Verbruik na tuning

Rendabel?

 
 
 
 
 
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 10.01.2015 - 17:38  ·  #31
Gisteren eerste x getankt na ECO-Power kuurtje.

Lijkt veelbelovend! Was gemiddeld 1 op 13,5 nu 1 op 15,1 = Ca. 12 % zuiniger. Met ongeveer zelfde rijstijl en omstandigheden. Natuurlijk nog maar 1 keer getankt dus nog niet heel betrouwbaar maar het geeft een redelijk indicatie.

Verder merk je de 25% extra vermogen ook best wel :bandit:. Van 185 naar 231pk, best fijn. :yes:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 10:24  ·  #32
Ik had op de BC al heel lang een gemiddelde staan van 6,6 l. Uitgerekend bij de pomp kwam ik echter altijd op ongeveer 1 op 12,5 uit.

Na de wervelklep vervanging en 5 andere verstuivers is dit gemiddelde iets gezakt naar 6,4 op de BC. Bij de pomp uitgerekend is dat nu 1 op 13,1.

Het is natuurlijk leuk om te zeggen dat mijn auto op de BC 1 op 15,6 rijd, maar dat is jezelf bedonderen.

Ik heb een power Volvotune tuning van 185 naar 240PK en 480nm.
Egr dicht en roetfilter weggeschreven.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 13:34  ·  #33
BC is nooit echt betrouwbaar inderdaad. Daarom noteer ik altijd de km en liters in een app ( http://www.fuelly.com/acar/ )

Vorige V70 had een afwijking van een liter per 100km. Huidige V70 lijkt er elke keer redelijk in de buurt te zitten.

Verder bij mij ook EGR dicht en DPF beetje ruimer gemaakt.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 15:53  ·  #34
Die App lijkt mij erg handig, makkelijker dan elke keer alles opschrijven en uitrekenen ;-) Kan je die ook op Euro zetten in plaats van Dollars?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 16:00  ·  #35
Al gevonden :D
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 45
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 16:16  ·  #36
Ik rij nu een aantal dagen op de nieuwe software (power+eco) met egr dicht en de roetfilter modificatie.
(het leukste ik kom thuis van Volvo tune en jawel hoor in mijn eigen forum draadje kan ik lezen dat er €50 euro korting gegeven gaat worden <_< )
Qua rijden is het een verbetering, het response op het pedaal is aanzienlijk verbeterd.
Echter qua verbruik ben ik bang dat het een grote tegenvaller gaat worden.
De eerste 150 km heb ik wat gespeeld, resultaat 8,5 l/100km.
De laatste 200 km waarbij ik me continu ingehouden heb zit ik op de BC maar 0,3 onder de waarde van het gemiddelde gebruik van de laatste 3 maanden voor de tuning. (7.2 huidig en laatste 3 maanden op bc 7.5) Ik had zelf meer waardes van 6,0 tot 6,4 verwacht, iets wat ik bij Bover bijvoorbeeld ook gezien heb.
Dit is iets wat ik niet als prettig ervaar want je continu inhouden ipv normaal rijden om deze waardes te genereren :'(
Ik zal na de eerste tijd beurt het echte verbruik posten... Dit is natuurlijk niet super betrouwbaar maar een verbetering tov de BC.

Tot zo verre kan ik het geheel in ieder geval nog niet aanraden.
(voor mij het resultaat de bedoeling om het turbo gat te verminderen en het verbruik te verbeteren minimaal naar 1/14,5)

@PDJ Ik gebruik ACAR al 33dkm is een echte aanrader, geeft super veel inzicht in de kosten van auto gebruik.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 16:35  ·  #37
Met Excel kan je nog veel meer, alles wat je maar wil. Gebruik ik al 165.000 km en na de tuning (2x) is het verbruik eigenlijk niet veranderd. Daarvoor moet je ook niet gaan tunen.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 16:59  ·  #38
Voordeel van Acar is dat je alles ook kan exporteren naar excel. Plus auto backup. En terwijl je aan het tanken bent alles al kan invullen.

Persoonlijk vind ik het een super app :thumb:


Betreft het tegenvallende verbruik herken ik het niet. Rij meest 125 op snelweg. Blijf met optrekken meest onder de 2300 rpm. Het nieuwe rijden zeg maar.

Moet een GT ook eerst inleren? Zelf heb ik een handbak dus valt er weinig in te leren. >_<
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 17:03  ·  #39
Quote door Jeroen

Met Excel kan je nog veel meer, alles wat je maar wil. Gebruik ik al 165.000 km en na de tuning (2x) is het verbruik eigenlijk niet veranderd. Daarvoor moet je ook niet gaan tunen.


Dus , ecotuning etc wat er dan ook allemaal verkocht wordt is dus weggegooid geld want het haalt niets uit om het verbruik te verminderen , wordt het tijd dat we naar radar stappen om er een einde aan te maken .


Blijft over vermogenswinst , me bijbehorende versnelde slijtage van alles wat er omheen hangt , maar een waarschijnlijk verhoogd rijplezier , tot het kapot gaat (advies verkopen voor die tijd), een paar terug geschroefde blokken daargelaten ,vraag is of die exact hetzelfde zijn , en dan bedoel ik aandrijflijn remmen etc (is dat dan wenselijk dat opvoeren ?)

En dan nog egr wegschrijven en eventuele roetfilter aanpassen om zo het milieu hoger te belasten maar wel onze motor te sparen voor vervuiling ..

Even advocaat van de duivel .

overweeg overigens om egr regeneratie roetfilter gebeuren te laten aanpassen .
Ander wagens in bezit een met supercharger aftermarket , de andere een 55 v8 , en de volvo's op dit moment beid origineel .
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 17:04  ·  #40
Het verbruik is van zo veel factoren afhankelijk en kan je niet vergelijken met iemand anders.

waar tank je
Bandenmaat
Velgmaat en soort velg
Rijd je veel lange of korte stukken
Veel cruise of voetje
Automaat of handbak
Algehele staat van de auto

Als de lmm of lambda of andere sensoren niet helemaal zuiver meer zijn krijg je ook een ander verbruik. Ze kunnen dan nog wel binnen de grenswaarden vallen, maar zijn wel verantwoordelijk voor een meerverbuik.


Zoals ik al zei staat mijn BC op 6,4 maar is het werkelijke verbruik 1 op 13,2
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 11.01.2015 - 17:51  ·  #41
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 12.01.2015 - 17:03  ·  #42
De tuning (wel geen ecotuning) had in mijn geval zeker geen minder verbruik in dezelfde rijomstandigheden tot gevolg.
pk en NM + 10 % (een nogal behouden tuning).
Wegschrijven egr en roetfilter verwijderen doe ik voor de voordehand liggende redenen niet.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 12.01.2015 - 20:32  ·  #43
Het grootste verschil zit hem in de Euro 4 en 5 motoren en dan met name door het wegschrijven van het roetfilter en in mindere mate de EGR.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 12.01.2015 - 21:44  ·  #44
Hoe kun je een roetfilter wegschrijven? Die hangt fysiek toch in ke uitlaatsysteem?

Of kun je zonder gevaar de regeneratie interval verruimen ?

Scheelt ook natuurlijk.

Zelfde vraag voor egr. Die zit toch ook fysiek in de motor en vraagt toch ook sleutel werk?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Verbruik na tuning

 · 
Posted: 12.01.2015 - 22:13  ·  #45
Quote door V-driver

Hoe kun je een roetfilter wegschrijven? Die hangt fysiek toch in ke uitlaatsysteem?

Of kun je zonder gevaar de regeneratie interval verruimen ?

Scheelt ook natuurlijk.

Zelfde vraag voor egr. Die zit toch ook fysiek in de motor en vraagt toch ook sleutel werk?


de boordcomputer meet of het dpf vol aan het raken is. Dit wordt gedaan door het drukverschil tussen begin en eind van het dpf te meten.
als het verschil te groot wordt, is het dus aan het verstoppen en begint de naverbranding...het uitschrijven houdt dus simpel gezegd in dat er geen rekening meer gehouden wordt met drukverschillen.

het dpf moet dan wel doorgeboord worden (of vervangen door een stuk buis) om het filtermateriaal te verwijderen. Want eenmaal vol, zal de auto niet meer lopen omdat de uitlaatgassen niet meer weg kunnen.

De EGR wordt electronisch geregeld en kan door een aanpassing in de boordcomputer ook worden uitgezet.

e.e.a. kun je bij bijvoorbeeld Volvotune laten uitvoeren als je dat wil.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0