Auto is bij de dealer geweest, geen Canbus-storing. De radio zou "gemaakt" of vervangen kunnen worden. Het vervelende is dat de volgende dag de verlichting het weer even heeft gewerkt en daarna weer op zwart ging.
Ow vervelend, Jack!
Ik heb het zelfde gehad met een HU-850. Ik heb het toen laten maken bij ETS.
Dat heeft iets meer als een jaar geholpen, maar hij is recentelijk weer uitgevallen.
Ik denk er over om hem eens open te maken en zelf te kijken. Desnoods koop ik een andere via Ebay...
Ow vervelend, Jack!
Ik heb het zelfde gehad met een HU-805. Ik heb het toen laten maken bij ETS.
Dat heeft iets meer als een jaar geholpen, maar hij is recentelijk weer uitgevallen.
Ik denk er over om hem eens open te maken en zelf te kijken. Desnoods koop ik een andere via Ebay...
Oke, klein vraagje.
Ik heb een vervangende HU-650 gevonden op Marktplaats en vraag me het volgende af.
De speler wil ik graag testen bij aankomst, dus ik wil vanavond mijn huidige radio eruit halen.
Kan ik zomaar starten/rijden met een afgekoppelde radio, of krijg ik dan diverse foutmeldingen en dergelijke?
Oke, om een lang verhaal kort te houden de vervangingsradio was niet perfect en is de volgende dag nog eruit gegaan.
Reden hiervoor was de volumeknop die kuren had. Dus soms geen geluid, opeens heel hard, dan weer zacht etc.
Aangezien we op vakantie zouden gaan toch maar weer de originele met de kapotte verlichting terug gezet.
Dan nu mijn vragen:
Ik heb nu een radio met een defecte knop, en een radio met defect verlichting en dat wil ik samensmelten tot één goede werkende.
Welke opties heb ik:
Optie 1:
De volumeknop repareren/vervangen, hoe pak ik dit aan?
Optie 2:
De lampjes nameten en vervolgens vervangen.
a) Hoe meet ik een lampje door met een multimeter?
b) Hoe krijg ik een lampje vervangen?
Ter verduidelijking wat foto's (degene met defecte volumeknop):
Het lijkt me dat er ergens een brak contactpunt is. Ik ken de radio niet zo goed, dus ik weet niet precies hoe de verlichting bedraad is, maar als alle lichten tegelijk aan en uit gaan is er waarschijnlijk gewoon ergens een contactpunt niet zo goed. De lichtjes zullen binnenkort wel weer uit vallen denk ik.
Kijk even waar de + en - voor de LED verlichting is, en controleer deze. Staat hier spanning over? Dan moet je het PCB zelf gaan doormeten.
Het doormeten hangt af van hoe het LED circuit opgebouwd is. Als ze parallel staan moet het probleem niet in de LEDs of hun contactpunten zitten, maar in het circuit voor de aftakking naar alle LEDs. Als ze in serie staan moet je de multimeter op een massa prikken en vervolgens alle LEDs één voor één even aantikken. Zolang er een route van de massa naar de LED is, zal de buzzer gaan. Zo niet, dan is het circuit ergens tussen de massa en het punt waar je 'm meet onderbroken. In serie lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar het zou kunnen.
Mocht al dit doormeten teveel gedoe zijn, of heeft het PCB meerdere lagen, dan kun je er ook voor kiezen om 'm te vervangen of te laten 'reflowen'. Zoals ik al zei, ik weet niet hoe de radio intern opgebouwd is en wat er nog meer op het PCB aanwezig is.
Als je beide radio's nog steeds hebt en je wilt ze samenbouwen, zou ik met het omwisselen van dit PCB beginnen.
En dan nu, ruim 6 (!!) jaar later is de verlichting toch gewoon opeens weer gaan branden.
Hou Jack, leuk om hier weer eens een bericht van jou te lezen. Had al lang jou bijdrage gemist en was in de veronderstelling dat je inmiddels Volvo loos door het leven ging.
En dan nu, ruim 6 (!!) jaar later is de verlichting toch gewoon opeens weer gaan branden.
Hou Jack, leuk om hier weer eens een bericht van jou te lezen. Had al lang jou bijdrage gemist en was in de veronderstelling dat je inmiddels Volvo loos door het leven ging.
Haha, het is inderdaad láááng geleden.
Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen bij een andere werkgever waardoor ik een Passat B8 ben gaan rijden en mijn vrouw de Volvo. Ondertussen een keer verhuisd en het gezin uitgebreid met een tweeling, dus heb het nogal druk gehad de afgelopen jaren.
Nu dit jaar als freelancer verder gegaan, de Passat een schop gegeven en weer vrolijk terug ingestapt in de V70.
Het verbruik t.o.v. van de B8 was wel weer even schrikken, maar dat was dan ook het enige.
Dus voor nu de (lees) activiteit op het forum zoetjes aan weer oppakken, blijft toch wel een leuke hobby.