Vermogen v70 2.5FT

Vermogens grafiek

 
 
 
 
 
V70-2.5FT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Vermogen v70 2.5FT

 · 
Posted: 15.04.2020 - 11:43  ·  #1
Goede middag forum leden,

Is er iemand die een vermogens uitdraai heeft van een volvo v70 2.5FT
Of 2.5T?
Ik ben in het bezit van een V70 2.5FT
Waarvan de mogelijkheid om op E85 is uitgeschreven.
Persoonlijk vind ik dat het vermogen er nogal abrupt inkomt bij een vrij laag toerental. Rijd ook geregeld een v70xc 2.5t en vind terwijl dit een motor is met een lage druk turbo het vermogen er gelijdelikker in komt. Snap dat er tussen bijde motoren een vermogens verschil zit. Maar ben benieuwd naar jullie mening en misschien kan een vermogens kromme mijn gevoel nader verklaren.

Mvg,
Sjoerd
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Vermogen v70 2.5FT

 · 
Posted: 15.04.2020 - 11:49  ·  #2
V70-2.5FT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Vermogen v70 2.5FT

 · 
Posted: 15.04.2020 - 12:22  ·  #3
Hey jeroen,

Bedankt voor je snelle antwoord,
Volgens mij is de uitdraai van Rica voor een auto op E85.

De vermogens stijging tussen de 1500 en 2000rpm is indd wat ik bedoel. Vooral het koppel dat dan los komt.
Zou dit liggen aan een relatief kleine turbo die snel opspoelt?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vermogen v70 2.5FT

 · 
Posted: 15.04.2020 - 12:49  ·  #4
Dat is het hele idee van de niet sportieve 5-cilinder turbo motoren, veel koppel bij lage toerentallen. Inderdaad door een kleine turbo. De 2.5T (met 210pk) bereikt zijn maximum koppel al bij 1500 toeren. Hierdoor krijg je dus een heerlijk soepel en snel blok
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vermogen v70 2.5FT

 · 
Posted: 15.04.2020 - 13:18  ·  #5
De specifieke ECU voor E85 heeft vooral te maken met de start, het motormanagement bepaalt dan het ethanolgehalte (dat is beschikbaar in VIDA) door extra veel brandstof in te spuiten. Eenmaal bepaald wat het ethanolgehalte is, gedraagt de motor zich verder als een gewone benzinemotor. Ethanol heeft een lagere energiedichtheid, maar een hogere klopvastheid, daarop worden de parameters aangepast (dus meer brandstof inspuiten resp. het inspuitmoment vervroegen c.q. de wastegate later openen). Afgezien van de start zou op benzine het verschil, tussen een ECU met E85-software en een ECU uitsluitend voor benzine, niet merkbaar moeten zijn.

Uit de specs van de 2.5T kun je al concluderen dat er een relatief kleine turbo in zit, immers, zonder turbo haalde Volvo al 170 pk uit een kleinere versie van dit blok (2435 vs 2521 cc), dus 231 pk is niet overdreven veel vermogenswinst, de turbo is vooral bedoeld om extra trekkracht bij lagere toerentallen te krijgen. Saab maakte het wat dat betreft nog bonter, die haalde maar 200 pk uit een 3 liter V6 (Saab 9-5 Griffin), maar de trekkracht onderin was zeer comfortabel dankzij een kleine turbo die door 1 cilinderbank werd aangedreven. Dat ding was zo simpel dat er vrijwel niets aan te tunen viel, althans, niet zonder de levensduur van de motor drastisch te bekorten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0