Verbruik na tuning

Rendabel?

Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Verbruik na tuning

· 
Posted: 05.01.2016 - 10:37  ·  #76
HA beste forummers het topic gaat over verbruik na tuning en de mijne met automaat is redelijk te noemen met automaat.
Net de autokosten boekhouding aan het doen en wel wat geschrokken van de jaarkosten V70 D5 My 2006 maar goed dan heb je ook wat.

In totaal heb ik in 2015 53.000km gereden en 3464 liter diesel getankt. Dat is 1:15,3 aan de pomp op jaarbasis met automaat. :thumb: (De boordPC zegt 6.2=1:16.1)

de totale autokosten inclusief distributieriemwissel, 4 nw zomerbanden en stuurkogels en remschijven en blokken vernieuwen en motorsteun en apk in 2015 en ex brandstof 2198,=
in de BTW
Mijn gemiddelde dieselverbruik is dus 1:15.3 realtime met een automaat en een mooie tuning en DPF/EGR behandeling van Volvotune. :yes:

En ja mijn verbruik lag in 2012 zonder tuning nog op 1:13.7. Dus tunen helpt met een verstandige voet om verbruik te optimaliseren! :D
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 18:18  ·  #77
Laats bij volvo tune mijn Volvo s60 2.4 bifuel automaat van 140 naar 170 laten schroeven. Nu ongeveer 2000 km erop zitten en ben over algemeen zeer te spreken echter laat het verbruik nog te wensen over. Voor volvo tune zat het verbruik op:

1 op 9,7

Nu is dat:

1 op 7,8

mijn rijstijl is niet echt veranderd volgens mij en mijn vriendin merkt ook niet dat ik anders rijd dus daar wil ik het niet de schuld van geven. Het koudere weer kan ermee te maken hebben omdat ik op lpg rij, maar ik vind nogal fors
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 18:39  ·  #78
Quote door TeunEbb

Laats bij volvo tune mijn Volvo s60 2.4 bifuel automaat van 140 naar 170 laten schroeven. Nu ongeveer 2000 km erop zitten en ben over algemeen zeer te spreken echter laat het verbruik nog te wensen over. Voor volvo tune zat het verbruik op:

1 op 9,7

Nu is dat:

1 op 7,8

mijn rijstijl is niet echt veranderd volgens mij en mijn vriendin merkt ook niet dat ik anders rijd dus daar wil ik het niet de schuld van geven. Het koudere weer kan ermee te maken hebben omdat ik op lpg rij, maar ik vind nogal fors

Ik weet niet binnen hoeveel tijd je die 2000km hebt gereden en wanneer voor de tankstations het 'wisselpunt' is maar de samenstelling van LPG is zomers en swinters ook anders wat invloed heeft op je verbruik.

Stad/80km wegen/snelweg heeft natuurlijk ook veel invloed maar 1 op 7,8 is niet echt zuinig idd.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 19:16  ·  #79
Quote door Baksteen

Quote door TeunEbb

1 op 9,7

Nu is dat:

1 op 7,8

Ik weet niet binnen hoeveel tijd je die 2000km hebt gereden en wanneer voor de tankstations het 'wisselpunt' is maar de samenstelling van LPG is zomers en swinters ook anders wat invloed heeft op je verbruik.

Stad/80km wegen/snelweg heeft natuurlijk ook veel invloed maar 1 op 7,8 is niet echt zuinig idd.

Haha idd niet echt zuinig, rij natuurlijk niet mijn auto omdat die zo groen en milieu bewust is maar wil natuurlijk wel weten waarom die zo onzuiniger rijd als andere s60 hier op het forum. Hij staat wel op winterbanden al, maar kan me niet voorstellen dat het zoveel verschil maakt.

De 2000 km is de afgelopen 2weken gereden, dus ben benieuwd als straks nog kouder word of het verbruik dan nog veder toeneemt. Anders ga ik keertje een honderd km op benzine rijden en zien hoe het verbruik dan is.
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 20:26  ·  #80
Links of rechts om.....
PK's kosten brandstof anders genereer je simpelweg niet meer PK's. ;-)
Daarnaast is de z.g "drivers wish" bepalend in de meeste gevallen of te wel zware of lichte voet...
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 20:38  ·  #81
MAw zouden die injectoren niet een ander signaal krijgen na de tuning?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 21:11  ·  #82
hier 170 pk vialle snelweg 120-130 1-9/9.5 80-100km wegen 1-10/10,5 jouw verbruik moet vindt ik wel zuiniger kunnen maar hangt ook echt van je rechtervoet af. (zo duidelijker BD?)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 21:14  ·  #83
Moet zeggen dat ik dit verbruik wel acceptabel vind.
Netjes hoor.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 21:24  ·  #84
Quote door VolvoS60Racer

Ben wel benieuwd als je op benzine zou rijden wat ie dan verbruikt.

Als de auto een echte bi-fuel is, of als er een LPG installatie in zit met injectoren die afgestemd zijn op 140PK loop je de kans bij hogere toeren dat de LPG injectietijden langer worden dan wenselijk.

Bij lagere toeren maakt het niet zo veel uit, bij hogere toeren loop je de kans dat de motor denkt dat ie te arm loopt omdat is simpelweg tot het moment van ontsteken te weinig brandstof heeft ingespoten gekregen. Gevolg is dat de auto meer brandstof wil inspuiten en je dus gaat bij compenseren.

Dit is een theoretisch iets, maar bij mijn niet-Volvo loop ik aan dat mijn LPG injectietijden met "geschikte" injectoren 80% langere inspuittijden hebben dan de benzine injectoren dat doen.....en dat kan bovenin bij 5000+ voor problemen gaan zorgen, met name bij vollast.

Het resultaat van compensatie zal overigens zijn dat ie vermoedelijk te veel brandstof gaat verbruiken. Een 140PK of een 170PK motor zou in theorie niet echt veel uit moeten maken qua verbruik.

Het is een heuse bifuel :P maar weet niet of die ook in 170 pk varianten gemaakt zijn dan is het best mogelijk je bericht. Moet wel zeggen dat ik bijna nooit op de 5000 toeren kom met mijn auto.

Zal volgende week eens weekje op benzine rijden, denk dat ik dan redelijk moet zien of er verschil te zien is met verbruik.

De moderne injectoren van GFi (voormalig Necam) zijn in verschillende maten te verkrijgen :

2,25 mm (tot 35PK per cilinder)
2,75 mm (35 PK tot 50 PK per cilinder)
3,4mm ( 50 PK ------per cilinder).

Gemiddeld verbruik met de T5 met Prins VSI zit nu bij mij zo rond 1 op 9. En mijn ervaring met 170PK op Vialle / Landi Omegas was dat 1 op 9,5 gemiddeld best haalbaar was.

Ga je veel kleine stukjes rijden, dan loopt het verbruik wel op. Die 2000 km zijn zo te zien tijdens de feestdagen gereden. De vraag is wat voor ritjes waren dat?

Ja klopt vooral snelweg km, 140-150 naar leipzig dresden praag, daarna nog stuk van mijn huis richting amsterdam dus niet gek veel kleine stukjes,vandaar dat ik ook beetje verbaas ben door het verbruik :shame:
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.01.2016 - 21:46  ·  #85
Quote door VolvoS60Racer

Ritje Passau enkele reis voor mij vorige week met de T5. Veel versnellen tussen 100 - 170. Kruissnelheid zo rond 150kmh. Dan kom ik uit op 1 op 8. Lokale wegen bergop / berg af, afremmen en weer versnellen was 1 op 7,5 en terugreis relaxed rijdend max 120 = 1 op 10.

Met een 170PK automaat was een ritje Passau - Amsterdam 1 op 10,5 met snelheden in DLD zo rond de 140 op de teller. Heenreis op die route is altijd duurder dan de terugreis. Heeft te maken met meer km's heuvel op of meer km's heuvel af.

Voor de genoemde snelheden en de bereden routen vind ik 7,8 km / liter redelijk stevig qua verbruik. Weet niet wat ie daarvoor deed op een soortgelijke route....echt koud was het ook niet volgens mij.

Hmmmm ja ga er toch denk ik op letten heb nooit denderende goeie km\liter gehad met deze die 9,7 was gebaseerd op 12000 km vanaf augustus tot 20 dec wat vooral Nederlandse snelwegen zijn( met hier en daar wat kleine stukjes en file ) dus nooit boven 135 uit ....

Ik ga toch in de gaten houden en keer op benzine rijden als ik daar opeens goeie normale s60 waardes haaal verglijkbaar met die van hier op forum moet ik miss toch even kijken na mijn lpg. Garage en ik vermoeddn al problemen met de verdeler en de plunjer daarvan die wil wel eens kapot gaan bij de originele bifuel maar weet niet of die dit verbruik kan veroorzaken

Zie dit topic topic.php?t=13384&page=fst_unread&highlight=
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 06.01.2016 - 09:56  ·  #86
Quote door VolvoS60Racer

Voor de genoemde snelheden en de bereden routen vind ik 7,8 km / liter redelijk stevig qua verbruik. Weet niet wat ie daarvoor deed op een soortgelijke route....echt koud was het ook niet volgens mij.
Mijn ervaring is dat het heel erg aan de rijstijl ligt. Als ik serieuze gemiddelden haal op lange ritten en ik ben aardig aan het doorgassen (regelmatig 180 of 200+) dan loopt het verbruik zomaar richting 1:5.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 06.01.2016 - 10:06  ·  #87
Quote door Piet_piraat

Quote door VolvoS60Racer

Mijn ervaring is dat het heel erg aan de rijstijl ligt. Als ik serieuze gemiddelden haal op lange ritten en ik ben aardig aan het doorgassen (regelmatig 180 of 200+) dan loopt het verbruik zomaar richting 1:5.

Dat valt bij mij wel mee, ik rij automaat en heb een hekel aan de kickdown op de snelweg, dus gas altijd redelijk rustig door. zo nu en dan komt die wel in als ik ff moet inhalen maa rover algemeen rij ik vrij beheerst ben geen rechts achter vrachtwagen type rij wel normaal door maar echt woest optrekken en in de ankers gaan en daarna weer optrekken enz dat komt bij deze auto niet voor.

^_^
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.01.2016 - 19:43  ·  #88
Buitentemperatuur heeft veel invloed op je verbruik. Hoe kouder de lucht, hoe meer (zuurstof)moleculen en dus meer brandstof om een goed ontsteekbaar mengsel te houden.

Merk t met de DikkeDaf heel erg qua verbruik. Temperaturen boven de 10gr levert een gemideld verbruik van 25L/100km en rond het vriespunt loopt het op naar 29L/100km. Aanzienlijk verschil dus. Denk dat dat met elke verbrandingsmotor wel zo zal zijn, wel in mindere mate hoop ik.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 17:53  ·  #89
Quote door VolvoS60Racer

Heb twee jaar geleden naast een Mazda 2 bifuel staan tanken met mijn toenmalige S60 170PK. We reden allebei bij benadering even hard. En kwamen elkaar continue tegen gedurende 200 km afstand. Uiteindelijk de vraag gewaagd bij de pomp : wat is nu uw verbruik?

De beste man reed 1 op 8 op LPG met zijn Mazda-2 Bifuel wagentje ik reed dus zo rond 10,5 km / liter. Dus blijf die 7,8 ook te veel vinden.

Maar hoe staat het met de bobines van de S60? Slechte ontsteking zorgt ook voor een hoger verbruik...meende iets gelezen te hebben over misfires op cilinder drie. LPG verbrand nu eenmaal moeilijker dan benzine. Dus vandaar toch de vraag : heb je de bobines uitgesloten? Meer brandstof door tuning is mogelijk ook lastiger ontsteking.

Bobines hadden we uitgesloten die zijn vorig jaar vervangen, en we hadden voor de zekerheid de bobine verwisselt van cilinder 3 naar 2 en 2 naar 3. Kwam alsnog soms een misfire bij 3 uit.

Afgelopen dagen 500 km gereden op benzine, normaal wat ik ook op lpg doe, dus stukken snelweg, plattelandsweggetjes enz. 1 op 12,7 deed die toen. En dat vind ik dan weer uitzonderlijk goed, snap er niks meer van =)

LPG deed op 300km 1 op 7,8 (nog niet eens meegenomen dat die de eerst even op benzine rijd in dit koude weer)

Dus tja, is het verbruik nu echt abnormaal hoog? vaders vond wel mee vallen zijn xc70 op lpg doet 1 op 6,5 >_<
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 19:32  ·  #90
Quote door TeunEbb

LPG deed op 300km 1 op 7,8 (nog niet eens meegenomen dat die de eerst even op benzine rijd in dit koude weer)

Dus tja, is het verbruik nu echt abnormaal hoog? vaders vond wel mee vallen zijn xc70 op lpg doet 1 op 6,5 >_<

Mijn T5 - niet getuned - loopt op LPG gemiddeld ook 1:7,8, gemeten over lange afstand.
Alleen bij lange stukken snelweg op de CC (120-130) is 1:8,5 haalbaar.
Ik heb er geen moeite mee. Voor nog geen drie tientjes hebben we de tank weer vol.
En dat is elke keer weer lachen.

Selected quotes for multi-quoting:   0