@Bigdog: Deze motorblokken zijn toch ook gebouwd om veel meer vermogen aan te kunnen?
Ik meende namelijk dat ze (ook de 170 pk) eigenlijk gewoon op een relatief laag vermogen zitten om zo het materiaal te sparen zodat ze dus langer mee gaan.
Volgens mij is de marge wel zo groot dat het ook geen kwaad kan als je er meer dan 170 pk in stopt.
Zijn de sterkere blokken zoals de 2.4/5T en T5 qua basis eigenlijk hetzelfde, dus niet turbo en al dat soort dingen?
@marcel56: Wat was het verbruik toen deze nog niet getuned was, weet je dat?
Ik kan me voorstellen dat een 1.6tdi veel minder fijn loopt als een 2.5d! Wij hadden ooit ook een 1.6 benzine (4 cilinder dus) en dat loopt veel minder mooi als de 2.4 5 cilinder. De 5 cilinder heeft over een veel breder bereik zijn koppel en vermogen en ook al zou een 4 cilinder sterker kunnen zijn, dan vind ik een 5 cilinder echt veel fijner qua loopcultuur. En dan hebben we het nog niet over het geluid gehad. Als je eenmaal een 5 cilinder gewend bent wil je volgens mij niet weer terug naar minder...
Ik heb overigens geen idee of een motor die gechipt is onrustiger loopt oid. maar ben wel benieuwd of dat zo is eigenlijk!
Ik meende namelijk dat ze (ook de 170 pk) eigenlijk gewoon op een relatief laag vermogen zitten om zo het materiaal te sparen zodat ze dus langer mee gaan.
Volgens mij is de marge wel zo groot dat het ook geen kwaad kan als je er meer dan 170 pk in stopt.
Zijn de sterkere blokken zoals de 2.4/5T en T5 qua basis eigenlijk hetzelfde, dus niet turbo en al dat soort dingen?
@marcel56: Wat was het verbruik toen deze nog niet getuned was, weet je dat?
Ik kan me voorstellen dat een 1.6tdi veel minder fijn loopt als een 2.5d! Wij hadden ooit ook een 1.6 benzine (4 cilinder dus) en dat loopt veel minder mooi als de 2.4 5 cilinder. De 5 cilinder heeft over een veel breder bereik zijn koppel en vermogen en ook al zou een 4 cilinder sterker kunnen zijn, dan vind ik een 5 cilinder echt veel fijner qua loopcultuur. En dan hebben we het nog niet over het geluid gehad. Als je eenmaal een 5 cilinder gewend bent wil je volgens mij niet weer terug naar minder...
Ik heb overigens geen idee of een motor die gechipt is onrustiger loopt oid. maar ben wel benieuwd of dat zo is eigenlijk!