Verbruik 2.3 T5 zeer hoog op snelweg

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: Verbruik 2.3 T5 zeer hoog op snelweg

· 
Posted: 02.11.2021 - 19:37  ·  #16
Quote door Nox95

Ik heb er net weer een 100km bijgezet, deze keer met de wind in de rug. Verbruik is bijna hetzelfde. Bij 80 rijden is het verbruik ongeveer 7,5-8l, ook met alle extra's zoals airco en stoelverwarming uit.

Op zich vind ik het verbruik niet erg, maar het ligt flink ver van de fabrieksopgave van 7,1l/100km op buitenwegen. Tuurlijk, dat was 18 jaar geleden en waarschijnlijk wat optimistisch, maar toch... Ruime 3 liter/100km meer? Opgegeven bereik was 890km, heb er 325 gereden en nu is het bereik 430km en de tank half leeg. Klopt voor geen meter met wat de auto zelf ook verwacht.

Ik ga @flevodrik's advies eens opvolgen en het blok verder inspecteren. Na wat geprutst te hebben met langzaam rollen heb ik toch het idee dat een van de remmen klemt. Thuis maar even op de krik. Een Dice is al onderweg dus dan direct de verbranding eens controleren.

Even op de krik en er idd een slinger aangeven. Ik kan uit ervaring zeggen dat een aanlopende rem het verbruik zo'n beetje halveert :lol:
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 20:39  ·  #17
Nou, dat van die rem is inderdaad belangrijk! Dat stuk weerstand moet ook minimaal zijn natuurlijk 😎.
Maar dan is de velg in kwestie toch ook erg warm?
Ik heb ook 2 dagen moeten doorrijden met beginnende aanloop en die velg werd wel warm, nog niet extreem, maar ik was blij toen de nieuwe klauw erop kon.
Succes hoor
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 21:12  ·  #18
Geen T5 maar een simpele 140 pk 5 cylinder die erg dorstig is.
Ik kom niet aan 7km per liter hoe voorzichtig ik ook omga met mijn rechter voet.
Wel een automaat maar zelden boven de 2000 O/M.
Voor de zekerheid heb ik een rauw ei onder het gaspedaal gelegd.
Schijnt aan een lambda sonde te liggen.
Zaterdag krijgt de V70 een nieuwe.

Nog even een stukje theoretische auto techniek.
Een getunede motor met meer PKs is bij gelijke prestaties zuiniger dan een standaard motor.
Het venijn zit in "gelijke prestaties"
Bij de getunede motor worden de extra paarden makkelijker aangesproken
Dat leidt dan weer tot een hoger gebruik.

Hoger dan het verbruik van mijn Jaguar XJ 12 zal het niet worden.
Die heeft 35 liter nodig voor 100 km.
1:3 haalt ie niet wat ik ook probeer.
Wanneer alle paarden aan het werk zijn bij snelheden boven 200 km/u
Gebruikt hij bijna het dubbele.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 21:24  ·  #19
Das ongeveer het verbruik van een leopard2 (een duits merk tank die Nederland maar vekocht heeft aan Turkije geloof ik) maar die gaat dan maar 70 km/U overigens verbruik loopt wel wat op als je het terrein in gaat. kan wel vanalles in als brandstof geen gemier van hoge octaangehales te veel ethanol etc..
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 23:37  ·  #20
Een Jaguar XJ12 is een sedan met een 5,3 L 12 cylinder motordie 250 PK levert. Hij weegt 2000kg.

Een Leopard tank weegt ruw geschat 40 keer zoveel en gebruikt 5 tot 10 L per kilometer afhankelijk van de rijomstandigheden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 03.11.2021 - 06:31  ·  #21
Zo'n jaguar is ook haast vooroorlogse techniek. Niet zo gek dat dat zoiets zuipt.
Maar met 1:3 is er wel iets mis, op spritmonitor.de zie ik gemiddelde verbruiken tussen de 15 tot 18 L/100km
v70_2.4T
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2021 - 06:53  ·  #22
Als je het echt goed wil meten moet je volle tank, afstand rijden, weer tanken en wat je bijtankt verrekenen met de km volgens de route planner, niet de teller zelf want die wijkt wat af en uitrekenen wat het per km was, als je naar de dagteller kijkt wijkt het altijd af
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2021 - 09:51  ·  #23
Aanlopende remklauw kan je makkelijk voelen, of meten als je een infraroodthermometer hebt.
Stukje snelweg/doorgaande weg rijden naar een plaats waar je weet dat je kan stoppen zonder te remmen (elke versnelling terugschakelen en op de motor afremmen) en zo mogelijk de laatste paar meter/uur eruithalen met de handrem. Dan even uitstappen en met de hand aan elke remschijf voelen (krijg je wel vieze handjes van), die moeten dan koud zijn, of max handwarm (moet je gewoon kunnen beetpakken). Als er een veel warmer is dan de andere, of je zelfs je vingers eraan zou branden, dan loopt die zeker aan.
Gooi er ook eens een goede injectorcleaner in, op een halve tank ofzo, dat zou ook al een stuk kunnen helpen. Filters goed? Een schoon luchtfilter kan ook helpen.
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2021 - 13:28  ·  #24
Ook hier een ongeblazen op performance getunede 2.4. (Dus geen Eco tuning)
Moet altijd lachen als ik vertrek voor een lange rit.
Actieradius bij vertrek met volle tank 560km en na 270km 640km! (Op CC 120km/h op de klok, 117km/h volgens de GPS)

Ben aan het wachten wanneer ik een keer benzine moet aflaten omdat de tank te vol wordt onderweg LOL

Overigens haal ik dan een verbruik van 1/14,1 in de praktijk.
Lokaal kom ik uit op 1/8,2
Als ik doorrij op de autoweg op CC (150 op de klok 147 vlgns GPS) dus over lange afstanden dan kom ik uit op 1/9,6
Btw ik tank alleen E10 in België hehehe
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 03.11.2021 - 22:09  ·  #25
Quote door [-Tom-]

Zo'n jaguar is ook haast vooroorlogse techniek. Niet zo gek dat dat zoiets zuipt.
Maar met 1:3 is er wel iets mis, op spritmonitor.de zie ik gemiddelde verbruiken tussen de 15 tot 18 L/100km

Ho ho,

Jaguar was de eerste fabrikant die in 1971 een V12 motor aanbood in een sedan. Mercedes en BMW zouden pas later volgen met V12 motoren.

De eerste versie was voorzien van vier Stromberg carburateurs, een injectiesysteem was in voorbereiding maar werd pas in 1973 voor het eerst geleverd.
De carburateur uitvoering was wat verbruik betreft dramatisch. Het verbruik dat jij opgeeft is waarschijnlijk voor de injectie modellen. Carburateur versies zijn echt niet zuiniger te krijgen. De latere May V12 motoren haalden soms 1:8 of tewel 12,5 L
op 100 km.

Engelsen hebben een apart gevoel voor humor. Voor de V12 motor met injectie werd gebruik gemaakt van een Bosch systeem, geen slecht idee. Het wordt pas leuk wanneer je leest dat het Bosch systeem verbeterd is door Lucas.
Lucas staat bekend als de Prince of darkness. Dat slaat op de kwaliteit van de verlichting die Lucas maakt.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 10:39  ·  #26
Sensoren is een goede om het verbruik te doen stijgen evenals een vastzittende remtang.
Maar vooral, en dat is niet eens een van duurste, vergeet je lambdasensor niet! Als die er al een eeuwigheid inzit kan je verbruik zomaar 20-30% hoger liggen! En dat is samen met een temperatuursensor, LMM een zeer nuttige investering die zich zeker met deze huidige brandstofprijzen snel terug verdienen!
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 12:49  ·  #27
Nu noem je zeker een goede, ik vrees dat de mijne ook aan het einde van zijn Latijn is.
Ik ben niet van het zonder meer vervangen van onderdelen voor ik er zeker van ben dat het daadwerkelijk nodig is, maar hoe stel je vast of een lambdasonde nog juist functioneert?

Tijdens normale stabiele snelweg snelheid staat de waarde rond de 0,5 - 0,6 volt, maar als hij stationair draait vliegt het soms alle kanten op.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 13:15  ·  #28
Er is gewoon niet een goede diagnose te stellen wanneer een lambadasensor "versleten" is. Maar een goede richtlijn is wel ergens tussen de 150 ~ 200.000 kilometer. Dan is de glans echt wel vergaan van de sensor en loont vervanging. Zeker met de huidige (te) dure brandstof prijzen.... Dan zou ik hem eerder bij 150K al vervangen.....

Maar alledrie zijn zeer belangrijk voor je brandstof verbruik! Het zijn eigenlijk de 3 belangrijkste sensoren waarbij de ECU kan bepalen hoeveel brandstof hij inspuiten moet. De LMM voor de hoeveelheid lucht/brandstof verhouding, KVS sensor om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is en de Lambda voor de nacontrole of er niet te veel/te weinig brandstof is ingespoten. Ik zou dan ook eigenlijk adviseren om voor deze 3 altijd te kiezen voor origineel en niet aftermarket. Volvo motoren doen het bewezen altijd beter op deze originele sensoren.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 14:09  ·  #29
Quote door koennie

maar hoe stel je vast of een lambdasonde nog juist functioneert?

maar als hij stationair draait vliegt het soms alle kanten op.

Vooral dat laatste is een belangrijke aanwijzing.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 14:23  ·  #30
Quote door martijn-a

Quote door koennie

maar hoe stel je vast of een lambdasonde nog juist functioneert?

maar als hij stationair draait vliegt het soms alle kanten op.

Vooral dat laatste is een belangrijke aanwijzing.

Ja dat is precies wat mij de aanleiding geeft aan de sonde te twijfelen.

Zie hier een filmpje, let op de meter rechtsonder en het grafiekje er naast.
Bij constante snelheid is er niets op het voltage verloop aan te merken.

https://youtu.be/Ffsf8rhNP9U

Selected quotes for multi-quoting:   0