Heb mijn Bi-Fuel twee weken geleden laten tunen naar 170 pk. Vrijwel direct na het tunen merkte ik dat de auto op LPG knap beroerd reed. Bij het intrappen van het gaspedaal begon de motor te stotteren en te bonken. Er was eigenlijk niet meer mee te rijden zo. (maar had er niet direct aandacht aangeschonken, omdat er nog zoveel beroerd was aan de auto)
Van de week bij vandampere geweest. Die heeft e.e.a. nagekeken. Wat bleek, er zaten verkeerde bougies in! Hij heeft de bougies vervangen voor het juiste type. Verder heeft hij de verdeler schoongemaakt, dat was geen overbodige luxe. Zat zelfs olie in....
Toen ik zei, "hij is net getuned". Vroeg ie, hebben ze niet het e.e.a. aangepast met betrekking tot de LPG toevoer? Ik zei "Nee". Hij had er in gereden en kon duidelijk merken dat er te weinig LPG toevoer was. Hij heeft dit bijgesteld met een schroef op de verdamper? Na zijn aanpassingen en iets met de software? Rijdt de auto weer perfect. Beter dan voorheen.
Heb ook nog gevraagd of ie nu meer ging verbruiken, omdat hij de toevoer opgeschroeft had. Hij zei, waarschijnlijk zelfs minder, omdat hij in de oude situatie als het ware verzoop ( omdat ik het pedaal maar bleef intrappen, wachtende op effect), en nu niet meer.
Ik ga het verbruik nu in de gaten houden. Heb het idee dat ie zuiniger is geworden. Maar kan dat nog niet met cijfers onderbouwen. Moet +400km kunnen halen op 1 tank van netto 40L LPG (snelweg kilometers voornamelijk)