Quote door V-driver
Quote door folke3
Quote door Waltersan
Ik heb in de winter bij beide auto's altijd een hoger verbruik, dus komt vaker voor.
Walter, ik blijf dat toch merkwaardig vinden. Juist 's winters bevat(door de lagere gemiddelde temperatuur) de verbrandingslucht per kilo meer zuurstof dan 's zomers en zou een lager verbruik verklaarbaar zijn en niet een hoger. Mogelijk door inschakeling van extra verbruikers. Maar zeker 's zomers wordt de airco vaker en langer ingeschakeld, die m.i. tegen wat achterruit-cq. stoelverwarming zou moeten opwegen.
De lucht is in de winter ook vochtiger en dus dikker. De luchtweerstand neemt dus toe en (over) compenseert de extra zuurstof....
Toch???
Blijkbaar zijn er zoveel variabele factoren (zomer/wintergebruik) dat niet meer te traceren is, waardoor in de winter het verbruik toeneemt. Ik zelf merk er niets van, maar verander het gebruik zelden. Dezelfde banden met wekelijkse voor de spanning, hetzelfde gebruik airco, zelden vocht in de auto dus geen gebruik achterruitverwarming, verder heb ik een hekel aan de ingebouwde stoelverwarming.