Ik zou bij de wat oudere Volvo's de lichtschakelaar en de rheostaat (dimmer) verdenken. Ik ken het elektrische schema van de V70 nog niet uit mijn hoofd (van de 480 kan ik nog net niet de draadkleuren opdreunen...) maar als de rheostaat net als bij de 480 is geregeld, dan kan het een transistor of een soldeerverbinding zijn die stuk is of stuk aan het gaan is. Het zit allemaal in een blokje met een wieltje voorop die aan een regelbare weerstand zit. Verder zit er wat elektronica in met als belangrijkste component een grote transistor. Deze regelt de spanning en dimt daarmee de verlichting (hoe minder spanning hoe minder licht). Mocht het blokje storing geven dan heb ik een lompe tijdelijke oplossing: aan de achterzijde de stekker losnemen en de plus en de uitgang doorverbinden. Dan brandt de verlichting altijd op de meest felle stand. Er zitten drie draden aan, de bruine is massa dus die moet je niet doorverbinden, dan doet het boem.
De echt ouderwetse auto's hebben domweg een regelbare weerstand die dan ook loeiheet wordt. De nieuwe Volvo's hebben elektronisch geregelde LED verlichting en schakelaars die via de CAN bus hun stand doorgeven, als daar iets stuk aan gaat valt er geen eer meer aan te behalen.