Klopt, zowel de Ford Ecoboost viercilinder (1.6 en 2.0) als de Volo VEA viercilinder (driecilinders zijn niet in de V70 geleverd) turbomotoren hebben directe injectie. Nou is GDI niet meer zo gevoelig als de Mitsubishi-motoren in de S40/V40, maar nog steeds een stuk complexer dan indirecte injectie.
De PDF even doorgelezen.
Hiervan word je financieel niet vrolijk:
TIP: Vaak nemen de klachten af als je van RON 95 (E10) op RON 98 (E5) overschakelt.
Gisteren nog even V-Power getankt met de 480, omdat er meer dan 3 maanden tussen tankbeurten zitten en dan gaat E10 "bederven" (ook voor LPG-rijders belangrijk!). RON 95 E10 kostte bij deze pomp 1,66 per liter (elders zelfs voor 1,63 gezien), V-Power RON 98 ethanolvrij maar liefst 1,82 per liter en dat is de goedkoopste ethanolvrije benzine in de regio (andere pompen 1,89 of 1,90). Er wordt met de prijzen van E5 niet gestunt, je betaalt bijna altijd de adviesprijs. Op RON 98 rijdt een moderne auto wel iets zuiniger, het motormanagement van de laatste generatie V70 kan hier prima mee overweg, bij een oudere atmosferische motor met brandstofinjectie uit de jaren 90 is het verschil echter nihil.
Maar dit vind ik dan weer wel leuk:
Weinig toeren, lage temperatuur
Ook het rijgedrag is van invloed. Door korte ritjes, het ‘nieuwe rijden’ en vroeg opschakelen (denk aan de ‘shift indicator’ die adviseert zo laag mogelijk in toeren te
rijden) draait de motor heel weinig toeren. De reinigende en spoelende werking van benzine is ook al niet meer aanwezig. De motor komt bij korte ritjes niet goed op temperatuur en dat geeft nog meer kans op vervuiling door koolvorming en roetvorming.
Regelmatig lekker warmrijden en daarna flink op zijn staart trappen is goed voor elke auto