Verlichting hoogteregeling op z'n laagst - foutmelding op dashboard

Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

Verlichting hoogteregeling op z'n laagst - foutmelding op dashboard

· 
Posted: 30.10.2021 - 21:01  ·  #1
Nieuwe Volvo! Mooie S60 T5 in Maya Yellow Pearl, met 300k op de teller. Aandrijflijn en ophanging zijn in topstaat, nul speling, kaarsrecht uitgelijnd, geen lekkage en originele gasklep lijkt vooralsnog gelukkig te zijn. Helaas wel knetterhard op Bilstein B8 en 18" Nebula velgen. Leuk op de rotonde, minder leuk op de A28.

Elektronica is een ander verhaal, meerdere foutmeldingen. Binnenkort haal ik even een Dice, VIDA en een laptop heb ik al. Gaat een leuk project worden, maar ik zit nu even met een urgente zaak omtrent de koplampen. Moet er namelijk na het weekend in het donker mee op en neer naar Limburg, vanuit Groningen.

Ik reed vanavond naar huis en tijdens de schemering draaide ik 't terrein van het tankstation op en viel het me op dat de koplampen heel laag stonden afgesteld. Daarbij zag ik plotseling ook de melding 'Koplamp service vereist'. Er zit vrij veel condens in de lampen dus misschien is dit de oorzaak. Ik kan helaas niet wachten (of hopen) om te zien of de foutmelding bij droog weer weg is, omdat ik dus direct na het weekend in het donker moet rijden.

Het gedrag: Als ik 'm op stadslicht zet gaat de volledige koplamp uit, en als ik 't licht UIT zet, gaan ze gewoon weer aan. Als ik t contact onderbreek en opnieuw inschakel, gaan de koplampen wel gewoon even op en neer, waarna ze in de neergeslagen positie blijven staan. .

Zou iemand me kunnen helpen met een shortlist die ik morgen even snel kan doorlopen?
Wat ik zelf al van plan ben:
Schietgebedje doen dat het in de sensor of koplamp zit en niet in de bedrading.
Sensor op achteras controleren (nog geen idee hoe, geen idee wat ik er aan kan prutsen)
Zoeken naar plekken waar (veel) vocht tijdens rijden naar binnen kan dringen.
Met een fohn de binnenkant uitblazen via de achterkant?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Verlichting hoogteregeling op z'n laagst - foutmelding op dashboard

· 
Posted: 30.10.2021 - 21:22  ·  #2
Ik heb zelf ooit die sensor aan de achteras eruit gehaald en schoongemaakt. Het armpje zat vast. Is redelijk makkelijk te demonteren. Linksachter goed omhoog krikken, dan kan je er goed bij. Wel een extra krik of assteun gebruiken. Better safe than sorry.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 21:40  ·  #3
Bij contact uit, staan de lampen dan op de normale hoogte? Of wellicht op stand 0? Dan trek je dan de stekker van de hoogteregelingmotor los, en je probleem is (voor nu) opgelost. Die lange rit doe je dan met de doppen van de koplamp af, zodat het vocht kan verdampen.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 21:52  ·  #4
Zit de fitting van het knipperlicht goed gemonteerd? Dit is nog wel eens de oorzaak van overmatig vocht in je koplamp. Regenwater/waswater loopt via voorschermrand precies op het koplamphuis thv knipperlichtfitting.
Omdat het stuurapparaat van de xenon onderin de koplamp gemonteerd zit en deze niet tegen vocht kan, gaat het systeem in storing en stelt hij de koplampen automatisch in de laagste stand…
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 22:12  ·  #5
Ah, dus ik was al redelijk op de goede weg! Thnx voor alle adviezen!

Ik ga morgen de knipperlichten eens controleren en de koplampen van achteren uitblazen met een föhn. De sensor laat ik voor nu even achterwege want ik heb alleen de noodkrik achterin. Mocht 't toch de sensor zijn; dan trek ik inderdaad de stekker er voor nu wel even uit.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 22:56  ·  #6
Die lage koplamp afstelling is bijna 100% zeker de sensor voor de Xenonlampen de achteras, en met een beetje pech heb je die sensor zowel links als rechts. Bij storing aan / van die sensoren gaan de koplampen in de laagste stand staan en heb je maar tot circa 10 meter voor je zicht.
Ik heb het nl ook 2 keer gehad, de 1e keer was de sensor links losgekomen, een jaar later de sensor rechts. Omdat ikzelf a-technisch ben op autogebied heeft Dennis in Elst dit beide keren voor mij opgelost.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2021 - 23:18  ·  #7
Probleem is opgelost! Er zat inderdaad veel vocht in de koplampen. Knipperlicht pakking zat wel goed aan beide kanten dus ik moet er nog even achter komen waar dat vocht dan vandaan komt. Na bijna 300km gereden te hebben sinds mijn vorige bericht is al het vocht en condens verdwenen en wekt de niveauregeling zoals het hoort.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 06:10  ·  #8
Dat is fijn! Je had de doppen eraf? En nu weer erop? Ben benieuwd of het dan ook terugkomt.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.04.2022 - 22:49  ·  #9
Zonder doppen verdwijnt het vocht ook!

Het probleem komt heel af en toe nog eens terug, vooral als ik de auto op een binnenweg flink op z'n donder geef. De sensoren lijken prima en bij drempels ook geen problemen. Ik denk dat er nog steeds wat vocht in de niveauregeling onder de koplamp zit en dat met hard remmen/accelereren/bochten het vocht los komt en kortsluiting veroorzaakt. Nu ik dit type bedenk ik me dat de laatste keer dat de storing voor kwam ik tempo aan het maken was op een steile snelwegoprit.

Inmiddels gaat de auto geschorst worden en staat er een Clio in nagenoeg dezelfde kleur voor de deur. Ik wil de mods op de to-do lijst in het komende jaar rustig gaan uitvoeren. Haal ik de koplampen er ook direct even uit om te zien wat de staat van de niveauregeling is.

Selected quotes for multi-quoting:   0