Beste forumleden,
Graag vraag ik jullie advies. Ik ben sinds kort in bezit van een V70 D5, aut. 2005 (163pk). Ik heb geen onderhoudshistorie van de wagen helaas, gekocht zonder garantie van iemand die wel in orde leek. (tja!). De wagen heeft 360K gelopen, heeft wel NAP.
Probleem: sterk motorgeluid in de kabine. Direct al bij koude motor, gaat daarna niet weg. Het doet denken aan een gaatje in de uitlaat. Het lijkt echt op lucht die ontsnapt (ingaand of uitgaand). In stadsverkeer is het goed te horen, bij hogere snelheden niet meer zo.
Ben er even mee naar de Volvo specialist geweest. Die heeft de oliedop eraf gedraaid (bij draaiende motor) en ook het luchtfilterdeksel. Hij stelde zo vast dat het de klepstoters waren. Er branden overigens geen lampjes.
De wagen verbruikt geen olie (tot nu toe) en het verbruik is subliem (1:18). Geen rook uit de uitlaat en het vermogen is prima. Ik vind het een zorgelijk verhaal van die klepstoters. Maar bij klepproblemen hoor je toch juist een tikkend geluid (metaal op metaal)?
Ik hoop van harte dat het geen klepprobleem is uiteraard. Maar ja, als ik aan de beurt ben dat zij het zo. Wil alleen niet onnodig zoveel geld uitgeven.
Hopelijk kan iemand me verder helpen. Bij voorbaat dank daarvoor!
Oh ja, ik ben geen monteur. Maar verder niet totaal onnozel.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Cressida
Graag vraag ik jullie advies. Ik ben sinds kort in bezit van een V70 D5, aut. 2005 (163pk). Ik heb geen onderhoudshistorie van de wagen helaas, gekocht zonder garantie van iemand die wel in orde leek. (tja!). De wagen heeft 360K gelopen, heeft wel NAP.
Probleem: sterk motorgeluid in de kabine. Direct al bij koude motor, gaat daarna niet weg. Het doet denken aan een gaatje in de uitlaat. Het lijkt echt op lucht die ontsnapt (ingaand of uitgaand). In stadsverkeer is het goed te horen, bij hogere snelheden niet meer zo.
Ben er even mee naar de Volvo specialist geweest. Die heeft de oliedop eraf gedraaid (bij draaiende motor) en ook het luchtfilterdeksel. Hij stelde zo vast dat het de klepstoters waren. Er branden overigens geen lampjes.
De wagen verbruikt geen olie (tot nu toe) en het verbruik is subliem (1:18). Geen rook uit de uitlaat en het vermogen is prima. Ik vind het een zorgelijk verhaal van die klepstoters. Maar bij klepproblemen hoor je toch juist een tikkend geluid (metaal op metaal)?
Ik hoop van harte dat het geen klepprobleem is uiteraard. Maar ja, als ik aan de beurt ben dat zij het zo. Wil alleen niet onnodig zoveel geld uitgeven.
Hopelijk kan iemand me verder helpen. Bij voorbaat dank daarvoor!
Oh ja, ik ben geen monteur. Maar verder niet totaal onnozel.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Cressida