Verbruik na tuning

Rendabel?

folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

Re: Verbruik na tuning

· 
Posted: 22.02.2015 - 22:40  ·  #61
Quote door V-driver

Quote door folke3

Quote door Waltersan

Ik heb in de winter bij beide auto's altijd een hoger verbruik, dus komt vaker voor.

Walter, ik blijf dat toch merkwaardig vinden. Juist 's winters bevat(door de lagere gemiddelde temperatuur) de verbrandingslucht per kilo meer zuurstof dan 's zomers en zou een lager verbruik verklaarbaar zijn en niet een hoger. Mogelijk door inschakeling van extra verbruikers. Maar zeker 's zomers wordt de airco vaker en langer ingeschakeld, die m.i. tegen wat achterruit-cq. stoelverwarming zou moeten opwegen.

De lucht is in de winter ook vochtiger en dus dikker. De luchtweerstand neemt dus toe en (over) compenseert de extra zuurstof....

Toch???

Blijkbaar zijn er zoveel variabele factoren (zomer/wintergebruik) dat niet meer te traceren is, waardoor in de winter het verbruik toeneemt. Ik zelf merk er niets van, maar verander het gebruik zelden. Dezelfde banden met wekelijkse check voor de spanning, hetzelfde gebruik airco, zelden vocht in de auto dus geen gebruik achterruitverwarming, verder heb ik een hekel aan de ingebouwde stoelverwarming.
Driven2Shine
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: driven2shine.eu
Subject:

· 
Posted: 22.02.2015 - 22:50  ·  #62
Quote door MichielR

Gisteren op de nieuwe locatie in Elst bij Dennis en Obbe geweest. (www.volvoservice.eu)
ziet er goed uit daar !

Kwam ik jou daar tegen gisteren?
seville1977
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.03.2015 - 21:34  ·  #63
woensdag bij de heren in Elst geweest.
nu net geen 200pk in de v70 2,4d
en een goed ademend roetfilter!
wagen rijd nu echt subliem!
was benieuwd naar brandstof verbruik na tuning?
vandaag na 786km gereden te hebben tank weer vol gegooid ging 52ltr in!
houd dus in een verbruik van 1 op 15.1!
ik heb de wagen 1,5 jaar en zuiniger dan 1 op 14 kon ik hem niet krijgen!
dus ik ben zeer tevreden over dit kuurtje!
bedankt heren van volvotune en volvoservice!
vrolijk nootje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 06.03.2015 - 22:51  ·  #64
Van de week even nagekeken, doe 1 op 11/12 snelweg met 4 man op ongeveer 120/130 km/h
Voor de rest rijd ik als Verstappen (maar dan met een auto die niet kapot gaat) en rijdt ie waarschijnlijk 1 op 2..
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 01:09  ·  #65
Volvo_V70
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 09:17  ·  #66
Interessant!

Overigens:
Rijden met de airconditioning aan kan wel 20 procent meer benzine kosten.

Heeft bij ons nog nooit enig meetbaar verschil opgeleverd... Kan me voorstellen dat het met een kleine motor anders is, maar de 0,1 of 0,2 liter die je op de boordcomputer ziet schommelen bij in-/uitschakelen komt waarschijnlijk eerder van andere variabelen... :yes:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 09:22  ·  #67
Ik merk het verschil ook niet.
Echter, bij de auto van mijn vrouw is dit wel degelijk merkbaar.
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 09:53  ·  #68
Bij mijn vorige diesel ook. Daar scheelde het zeker tien procent. Als ik de airco aanzette ging het aantal toeren stationair direct omhoog.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 11:23  ·  #69
Bij mijn vorige auto (Ibiza 1.9 TDi FR) scheelde het stationair een kleine 200 toeren of de airco aan stond of niet.
Met de S60 merk ik ook geen verschil maar heb het er bij de Ibiza ook nooit om gelaten.
vrolijk nootje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 00:49  ·  #70
Airco aan scheelt sowieso, merk het heel erg bij de smart van vrouwlief, scheelt een bult pk's..
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 07:05  ·  #71
Quote door folke3

Quote door V-driver

Quote door folke3

Quote door Waltersan

Ik heb in de winter bij beide auto's altijd een hoger verbruik, dus komt vaker voor.

Walter, ik blijf dat toch merkwaardig vinden. Juist 's winters bevat(door de lagere gemiddelde temperatuur) de verbrandingslucht per kilo meer zuurstof dan 's zomers en zou een lager verbruik verklaarbaar zijn en niet een hoger. Mogelijk door inschakeling van extra verbruikers. Maar zeker 's zomers wordt de airco vaker en langer ingeschakeld, die m.i. tegen wat achterruit-cq. stoelverwarming zou moeten opwegen.

De lucht is in de winter ook vochtiger en dus dikker. De luchtweerstand neemt dus toe en (over) compenseert de extra zuurstof....

Toch???

Blijkbaar zijn er zoveel variabele factoren (zomer/wintergebruik) dat niet meer te traceren is, waardoor in de winter het verbruik toeneemt. Ik zelf merk er niets van, maar verander het gebruik zelden. Dezelfde banden met wekelijkse check voor de spanning, hetzelfde gebruik airco, zelden vocht in de auto dus geen gebruik achterruitverwarming, verder heb ik een hekel aan de ingebouwde stoelverwarming.

Folke,
Dit ben ik niet met je eens. Dat er in de koude winterlucht meer zuurstof zit, logisch, en dat meet de maf. Die zorgt er dan voor dat er meer brandstof ingespoten word om het mengsel goed te houden.

Ik merk het aan de DikkeDaf. Zomers gemiddeld 25l/100km en zodra de temperathuur onder de 5gr+ zakt dan gaat ie richting de 28-29l/100km. Verder geen veranderingen van variabelen zoals lading of rijstijl. En hetzelfde traject.
Ook mijn getunede Legacy had dit "probleem". En zeker als het ook nog eens een beetje mistig was. Tussen 5 en 10gr+ met een beetje mist vond ie het fijnst. En geen optisch bedrog door de nevel. Destijds gemeten :D .
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 08:22  ·  #72
Beetje mist is waterinjectie.
Saab was de eerste fabrikant die een watertankje in de wagens bouwde, en die turbo blokken van toen daar echt mee uitrustte.
Ook voor consument wagens.
In de luchtvaart is het tot op de dag van vandaag heel normaal om waterinjectie toe te passen, geeft veel betere vulling van de verbrandingsruimte, dus meer vermogen.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 09:06  ·  #73
Quote door TPR Powerflush

Beetje mist is waterinjectie.
Saab was de eerste fabrikant die een watertankje in de wagens bouwde, en die turbo blokken van toen daar echt mee uitrustte.
Ook voor consument wagens.
In de luchtvaart is het tot op de dag van vandaag heel normaal om waterinjectie toe te passen, geeft veel betere vulling van de verbrandingsruimte, dus meer vermogen.

Klopt.
Vriend van mij, vroeger, had een zwaar getunede Imprezel en had ook een aqua-mist set. Maar dan op de FMIC. Met Methanol, weliswaar extern maar doet ongeveer hetzelfde. Uppie gewrapped, allemaal van dat soort geintjes. Ging dan ook van 218 naar 350PK, op de bank gemeten. Heeft 'm later plat gereden. Koud weer en niet opgewarmde semi-slicks zijn geen goede combi :dont: !
Dat levert significante verschillen op ^_^ . Hij had later een Evo7, getuned, met een inversed scoop erop. Scheelt ook heel veel.

Als je op een of andere manier je inlaatlucht naar beneden kan krijgen is dat super. Vooral met warm weer en in stopandgo verkeer. Heatsoak is not your friend!.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 10:49  ·  #74
De intercooler is niet voor niets bedacht.
lagere inlaattemperatuur doet wonderen voor vermogen en vulling.
Bij vliegtuigen is dat helemaal mooi, min 40 inlaat lucht temperatuur, het nadeel is dan weer de "dunne "lucht.
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.04.2015 - 19:32  ·  #75
Het topic was 'verbruik na tunen'. Ik maak iets grappigs mee. Obbe van Volvotune had mij in 2012 gevraagd als testauto voor het ontwikkelen van een goede tuning D5 My2006.
Ik reed toen elke dag 130 heen en weer 130 terug dus dat was elke dag lijstjes invullen met toerentallen,. snelheid , verbruik enz.
Ik koos uiteindelijk voor een eco power tuning met de eco op 2250 t. Mijn verbruik zonder aanpassingen was 1:12.7 en met tuning 1:14.7 soms 15

Inmiddels heb ik een opdracht in de Randstand en rij elke dag 300km retour maar veel 'stop en go' op de Rondweg en A1 en rond de steden. Ik weer terug naar Obbe Volvotuning en een Powertune gevraagd met voorla veel kracht onderin in verband met de stop en go file en snel meekomen.
Obbe aan het werk en na een paar uur knobbelen had Obbe de Powertune voor elkaar en werd deze erin geladen.
Het grappige is nu dat mij verbruik lager is geworden naar dik 1:15,5-15,7. Binnen staat de meter met Powertuning op 6.1 en dat voorheen met eco-power op 6.7. Ik ben erg tevreden met de 6.1en de stevige trekkracht onderin :thumb:

Selected quotes for multi-quoting:   0