Quote door Alpha
Allemaal bedankt voor de reacties! Even een update: gisteren weer terug gereden uit Trier en het probleem blijft op de lange lichte hellingen (in ieder geval nooit meer dan 5%).
Om maar even in turbo-termen te blijven (onafhankelijk of dit nu wel of niet het probleem is): het lijkt wel of hij het soms wel doet en soms niet.
Twee dingen:
1) een 'normale' actieve regeneratie lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien dit dan wel toevallig voorkomt zo twee keer na elkaar. Na een regeneratie ben je er voor een kilometer of 800 weer vanaf. Dus één keer zou kunnen, maar twee keer onder de zelfde omstandigheden lijkt me bijzonder.
Als het weer optreedt kun je ergens veilig stoppen en ruiken
Een regeneratie kenmerkt zich door hoge temperaturen en je kunt dat goed ruiken buiten de auto (verbrande zweetsokken
)
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat er een probleem in de auto zit (bijvoorbeeld inderdaad met de drukverschilsensor bij het roetfilter) waardoor de auto continu aan het regenereren slaat. Op den duur moet dit overigens een melding opleveren ("Emissie probleem. Service vereist") als de computer denkt dat het nooit een schoon filter oplevert.
2) Een tijdje geleden vloog bij mij de onderste turbokoppeling eraf. Op mijn S60 een plastic buis die onder het blok langs loopt. De kilometers ervoor merkte ik een trage motorreactie bij gasgeven (even wachten, even wachten, DUW). Bij een inhaalactie knalde die eraf. Een hoop gesis en geen vermogen meer. Nu was het zo dat de pakking (een oranje rubber ring) gescheurd was en er dus steeds al turbovermogen "weglekte". Als bij jou ook vermogen weglekt maar de slang er nog niet af is, zou dat kunnen verklaren waar het vermogen blijft...
Je zou ook kunnen beredeneren dat als blok en turbo goed warm zijn (heuvelop) het lek erger wordt, want meer speling of iets temperatuurgerelateerds. Dat kan ook verklaren waarom je het later in de stad ook nog hebt. Tot het moment dat alles weer op een "normale" temperatuur is.
Tot slot, maar dat wordt niet de leukste opmerking, heb ik ook wel eens een C30 1.6D "Drive-E" meegekregen als vervangend vervoer bij een onderhoudsbeurt. Ik was onder de indruk van het "stadsvermogen" maar toch enigszins teleurgesteld in het "lange vermogen". Tussensprint op de snelweg kwam mij traag over, alsof je op een gegeven moment met het gaspedaal nul effect hebt op de snelheid van de auto. Dan lijkt het ook als je je voet terugkantelt (2/3 ingetrapt) er op een gegeven moment een "sweet spot" komt waar 'ie nog wel over vermogen beschikt. Misschien een testje waard?