Verbruik 2.3 T5 zeer hoog op snelweg

Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

Verbruik 2.3 T5 zeer hoog op snelweg

· 
Posted: 01.11.2021 - 23:27  ·  #1
Sinds een paar dagen heb ik een S60 T5 te pakken, toffe bak en helemaal verliefd. Maar ik moest er vandaag mee van Groningen naar Roermond, en dat was wel even slikken. Ik wist dat de T5 wel een slokje lust, maar dit is wel erg veel: Bij rustig rijden op CC rond de 120 kph (op GPS) verbruikt hij ongeveer 10-10,5 l / 100km en bij een beetje doortrappen verdriedubbelt het gemakkelijk.

Hiervoor had ik kort een 2.0T en die gebruikte bij 160 maar net 10 l /100km!

Enfin, een halve tank leeg rijden voor 250km vind ik wel wat gortig, dus ik vroeg me af of ik misschien iets mis, ik ben per slot van rekening een absolute leek:
- De wielen zijn netjes uitgelijnd, maar de auto is wel heel erg zenuwachtig. Trekt al stevig naar één kant als ik over de wegmarkering rijd. Op de rotonde moet ik oppassen dat 't stuur niet uit de vingers gerukt wordt als ik 'm ook maar iets te krap afsnijd
- nieuwe Pilot Sport 4 banden, plakkerig maar niet zo extreem, toch?
- remmen lijken niet vast te zitten, al lijkt de auto niet te rollen op een lichte helling.
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Verbruik 2.3 T5 zeer hoog op snelweg

· 
Posted: 01.11.2021 - 23:47  ·  #2
Mijn 2.5T uit 2006 verbruikte bij die snelheid ca 9 liter per 100 km.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 05:45  ·  #3
Quote door Nox95

ik moest er vandaag mee van Groningen naar Roermond

Er stond gisteren en stevige wind uit het zuiden, enkele reis is dus niet zo’n goede graadmeter. Evengoed zijn grote motoren dorstig.

Ik zou het even aankijken voordat je conclusies maakt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 06:48  ·  #4
Ik heb gemerkt dat een Volvo pas echt "zuinig" is als hij goed op temperatuur is. Dus pas na een snelweg rit van zo'n 20 km o.i.d..
Bij 120 km/h verbruikt mijn S80 2.5T iets van 8.5L/100km, maar dat is dus pas als die echt goed warm is.
Wat ik ook heb gemerkt is dat de staat van het blok (meer alles er omheen) ook uitmaakt. Mijn vorige S80 2.5T was lang niet zo zuinig, maar liep ook lang niet zo mooi. Dit blok heb ik vanaf het begin goed aangepakt en dat lijkt ook aardig te schelen (carterventilatie, nieuwe VVT, wat nieuwe sensoren, wastegate afgesteld). Het zijn allemaal kleine dingen die net wat verschil kunnen maken.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 08:10  ·  #5
Hoe is de auto voor jou gebruikt?
Korte stukjes wordt hij niet beter van.

Wat voor benzine gooi je er in?
E10 troep of minimaal E5?

Total bv is ron98 gewone E5 en kost een paar cent neer. Maar mijn T6 loopt er echt een stuk beter op.
Ga ik lange stukken rijden gaat er echte ron 98 in of een Ultimate
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 08:22  ·  #6
Ik haal mijn verbruik overigens gewoon met de goedkoopste E10 "troep" :)
v70_2.4T
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 08:42  ·  #7
Volgens mij is hij ook zelf lerend, ik rij nu vaak stad en dan verbruikt hij meer, rijdt ik naar Zweden a 1250km dan gaat hij van 1 op 10 naar 1 op 13 a 14 was cc op 140 en welles waar de 2.4t..

Maar goed in verhouding zal het wel niet zoveel schelen.

Maar als de maf en temp sensoren niet juist zijn kan hij natuurlijk wel meer dan nodig gaan drinken
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 10:28  ·  #8
Quote door v70_2.4T

Volgens mij is hij ook zelf lerend, ik rij nu vaak stad en dan verbruikt hij meer, rijdt ik naar Zweden a 1250km dan gaat hij van 1 op 10 naar 1 op 13 a 14 was cc op 140 en welles waar de 2.4t..

Maar goed in verhouding zal het wel niet zoveel schelen.

Maar als de maf en temp sensoren niet juist zijn kan hij natuurlijk wel meer dan nodig gaan drinken

1 op 13 a 14 bij 140?

Da’s heel knap, bij 140 km GPS op de CC reed mijn 2.5T op de Franse Peage ca 1 op 9.
Altijd op E5 gereden trouwens.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 14:05  ·  #9
Quote door Nox95

Sinds een paar dagen heb ik een S60 T5 te pakken, toffe bak en helemaal verliefd. Maar ik moest er vandaag mee van Groningen naar Roermond, en dat was wel even slikken. Ik wist dat de T5 wel een slokje lust, maar dit is wel erg veel: Bij rustig rijden op CC rond de 120 kph (op GPS) verbruikt hij ongeveer 10-10,5 l / 100km en bij een beetje doortrappen verdriedubbelt het gemakkelijk.

Hiervoor had ik kort een 2.0T en die gebruikte bij 160 maar net 10 l /100km!

Enfin, een halve tank leeg rijden voor 250km vind ik wel wat gortig, dus ik vroeg me af of ik misschien iets mis, ik ben per slot van rekening een absolute leek:
- De wielen zijn netjes uitgelijnd, maar de auto is wel heel erg zenuwachtig. Trekt al stevig naar één kant als ik over de wegmarkering rijd. Op de rotonde moet ik oppassen dat 't stuur niet uit de vingers gerukt wordt als ik 'm ook maar iets te krap afsnijd
- nieuwe Pilot Sport 4 banden, plakkerig maar niet zo extreem, toch?
- remmen lijken niet vast te zitten, al lijkt de auto niet te rollen op een lichte helling.

Je zegt het zelf al "Ik wist dat de T5 wel een slokje lust" een 2.5 5-cilinder met het nodige vermogen rijdt eenmaal niet zuinig, heb zelf een R met een T5 blok erin, 1:11 met normale snelheden mag je blij zijn , doortrappen/doorhalen in de toeren zullen we maar niet over hebben, je moet maar zeggen "een hobby mag geld kosten" , tank zelf wel altijd BP Ultimate/Shell V-power en mijn bandenspanning staat op 2,6 bar rondom(Michelin PS4).
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 15:26  ·  #10
Mijn oude 2007 T5 reed gemiddeld 1:7,5 op LPG en 1:10 op benzine.
Wizard1894
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 15:34  ·  #11
Klinkt alsof je schokdempers en draagarmen voor vervangen moeten worden, had hetzelfde nu paar nieuwe draagarmen en bilstein dempers en hoppa klaar
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 16:21  ·  #12
Rick,

Een T5 is inderdaad nu niet eenmaal het toonbeeld van zuinigheid, maar is wel een erg fijne motor!
Mijn vorige S60 2.0T was ook redelijk zuinig, net als bij jou; de tankbeurten staan nog in mijn onderschrift meen ik.
De motor van de T5 is ook wat anders gemaakt en heeft bv een high-pressure turbo, die komt pas later op gang, dus het gaspedaal trap je wat verder in, dan gaat ie ook als de brandweer. Maar dit bevordert zuinig rijden ook weer niet echt helaas.
De 2.0 heeft een low-pressure turbo, kan je dus met lage toerentallen lekker rijden, over het algemeen wat zuiniger.

Maar wat kan je wel doen?
Zoals Tom (en anderen) al zegt: staat van onderhoud verbeteren!
1. Banden, koop zuinige banden… Dat zijn die pilot sport niet volgens mij! Die hebben vast een lage zuinigheidsscore, geeft niks, volgende keer beter.

2. Motor (staat vh blok, interne weerstand van alles, correcte verbranding)
Zit er dikke olie in? Met de juiste olie in een schoon blok kan je ook al aardig wat winst halen. Dus een motorflush bv en als het blok het toestaat kieper je de 0w30 olie in! (Heb ik nooit gedaan, maar zit nu wel in mijn T4 blok, maar dat is different koek.). 5W30 goede olie is prima hoor..
Na de motorflush is mijn S60 een stukje zuiniger geworden. TPR heeft nu aanbieding hiervoor meen ik.
En hun waterstof reiniging is niet slecht weet ik!

- Bougies, zijn ze OK of stokoud? Hoe beter de verbranding verloopt hoe zuiniger het blok loopt.
- Luchtfilter, heb je die al vernieuwd? Is het niet verstopt?
- heeft de auto al het vermogen nog? Rollenbank? Of lekke turboslangen e.d.?
- wie weet kan je ritjes maken met Vida en dan de verbranding e.d. meten.. uitlezen lijkt me ook goed om de status te achterhalen.
- Wellicht kunnen anderen nog aanvullen, ik heb er geen verstand van eigenlijk!😉

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je kan ook gewoon doorrijden en de auto vlot verkopen, maar je hebt wel een fijn 5 cilinderblok te pakken, dat is ook wat waard.
Volgende keer kijk je gewoon op autoweek, Spritmonitor en anwb hoe zuinig de auto is die je graag wilt hebben. Heb ik ook gedaan en heb advies aan andere gevraagd en gekregen, super zo’n forum!
Veel fijne kilometers hoor!
DJ
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 16:27  ·  #13
En een verouderde luchtmassameter kan ook bijdragen aan hoger verbruik.

Real time data kan in beeld brengen hoe het verloop van de lmm is. Een golvende lijn in een real time. Zaagtand of bloklijnen duiden op slijtage en pendelende meetgegevens.

Aangezien de inspuiting zich aanpast aan die pendelende data zal je meer brandstof verbruiken dan nodig.

In Vida kan je dit soort dingen goed doen.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 17:47  ·  #14
Ik heb er net weer een 100km bijgezet, deze keer met de wind in de rug. Verbruik is bijna hetzelfde. Bij 80 rijden is het verbruik ongeveer 7,5-8l, ook met alle extra's zoals airco en stoelverwarming uit.

Op zich vind ik het verbruik niet erg, maar het ligt flink ver van de fabrieksopgave van 7,1l/100km op buitenwegen. Tuurlijk, dat was 18 jaar geleden en waarschijnlijk wat optimistisch, maar toch... Ruime 3 liter/100km meer? Opgegeven bereik was 890km, heb er 325 gereden en nu is het bereik 430km en de tank half leeg. Klopt voor geen meter met wat de auto zelf ook verwacht.

Ik ga @flevodrik's advies eens opvolgen en het blok verder inspecteren. Na wat geprutst te hebben met langzaam rollen heb ik toch het idee dat een van de remmen klemt. Thuis maar even op de krik. Een Dice is al onderweg dus dan direct de verbranding eens controleren.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 18:04  ·  #15
Succes verder! En laat vooral weten als er progressie is. Altijd interessant om te delen.

Selected quotes for multi-quoting:   0