Verlies koelvloeistof

Pakezel
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Verlies koelvloeistof

· 
Posted: 02.03.2022 - 10:12  ·  #1
Hoi,

Mijn V70 T5 (2001) verliest sinds een paar maanden koelvloeistof. Vorige week op een rit van 900 km ruim een halve liter. De garage heeft hier al eens naar gekeken (systeem onder druk gezet), maar kon geen lek ontdekken. Ook zie ik geen witte rook en loopt de motor prima. De dop van het expansievat heb ik een paar jaar geleden vervangen en het vat zelf is vorig jaar vernieuwd.

Wat zou ik nog kunnen doen om de oorzaak van deze lekkage te achterhalen?
Misschien een middeltje (kleurstof) toevoegen om lekkage goed zichtbaar te maken?
FlorianBos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Verlies koelvloeistof

· 
Posted: 02.03.2022 - 10:18  ·  #2
Je zou ook een C02 tester kunnen proberen ( ben de precieze naam even kwijt ), deze test of er uitlaatgassen in je koelvloeistof aanwezig zijn. Zo kan je dus intern verlies van koelvloeistof uitsluiten.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.03.2022 - 13:16  ·  #3
Zit er ook druk onder de dop van het expansievat na een kort ritje? Ga er dan maar dit verbruik maar vanuit dat je koppakking slecht is
Volvofiel2
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.03.2022 - 15:22  ·  #4
Kan zijn dat de koelcapaciteit is verminderd, bijvoorbeeld door een verslechterde doorstroming van de radiateur. Vooral bij lange ritten onder zware belasting (aanhanger, langdurig hoge snelheid, bergen, etc) kan dit leiden tot een te hoge druk in het systeem en dus juist een goede werking van het ventiel in de dop. Omdat je spreekt over verlies van een halve liter op een lange rit van 900 km moet ik daaraan denken; ik heb hetzelfde euvel al 2 jaar zonder verdere problemen.
Hoe ziet je koelvloeistof eruit?
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 02.03.2022 - 20:10  ·  #5
Ik had dit vorige maand ook. Een korte periode af en toe 400ml bijvullen (eens in de twee weken). Even later een behoorlijke lekkage links achter onderaan het blok, bleek de waterpomp te zijn... Auto afgesleept naar Poika en er bleek een waterpomp met de beruchte kunsstof schoepen gemonteerd te zijn bij de vorige vervanging.

Pakezel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 09:54  ·  #6
Dank voor het meedenken allemaal. Gisteren een halve liter bijgevuld nadat de auto bijna de hele week had stilgestaan. Daarom vanmorgen een stuk karton onder de auto gelegd: flinke natte plek linksvoor onder de auto.

Van de bovenkant kan ik helaas niet zien waar deze lekkage zit.
Wat zou dit kunnen zijn? Aansluiting radiator misschien?
neepavra
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 10:55  ·  #7
Misschien is er een mogelijkheid om een rookgenerator op je koelsysteem te plaatsen. Dan komt het lek vanzelf boven water.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 11:19  ·  #8
Ik denk dat je veel beter het koelsysteem kan afpersen met het koelwater er nog in. Zijn setjes voor. Je ziet dan snel genoeg waar het begint te druppelen.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 15:38  ·  #9
Mss pakking van de waterpomp
Marc-B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 21:26  ·  #10
Slaat je koelvin wel aan bij stationair en/of file rijden? Als de koelvloeistof te heet wordt, wordt er druk opgebouwd en gooit hij het er bij het expansievat uit.
Pakezel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2022 - 21:59  ·  #11
Mijn temperatuur blijft tijdens een rit eenmaal opgewarmd perfect constant (naald wijst kaarsrecht omhoog), dus ik neem aan dat dat het probleem niet is?
Volvofiel2
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2022 - 07:53  ·  #12
Controleer de slangaansluitingen op de radiateur ook eens: ik meen me een geval te herinneren waar een slangklem het had begeven. Dit kondigde zich ook aan door wat verlies, binnen korte tijd gevolgd door een losse slang met alle gevolgen van dien.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.03.2022 - 08:11  ·  #13
Quote door Spier1968

Ik had dit vorige maand ook. Een korte periode af en toe 400ml bijvullen (eens in de twee weken). Even later een behoorlijke lekkage links achter onderaan het blok, bleek de waterpomp te zijn... Auto afgesleept naar Poika en er bleek een waterpomp met de beruchte kunsstof schoepen gemonteerd te zijn bij de vorige vervanging.

Volgens mij mag je blij zijn dat hij is gaan lekken, als ik het goed zie is de plastics fan all ingescheurd.
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 07.03.2022 - 09:53  ·  #14
Quote door bartk

Quote door Spier1968

Volgens mij mag je blij zijn dat hij is gaan lekken, als ik het goed zie is de plastics fan all ingescheurd.

Klopt Bart! De V is ook zo achterop richting Poika in Nieuwveen vertrokken:

Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2022 - 20:01  ·  #15
vaak gaan de moderne radiateurs lekken op de overgang van het aluminium naar plastic deel aan de zijkant. Daar goed kijken naar verkleuring (groen), dat duidt op lekkage.

Selected quotes for multi-quoting:   0