Verlichting UIT bij contact UIT

Of hoe Ivo zijn accu sloopt...

626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Verlichting UIT bij contact UIT

· 
Posted: 30.03.2015 - 19:46  ·  #1
Ik ben Mazda gewend, die piepte bij alles wat je aan liet staan hè:
dus vorige week vrijdag stond mijn Classic met een lege accu toen ik van het werk naar huis terug wilde gaan, omdat ik bij aankomst de verlichtingsschakelaar nog op stadslicht met alleen mistlampen had gezet..
na starthulp van de baas z'n Audi A5 en knipperende stadslichtjes eerst van het zware opladen, kwam ik weer prima thuis, waar een buurman me gelukkig snel waarschuwde dat ik wéér mijn stadslicht aan had laten staan (want tijdens het rijden laadde ie dan sneller op had ik gedacht.. :shame: )
van het weekend startte de volvo prima, maar voor het eerst moest ik eens herstarten omdat ie meteen weer afsloeg en hem daarna áánhouden..
het wordt dus tijd dat ik de compressoraccu (we hebben een Karsten 380 die we met een T-max compressor oppompen) in de Volvo ga zetten, dat ding is een paar Ah sterker en duidelijk in betere staat,
Maar mijn vraag nu: kan iemand voor mij programmeren dat de zooi uit gaat als ik het contact afzet of moet ik mijzelf herprogrammeren (nu zit er ducttape over de lichtschakelaar) en/of kan ik daar straffeloos zo'n zoemertje tussen zetten?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Verlichting UIT bij contact UIT

· 
Posted: 30.03.2015 - 19:56  ·  #2
Op standje stadslicht blijven je lampen altijd branden, voor zover ik weet is dit niet weg te programmeren.

Enige wat je zou kunnen doen is verlichting op uit is daadwerkelijk uit, maar dat lost jouw vraag niet op.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 19:59  ·  #3
dan rij ik vooralsnog (nu) nog steeds met dimlicht.. of kan je dan helemaal donker.. (dat wil ik ook weer niet)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 20:48  ·  #4
De simpelste oplossing lijkt me een verklikkertje tussen verlichting en binnenverlichtingsschakelaar.
Als je dit even netjes met een diode aansluit op de bestuurdersdeur loeit dat ding ook niet continue als je een willekeurige andere deur open hebt en met nog wat verder zoeken is het wellicht zelfs werkend te krijgen o.b.v. sleutel wel of niet in contactslot (even de elektrische schema's raadplegen, daarmee moet je er wel uit kunnen komen denk ik).

Als je hulp nodig hebt hierbij, laat maar weten. Ik (wij) help(en) graag :thumb:
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 21:08  ·  #5
Quote door 626Ronin

dan rij ik vooralsnog (nu) nog steeds met dimlicht.. of kan je dan helemaal donker.. (dat wil ik ook weer niet)

Stand 0 wordt dan echt uit, nu blijft je dimlicht branden op die stand.
Verschil met stand 0 en dimlicht is nu dat je op stand 0 je grootlicht niet blijvend kan laten branden, op standje dimlicht wel.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 21:52  ·  #6
En waarom gloeidraadjes uitsparen als je bij de action voor €3 keurige osram lampen kan kopen? En een volvo is geen citroen waar de lampen na een half jaar stuk gaan.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 22:02  ·  #7
om verschillende redenen heb ik niet genoeg aan gewone Osrams, en wilde ik ook nog weer niet aan xenon, maar daar gaat het nu niet om..
Ik heb in ieder geval op het 850 forum geleerd hoe je heel simpel je licht uit-uit kunt zetten en heb die optie dus ook meteen ingesteld..
de 55Ah accu uit de Classic staat nu lekker te pruttelen en er staat nu een zwaardere (68Ah toen ie nieuw was) accu in die van het weekend nog een shot verse stroom gehad heeft..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 22:29  ·  #8
Tja ik zit nooit aan de lichtknop. Gewoon op dimlicht en ze gaan uit als ik m uitzet. Ik vind persoonlijk stadslicht echt te weinig licht ook overdag om goed gezien te worden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.03.2015 - 23:39  ·  #9
Ik rij ook altijd met dimlicht aan. Gisteren met de moesson weer velen gezien (uiteindelijk wel) die met alleen stadslicht aan rijden.... En dan liefst ook nog met vol beslagen ramen en 80 op de snelweg. Lekker slim! Not!
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2015 - 05:12  ·  #10
Quote door 626Ronin
stadslicht met mistlampen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 31.03.2015 - 09:54  ·  #11
Ik lees mee en kan het niet langer laten te reageren.
Altijd leuk om mist achterlicht aan te zetten als jan Mistlamp achter je rijdt. En dan hun blik als ze je inhalen...
Als je zelf je stadslicht (+ watdanook) aanzet gaat Volvo er van uit dat je het ook zelf uit zet.
Laat je de auto het dimlicht aanzetten, kan je er van uit gaan dat de auto die ook zelf weer uit zet. Geen zoemers nodig.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2015 - 10:12  ·  #12
Grappig Jeroen, dat had/deed ik vroeger ook..
maar ik heb dat met deze nog nooit meegemaakt want mistlicht in mijn classic zijn "gloeiende spijkers" vergeleken met het dimlicht, dus net "dagrijlicht" (nog net niet geel zoals deense lampen op trucks, wat ik eigenlijk zou willen maar wat op personenwagens verboden is!?)
maar ik heb mijn lesje geleerd, ik laat mijn dimlicht wel aan.. :shame:
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 31.03.2015 - 13:00  ·  #13
Ze zeggen dat je de verkeerde auto gekocht hebt als je na het parkeren niet even terug kijkt... :lol:

Dusss. Lijkt me sterk dat je de verkeerde hebt gekocht, nu alleen nog even terugkijken. =) :thumb:
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2015 - 13:39  ·  #14
de auto is door de verkeerde gekocht, Yannick, nu niet de zaak omdraaien.. <_<
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht: