Met name de 2015 diesel motoren van VEA staan bekend om olieverbruik boven de 150.000km.
Ik vroeg me af, of de benzine modellen hier ook last van zouden hebben.
Een eenduidig antwoord heb ik hier niet op kunnen vinden, maar men vermoed van wel.
BG heeft net een nieuwe reiniger op de markt heeft gebracht en deze blijk ook gecertificeerd te zijn voor de VEA motoren.
Onderstaand een foto van de compressie voor de behandeling, bedoeld als voorbeeld;
Wat opvalt is de onderlinge afwijking.
Hierbij krijg je de indruk dat de motor is vervuild (niet goed aansluitende zuigerveren)
Forumsponsor MMTS is BG dealer en gekwalificeerd, namens BG, de procedures uit te voeren.
(Een van de weinigen in Nederland)
Uiteraard heeft hij hiervoor ook de nodige cursussen moeten doorlopen.
Na een uur, anderhalf uur is de procedure klaar.
Dus, olie aftappen, nieuw filter erop en weer afvullen.
Daarna wederom een compressietest, na de behandeling.
Zie onderstaande foto;
Even ter vergelijk (voor en na de behandeling);
Bij de vraag of preventief onderhoud zin heeft, lijkt me de uitslag wel duidelijk.
Ik denk dat bij de VEA dieselmotoren de impact nog forser is, aangezien de testauto (nog) geen last had van olieverbruik.
Wat merk je nu in de praktijk ?
Merkbaar meer beschikking over koppel en pk’s.
(Dit, omdat de compressie is hersteld)
Het verbruik van brandstof daalt.
Ik kan bovenstaande alleen maar aanraden, gezien de resultaten, zeker als het een VEA diesel van 2015-2018 betreft.
De kans dat hiermee het olieverbruik geëlimineerd wordt, is vrij groot.
Ik vroeg me af, of de benzine modellen hier ook last van zouden hebben.
Een eenduidig antwoord heb ik hier niet op kunnen vinden, maar men vermoed van wel.
BG heeft net een nieuwe reiniger op de markt heeft gebracht en deze blijk ook gecertificeerd te zijn voor de VEA motoren.
Onderstaand een foto van de compressie voor de behandeling, bedoeld als voorbeeld;
Wat opvalt is de onderlinge afwijking.
Hierbij krijg je de indruk dat de motor is vervuild (niet goed aansluitende zuigerveren)
Forumsponsor MMTS is BG dealer en gekwalificeerd, namens BG, de procedures uit te voeren.
(Een van de weinigen in Nederland)
Uiteraard heeft hij hiervoor ook de nodige cursussen moeten doorlopen.
Na een uur, anderhalf uur is de procedure klaar.
Dus, olie aftappen, nieuw filter erop en weer afvullen.
Daarna wederom een compressietest, na de behandeling.
Zie onderstaande foto;
Even ter vergelijk (voor en na de behandeling);
Bij de vraag of preventief onderhoud zin heeft, lijkt me de uitslag wel duidelijk.
Ik denk dat bij de VEA dieselmotoren de impact nog forser is, aangezien de testauto (nog) geen last had van olieverbruik.
Wat merk je nu in de praktijk ?
Merkbaar meer beschikking over koppel en pk’s.
(Dit, omdat de compressie is hersteld)
Het verbruik van brandstof daalt.
Ik kan bovenstaande alleen maar aanraden, gezien de resultaten, zeker als het een VEA diesel van 2015-2018 betreft.
De kans dat hiermee het olieverbruik geëlimineerd wordt, is vrij groot.