Hallo V70 forum,
We hebben gister een V70 2.4 (benzine) uit 2000 aangeschaft, en ze rijd heerlijk. Echter heb ik vandaag voor 't eerst een rit gemaakt in 't donker en tot mijn schrik zag ik dat bij stationair lopen vd motor de dashboardverlichting heel lichtjes dimt en dan weer terug gaat. Het is lastig te zien aangezien het licht maar een klein beetje dimmer wordt, maar het viel me wel op. Ik heb de buitenverlichting gecontroleerd en hier was het ook te zien (wederom maar heel lichtjes, niet storend).
Aangezien hetzelfde probleem zich niet voordeed bij motor uit en contact aan (dus dan wordt alles vanaf de accu gehaald) ligt mijn vermoeden meteen bij de dynamo of spanningsregelaar. Gezien de leeftijd en km's wil ik dit uiteraard zsm verhelpen voordat ik nog meer elektrische problemen als gevolg krijg.
Nu zit ik echter met 2 vragen:
1) Ik vermoed zelf dat het alleen de spanningsregelaar is aangezien de motor niks zakt in toerental of andere rare fratsen, ook geen storingslampjes. Zou ik d'r nog minimaal 1 week (een kleine 250 kilometer) mee kunnen doorrijden? En hoe goed is deze zelf te vervangen?
2) De auto is uit januari 2000. De looks van een classic, maar (van wat ik gehoord heb) onderhuids dus al een V70N. Moet ik dan voor interieur/exterieur delen naar bouwjaar <2000 kijken en voor motorische onderdelen naar bouwjaar >2000? Ik heb het idee dat ik anders al snel de verkeerde onderdelen ga bestellen.
Ik hoop dit alvast duidelijk te hebben zodat ik volgend weekend kan beginnen aan de reperaties en ook een WDB!
We hebben gister een V70 2.4 (benzine) uit 2000 aangeschaft, en ze rijd heerlijk. Echter heb ik vandaag voor 't eerst een rit gemaakt in 't donker en tot mijn schrik zag ik dat bij stationair lopen vd motor de dashboardverlichting heel lichtjes dimt en dan weer terug gaat. Het is lastig te zien aangezien het licht maar een klein beetje dimmer wordt, maar het viel me wel op. Ik heb de buitenverlichting gecontroleerd en hier was het ook te zien (wederom maar heel lichtjes, niet storend).
Aangezien hetzelfde probleem zich niet voordeed bij motor uit en contact aan (dus dan wordt alles vanaf de accu gehaald) ligt mijn vermoeden meteen bij de dynamo of spanningsregelaar. Gezien de leeftijd en km's wil ik dit uiteraard zsm verhelpen voordat ik nog meer elektrische problemen als gevolg krijg.
Nu zit ik echter met 2 vragen:
1) Ik vermoed zelf dat het alleen de spanningsregelaar is aangezien de motor niks zakt in toerental of andere rare fratsen, ook geen storingslampjes. Zou ik d'r nog minimaal 1 week (een kleine 250 kilometer) mee kunnen doorrijden? En hoe goed is deze zelf te vervangen?
2) De auto is uit januari 2000. De looks van een classic, maar (van wat ik gehoord heb) onderhuids dus al een V70N. Moet ik dan voor interieur/exterieur delen naar bouwjaar <2000 kijken en voor motorische onderdelen naar bouwjaar >2000? Ik heb het idee dat ik anders al snel de verkeerde onderdelen ga bestellen.
Ik hoop dit alvast duidelijk te hebben zodat ik volgend weekend kan beginnen aan de reperaties en ook een WDB!