalen) net geen 1:10. Ga ik op de snelweg rijden (120 tot 140, cc), dan loopt dit terug tot ergens tussen de 1:8,5 en 1:9.
Of de BC waarde op benzine gelijk is aan de BC waarde op LPG weet ik niet, ik rijd geen grote stukken op benzine. Wel is er een verschil tussen de waarde van de BC (9,2l/100km dus ca. 1:11) en het LPG verbruik aan de pomp, wat net geen 1:10 is bij dagelijks gebruik). Dit lijkt mij normaal, gas heeft een andere energiewaarde dan benzine en dit herken ik ook van de volvo 850 die ik hiervoor reed (die deed 8,2l/100km op de BC, maar ook 1:10 aan de pomp op LPG). Of heb jij hier andere ervaringen?

Mijn gasinstallatie in de 850 was een Vialle LPi (mesman), hier ook een verbruik van ca.1:10 maar een kleiner verschil tussen dagelijks gebruik en de snelweg. Mijn huidige installatie is ook een Vialle LPi (boertien), nieuwste computer, grootste injectoren (T5 260pk).
Ik weet wel dat de afstelling in de hogere toeren nog is bijgesteld via Vialle, hier liep de auto in eerste instantie wat te arm. Voor deze motor is geen standaard software beschikbaar bij Vialle, dit is door Boertien samen met Vialle ingesteld tijdens de inbouw (uitgelezen waardes naar Vialle, geoptimaliseerde software terug).
Hier zou natuurlijk een verklaring kunnen zitten voor het hogere verbruik op de snelweg, als de afstelling in de hogere toeren (rond de 3000 dacht ik (?) bij de genoemde snelheden 120-140 km/u) wat te rijk zou zijn afgesteld.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 02.12.2013 - 15:37  ·  #129
Quote door Trissy1979

Zeuren over verbruik vind ik daarom gewoon een beetje vloeken in de kerk!


als het brandstof verbruik buitensporig hoog is noem ik het geen 'gezeur'.
zeker niet in relatie tot andere zelfde type auto's.
Verbruik is nl. een uitstekende indicator voor de staat van de moter en de diverse sensoren.

Ik vind het een goeie zaak om te streven naar een zo laag mogelijk verbruik, maakt niks uit of het over een Smart of over een Lincoln Towncar met 7,?L V8 gaat. Een zuinig draaiende moter is doorgaans ook een goed draaiende moter.

just my 2€ct
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 05.12.2013 - 13:07  ·  #130
@Mekstra

Interessant om te kijken is als je constante snelheid rijdt op LPG en dan overschakelt op benzine of je verbruikswaarde op de BC dan verandert van waarde. Daalt het verbruik, dan staat de LPG ecu bij de bijbehorende belasting te arm afgesteld. Stijgt het verbruik volgens de BC dan staat ie juist te rijk afgesteld.

Bij dampgas installaties wordt per inspuittijd / toerenbereik een bepaald correctiefactor geprogrammeerd. Dit zal bij LPi hoogstwaarschijnlijk net zo zijn. Die correctiefactor is er juist voor bedoeld om er voor te zorgen dat bij de gebruikte injector er voldoende LPG wordt ingespoten waarbij de benzine injectietijden bij benadering gelijk moeten blijven bij zowel rijden op LPG als bij rijden op benzine met gelijke belasting.

Basis is dat elk G3 systeem uitgaat van de benzine injectietijden. Als er dus iets niet klopt in de afstelling van de LPG installatie of als bijv. de pomp c.q. verdamper minder druk oplevert waardoor er te weinig LPG beschikbaar is dan zal de benzine computer aan de hand van de lambda metingen gaan besluiten om aan de hand van de benzine injectie tijden te gaan bijregelen.

Interessant is dan om uit te gaan zoeken hoe het staat met de Long term fuel trims. Mijn ervaring is overigens dat een extreem te arm afgestelde LPG installatie juist zorgt voor een hoger verbruik. Klinkt tegenstrijdig, maar heb dit reeds bij verschillende wagens mogen observeren.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 08.12.2013 - 12:37  ·  #131
Dag Enno,

Daarmee zeg je dus dat de hoeveelheid ingespoten LPG per tijdseenheid (ofwel druk) gelijk blijft en dat de hoeveelheid ingespoten LPG per injectie dus wordt bepaald door de tijdsduur dat de injector open staat (injectie tijd). Klopt dat?

En dat het afstellen van de lpg installatie wordt dus gedaan met die correctiefactor (bij bepaald toerental) en is dus eigenlijk de ingestelde druk (bij bepaald toerental)?

Volgens mij snap ik je redenatie. Als die druk te laag is en dus te arm afgesteld, zal de benzine cpu de injectietijden langer maken om toch voldoende LPG te injecteren (bij rijden op LPG) en op de BC een hoger verbruik laten zien. Als ik dan overschakel op benzine, gaan de injectietijden weer omlaag (lambda regeling) en dus het verbruik op de BC ook.

Het werkelijke verbruik aan de pomp zou dan niet mogen veranderen lijkt me? Of de werkelijk ingespoten hoeveelheid LPG nu wordt bereikt met een wat lagere druk en langere tijd of wat hogere druk en kortere tijd, de totale hoeveelheid LPG per injectie zou gelijk moeten zijn. (natuurlijk binnen grenzen, bij extreem verkeerd afgestelde installaties ziet de wereld er anders uit zeg je).

Ik ga tijdens rijden op de snelweg met cc eens omschakelen om te kijken of de waarde op de BC ook verandert.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 08.12.2013 - 13:51  ·  #132
dat doet ie bij mijn auto in ieder geval wel. Zo'n 20-25% meerverbruik op LPG t.o.v. Benzine. En dat is normaal. Het klopt met de lagere energie dichtheid per massa eenheid van LPG.
Je moet om die reden 20-25% extra vloeibare LPG inspuiten om dezelfde power te produceren.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 08.12.2013 - 17:38  ·  #133
;) dat meer verbruik op LPG heeft eigenlijk niets te maken met de waarde op de BC

Elke LPG injector heeft een bepaalde capaciteit, net als bij benzine injectoren ook het geval is.

Dat geldt voor Vialle, dat geldt voor Prins en geldt voor alle andere LPG injectiesystemen.

Per tijdseenheid kan er een bepaalde hoeveelheid brandstof worden ingespoten. Dit kan bij keuze voor een redelijk grote LPG Injector er voor zorgen dat een LPG injector meer brandstof inspuit dan de benzine injector in diezelfde auto doet bij diezelfde tijdseenheid.

Wat elke op AEB gebaseerde dampgasinstallatie doet is bij toerental & benzine inspuittijd een correctiefactor vaststellen waarbij onder gelijke omstandigheden de benzine injectietijden op benzine gelijkblijven als op LPG wordt overgeschakeld. Er zijn ook installaties die werken op de druk in het inlaattraject (o.a. BRC) maar ook die werken met correctiefactoren.

;) om het nog lastiger te maken. Temperatuur van de LPG zorgen er vervolgens ook weer voor dat er gecorrigeerd moet worden. Uiteindelijk moeten de BC waarden bij het rijden op LPG en benzine aan elkaar gelijk zijn.

Als de afwijking te groot wordt, zal bij een afwijking van ik meen 10% in de longterm fuel trim +/- er uiteindelijk een melding komen buiten regelbereik = emissielampje.
Volvo-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 122
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 13.12.2013 - 23:02  ·  #134
Wilde nog even melden dat ik met mijn v70 (200pk) een gemiddeld gebruik heb van 1:10. Vaak rijd ik zuinig maar als er ingehaald moet worden deins ik er niet voor terug om de 5 pitter flink aan het werk te zetten. Ook is mijn parcours een representatieve weerspiegeling tussen stad en snelweg.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik

 · 
Posted: 13.12.2013 - 23:23  ·  #135
Nou goed toch!? Niks meer aan doen. Wel je lambda en MAF-sensor in de gaten houden... Op tijd wisselen die 2.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0