Vermogen weg

Turbo probleem?

Jozik
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Vermogen weg

· 
Posted: 16.03.2025 - 23:09  ·  #1
Bij mijn V70 III T4 uit 2012 is gisteren het vermogen vrijwel weggevallen. We waren in Emmerch geweest, de auto liep op de heenweg normaal, maar op de terugweg had ik vrijwel geen vermogen meer. Ik heb de auto sinds januari dit jaar, tot nog toe heel tevreden.
Ik denk zelf dat er iets mis is met de turbo, maar zie hier op het forum ook een kapotte temperatuursensor als mogelijke oorzaak.
Er was geen foutmelding, de motor liep normaal, maar ik moest hoog in de toeren zitten wilde hij nog een beetje accelereren.
Zijn er forumleden, die ervaring hebben met een dergelijk probleem en tips hebben? Ik heb wel Vida, maar nog geen Mongoose of Dice of iets dergelijks. tips daarovr zijn ook welkom.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Vermogen weg

· 
Posted: 16.03.2025 - 23:14  ·  #2
heb je een melding? kan meerdere oorzaken hebben. bv lekkage tussen turbo en inlaat. druksensoren etc.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 08:08  ·  #3
Je zit in Hilversum ? Kan m wel voor je uitlezen als je wilt. Heb een dice.

2012 is nog te doen toch met de D versie van vida ?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 09:08  ·  #4
jazeker (2012 uitlezen)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 09:08  ·  #5
Is het begonnen direct bij het starten bij vertrek, of kwam het pas later tijdens het rijden? Emmerich...Duitsland - auto uitgelaten op de autobahn? Iets nauwkeuriger omschrijving van hoe & wanneer het begon, en verdere symptomen, kan wellicht helpen om de oorzaak te vinden.

Geen bijgeluiden? Bij de P2 wil de resonator wel eens loskomen van de turbo, of een turboslang scheuren, maar zou je dan waarschijnlijk wel horen door een sisgeluid / ontsnappende lucht. Ik heb eens een slangklem niet goed vastgedraaid in het inlaattraject en het leek wel een kwaaie kat.
Turbo of inlaattrajectdruk kan je wel uitlezen - zowel actuele als gewenste waarde normaalgezien (MAP sensor): https://www.mvwautotechniek.nl/map-sensor/
Jozik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 12:25  ·  #6
Quote door GRUNNS60

heb je een melding? kan meerdere oorzaken hebben. bv lekkage tussen turbo en inlaat. druksensoren etc.

Geen melding van de auto zelf. Uitlezen kan ik nog niet.
Jozik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 12:29  ·  #7
Quote door MTE

Ja, ik zit in Hilversum. Uitlezen zou prachtig zijn. Ik weet niet watvde D-versie van Vida is. Dit is m'n eerste Volvo, heb hem sinds januari.
Wanneer zou je tijd hebben? En waar? Ik ben lid van ASK.
Jozik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 12:38  ·  #8
Quote door Bolbo

Is het begonnen direct bij het starten bij vertrek, of kwam het pas later tijdens het rijden? Emmerich...Duitsland - auto uitgelaten op de autobahn? Iets nauwkeuriger omschrijving van hoe & wanneer het begon, en verdere symptomen, kan wellicht helpen om de oorzaak te vinden.

Geen bijgeluiden? Bij de P2 wil de resonator wel eens loskomen van de turbo, of een turboslang scheuren, maar zou je dan waarschijnlijk wel horen door een sisgeluid / ontsnappende lucht. Ik heb eens een slangklem niet goed vastgedraaid in het inlaattraject en het leek wel een kwaaie kat.
Turbo of inlaattrajectdruk kan je wel uitlezen - zowel actuele als gewenste waarde normaalgezien (MAP sensor): https://www.mvwautotechniek.nl/map-sensor/

Het begon vrijwel direct bij vertrek uit Emmerich. Geen bijgeluiden, geen melding op het dashboard.
Niet uitgelaten op de autobahn trouwens, de vrouw wilde er eens inkopen doen (Kaufland). Zou veel goedkoper zijn dan Nederland. Viel wel mee, maar de benzine is wel een stuk goedkope.
Nu ik erover nadenk, we zijn van Emmerich nog even naar 's Heerenberg gereden, grotendeels file. Bij vertrek uit' s Heerenberg is het begonnen, of heb ik het voor het eerst gemerkt.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 15:15  ·  #9
Quote door Jozik

Quote door MTE

Ja, ik zit in Hilversum. Uitlezen zou prachtig zijn. Ik weet niet watvde D-versie van Vida is. Dit is m'n eerste Volvo, heb hem sinds januari.

Ha, ik ben ook lid van de ASK, dat komt mooi uit 😄

Stuur maar pb met je info dan bellen we even ofzo.
Jozik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 22:53  ·  #10
Quote door MTE

Quote door Jozik

Quote door MTE

Ha, ik ben ook lid van de ASK, dat komt mooi uit 😄

Stuur maar pb met je info dan bellen we even ofzo.

Ik heb je een pb gestuurd met m' n mobiele nummer.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2025 - 00:46  ·  #11
Morgen even contacten en dan hij de ask afspreken.

Selected quotes for multi-quoting:   0