vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

V70r AWD classic

 
 
 
 
 
Hermano73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 19.10.2014 - 21:47  ·  #1
Forumleden, vraagje van mij:

Ik zat vanavond een stukje Weelerdealers te kijken.
Programma is wat onzinnig omdat men in de "winst" vaak vergeet de geïnvesteerde arbeid te verrekenen maar dat terzijde nu.

Onderwerp was een oude Chevrolet Corvette C3 die Mike qua vermogen wat tegenviel.
Op de testbank bleek de motor 145 Pk :'( te leveren wat verrassend weinig is voor een V8 met een inhoud van waarschijnlijk 5,7 ltr. Af fabriek zou deze ruim 160 pk moeten leveren.
De specialist gaf aan dat het verstandig zou zijn het systeem van de verdelerkap met rotor te vervangen voor een elektronische ontsteking. Voor zover ik kon zien paste deze ontsteking in de verdelerkap maar dat kan ik verkeerd gezien hebben.

Puntje bij paaltje leverde de motor na deze ingreep 195 pk in plaats van de 145 een paar minuten daarvoor. Nog steeds sneu weinig vermogen voor de grootte van de motor met dito inhoud maar de toename is toch wel indrukwekkend, relatief gezien helemaal (+ 35%).
Zijn er mensen op het forum die hier wellicht ervaring mee hebben en iets over willen delen?

Ben zeer benieuwd!!

Overigens is mijn verdelerkap met rotor ongeveer 10.000 km geleden vervangen voor een splinternieuw setje...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 19.10.2014 - 21:58  ·  #2
Ja, maar die Corvette had een ontsteking met contactpunten die ze hebben gevonden bij het openen van het graf van Toetanchamon.
Een Zweedse Volvo heeft al vanaf de jaren 70 een volledig electronische ontsteking.
Hermano73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 19.10.2014 - 22:11  ·  #3
Jammerjammerjammerjammerjammerjammerjammer...
Het had zo leuk kunnen zijn.
Dank voor de supersnelle respons wel!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 19.10.2014 - 22:28  ·  #4
Haha, denk je nu echt dat je de eerste zou zijn die daar op kwam?
Die technologische vooruitgang hadden de meeste zinnige fabrikanten ook wel door eind jaren 70.
De absolute klapper was het ontwikkelen van de motronic technologie... ( waarbij ontsteking en inspuiting samen gingen in 1 systeem en dus niet meer apart van elkaar draaiden zoals met contactpuntjes en carburatie. ( wat die Corvette trouwens nog had )
Mogelijk waren de puntjes ook nog eens rot, en is er dan ook heel veel winst behaald.
Toen de tijd kon je nog eens porren met een schroevendraaier om te kijken of er stroom op de bougiekabels stond. dat kan je beter uit je hoofd laten nu, tenzij je levensmoe bent. de spanningen zijn enorm...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 14:25  ·  #5
afgelopen weekend heb ik die aflevering ook bekeken.
dat soort ouderwetse ontstekingsinstallaties hebben veel nadelen en zijn erg gevoelig voor afstelling:
- contactpunt conditie (slijtage) en contactpunt afstelling contacthoek, dwell)
- de conditie van de condensator (een kapotte zorgt voor sterke vonk overslag op de contactpunten waardoor deze zeer snel slijten en er minder vonk aan de bougies komt)
- de conditie van het vervroegings mechanisme in de verdeler (kan vervuilen waardoor de verstelling niet meer optimaal werkt)
- de vacuum bediening van die vervroeging. (kan lekken waardoor de vervroeging te weinig is tijdens cruizen)

maar als alles in topconditie is en perfect is afgesteld werkt het wel naar behoren.

Zo'n yank V8 heeft nog een issue, nl. een enkele verdeler waar 8 bougies mee moeten worden voorzien van vonkjes.
Alles vanuit 1 bobine die niet echt heel veel spanning levert. 15-25kV??
Door het systeem om te bouwen naar electronisch komt er ook een andere bobine in die geschikt is voor electronische ontsteking, deze kunnen spanningen leveren tot wel 100kV. m.a.w. een superieure vonk!

Bij een V8 loop je bij hoge toeren met een conventionele ontsteking al snel tegen de grenzen aan van die conventionele bobine.
Die krijgt naar mate de toeren stijgen per cilinder steeds minder tijd om te laden na iedere vonk, dus alle vonken worden zwakker naarmate de toeren stijgen.
Na de ombouw naar electronisch heeft die ontsteking veel meer reserve om ook bij hoge toeren nog een supersterke vonk te leveren aan alle 8 cilinders! vermogen = koppel X toerental.
Conclusie: die sterkere vonk bij vooral de hoge toeren zorgt dat de verbranding bij die hoge toeren beter wordt = beter koppel bij hoge toeren = meer piek vermogen.
De afstelling kan ook niet verlopen want er zijn geen slijtgevoelige mechanische contactpunten meer en ook de vervroeging is meestal electronisch geregeld.
Dikke kans dat de auto ook nog eens zuiniger is geworden!

Een prima upgrade die je tegenwoordig op veel meer klassieke auto's tegen komt. (Petronix en 123ignition zijn bekende leveranciers)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 15:31  ·  #6
Ik vermoed dat de Corvette, zoals iedere 'dikke' Amerikaan, het dan ook niet zozeer van de pk's moet hebben maar vooral van het enorme koppel. Zo'n motor draait zelden meer dan 4k toeren/min.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 17:45  ·  #7
Quote door TPR Powerflush

Ja, maar die Corvette had een ontsteking met contactpunten die ze hebben gevonden bij het openen van het graf van Toetanchamon.
Een Zweedse Volvo heeft al vanaf de jaren 70 een volledig electronische ontsteking.


Nou ahum, volvo heeft ook heeeeeeel lang contactpunten gebruikt........maar dan in de bootjes.
Tot ver in de jaren 80 :-).
Inclusief carburateurs ipv injectie
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 23:38  ·  #8
In de auto's ook hoor... Ergens jaren 80 zijn alle Volvo's pas over gegaan naar elektronisch. Strekking van het verhaal blijft echter hetzelfde, in alles wat na de 740 op de markt is gekomen zal er geen 35% mee gehaald worden.
Mocht je nou een motor hebben die al hogere turbodrukken dan standaard gebruikt kan een stevigere bobine wellicht nog wel wat bijdragen aan de efficiëntie, maar verwacht er geen wonderen van.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vermogen flink vergroten door andere ontsteking?!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 23:41  ·  #9
@ Wouter R, ja je hebt gelijk, een en ander is ook model afhankelijk geweest...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0