Vermogensverlies heuvelop

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 29.05.2015 - 20:12  ·  #16
Is hier ook al gebeurd.
MMTS en GS Powerflush kunnen roetfilters reinigen, zodat ze weer een paar jaar mee kunnen.
Techniek is vrij nieuw en er zijn er maar drie in heel Nederland, welke dit kunnen.
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 30.05.2015 - 21:16  ·  #17
Volledig inlaat/uitlaat traject laten reinigen is zeker de moeite. Maar let op, een verstoptfiler onstaat niet zomaar. Een van de mogelijke oorzaken is al benoemd "korte stukken en het nieuwe rijden". Maaarrrr....een niet juiste verbranding veroorzaakt meer roet waardoor het filter vol loopt, sluit dus voor de volle 100% uit dat het blok technisch goed is.

LET OP: Ik meen dat volvo voorschrijft dat het filter om de 200.000 KM (of 240.000KM) vervangen dient te worden!!!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 30.05.2015 - 22:25  ·  #18
Quote door BlackSpider

LET OP: Ik meen dat volvo voorschrijft dat het filter om de 200.000 KM (of 240.000KM) vervangen dient te worden!!!


Klopt als een zwerende vinger.
Vandaar mijn eerdere opmerking;
MMTS en GS Powerflush zijn in staat het bestaande roetfilter in een gelijke (nieuw) staat te brengen.
Dus gelijk aan een nieuwe en dat is in Nederland vrij uniek.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 02.06.2015 - 15:14  ·  #19
Wat kost zoiets als ik vragen mag? En wat kost een nieuw roetfilter?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 02.06.2015 - 22:26  ·  #20
Roetfilter zit rond de € 1000,- en de reiniging zit rond de € 300,- á € 350,- als ik het goed heb.
In beide gevallen zal de verwachte levensduur gelijk zijn.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 02.06.2015 - 22:40  ·  #21
Quote door Bigdog

Roetfilter zit rond de € 1000,- en de reiniging zit rond de € 300,- á € 350,- als ik het goed heb.
In beide gevallen zal de verwachte levensduur gelijk zijn.


Heb het apparaat bij Martin gezien.
Klinkt als een goed verhaal, waar bij de ontwikkeling goed over nagedacht is. Prijsverschil is inderdaad erg groot ! Nu moet deze methode nog bekender worden, dat kan dieselrijders in sommige gevallen veel €'s schelen!
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 04.06.2015 - 11:53  ·  #22
Quote door Alpha

Allemaal bedankt voor de reacties! Even een update: gisteren weer terug gereden uit Trier en het probleem blijft op de lange lichte hellingen (in ieder geval nooit meer dan 5%).

Om maar even in turbo-termen te blijven (onafhankelijk of dit nu wel of niet het probleem is): het lijkt wel of hij het soms wel doet en soms niet.

Twee dingen:
1) een 'normale' actieve regeneratie lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien dit dan wel toevallig voorkomt zo twee keer na elkaar. Na een regeneratie ben je er voor een kilometer of 800 weer vanaf. Dus één keer zou kunnen, maar twee keer onder de zelfde omstandigheden lijkt me bijzonder.
Als het weer optreedt kun je ergens veilig stoppen en ruiken :) Een regeneratie kenmerkt zich door hoge temperaturen en je kunt dat goed ruiken buiten de auto (verbrande zweetsokken :-) )
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat er een probleem in de auto zit (bijvoorbeeld inderdaad met de drukverschilsensor bij het roetfilter) waardoor de auto continu aan het regenereren slaat. Op den duur moet dit overigens een melding opleveren ("Emissie probleem. Service vereist") als de computer denkt dat het nooit een schoon filter oplevert.

2) Een tijdje geleden vloog bij mij de onderste turbokoppeling eraf. Op mijn S60 een plastic buis die onder het blok langs loopt. De kilometers ervoor merkte ik een trage motorreactie bij gasgeven (even wachten, even wachten, DUW). Bij een inhaalactie knalde die eraf. Een hoop gesis en geen vermogen meer. Nu was het zo dat de pakking (een oranje rubber ring) gescheurd was en er dus steeds al turbovermogen "weglekte". Als bij jou ook vermogen weglekt maar de slang er nog niet af is, zou dat kunnen verklaren waar het vermogen blijft...
Je zou ook kunnen beredeneren dat als blok en turbo goed warm zijn (heuvelop) het lek erger wordt, want meer speling of iets temperatuurgerelateerds. Dat kan ook verklaren waarom je het later in de stad ook nog hebt. Tot het moment dat alles weer op een "normale" temperatuur is.

Tot slot, maar dat wordt niet de leukste opmerking, heb ik ook wel eens een C30 1.6D "Drive-E" meegekregen als vervangend vervoer bij een onderhoudsbeurt. Ik was onder de indruk van het "stadsvermogen" maar toch enigszins teleurgesteld in het "lange vermogen". Tussensprint op de snelweg kwam mij traag over, alsof je op een gegeven moment met het gaspedaal nul effect hebt op de snelheid van de auto. Dan lijkt het ook als je je voet terugkantelt (2/3 ingetrapt) er op een gegeven moment een "sweet spot" komt waar 'ie nog wel over vermogen beschikt. Misschien een testje waard?
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 06.06.2015 - 14:49  ·  #23
Ik zal jullie even de afloop vertellen. Niet alleen omdat het wel zo netjes is maar ook om er weer van te leren.

Vandaag de auto opgehaald en hij rijdt weer als een trein. Trekt normaal door in 4 en 5 bij normale snelheden op de snelwegen, geen vermogensverlies meer en loopt ook nog soepeler.

Wat was nu het euvel? Een volledig verpulverde en dus lekke vacuümslang op de turbo. Die is vervangen en tevens de druksensor en hij rijdt dus weer perfect.

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben in ieder geval weer blij :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0