vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 
 
 
 
 
dimazio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geraarsbergen
Leeftijd: 31
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 08:12  ·  #1
Hey allemaal,

Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een volvo V70 uit 2007.
Het is een 2.4D met 163pk.
Heb deze door rica laten tunen naar een 250pk maar na enkele weken had ik de indruk dat de wagen dat vermogen niet draaide.
Daarom ben ik met de wagen naar de testbank gegaan voor een vermogencurve.
Zoals jullie kunnen zien komen de waarden die rica had beloofd niet in de buurt :(
Ondertussen alles al laten nakijken en nodige dingen verandert zoals:
Volledige inlaattraject is gekuist, EGR elektronisch laten dichtzetten, wervelkleppen verandert, variabele turbo laten nakijken, dpf laten nakijken, al verschillende keren laten uitlezen bij mijn volvo dealer,...
Maar tot op heden is er nog geen verschil in het rijgedrag van de wagen.
Ben voor de moment een beetje einde raad en hoop dat iemand van jullie mij hier verder mee kan helpen.

Groetjes
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 08:32  ·  #2
Ik zou eens beginnen met een rooktest: daardoor wordt helder of je niet ergens een klein lek hebt (in een slang, of op een aansluiting, of in een buis).

Met name het koppel is aan de lage kant, mijns inziens. En dat is precies waarom je de D5 wilt rijden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 08:36  ·  #3
Nergens turbo lucht lekkage?

Jjm was me al voor !
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 08:52  ·  #4
Vooral de resonator aansluitingen, direct onder de turbo, zijn verdacht, en dan met name de bovenste. Daar hoor je hem wel blazen als hij echt lek is, maar het is wel een punt waar er vaak wat mis gaat. De resonator zit vast met rode pakkingen (rubbers) waarvan je het randje kan zien. Zeker de bovenste gaat nog wel eens stuk. Toch, als je daar een lek zou hebben zou je dat zeker op zo'n vermogensbank, terwijl je er naast staat, wel moeten horen. Ik hoorde het bij de mijne direct terwijl ik (langs een muur met het raam open) de straat uit reed.
Oplossing is nieuwe rubbers halen en de resonator goed monteren, maar omdat het nogal een onding is zijn er ook velen die ervoor kiezen om de resonator te vervangen met een stuk slang wat je bij een gespecialiseerde producent kan krijgen, maar daarvan ben ik de naam even kwijt. IPD of DO88 of ...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3249
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:06  ·  #5
Quote door dimazio

Hey allemaal,

Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een volvo V70 uit 2007.
Het is een 2.4D met 163pk.
Heb deze door rica laten tunen naar een 250pk maar na enkele weken had ik de indruk dat de wagen dat vermogen niet draaide.
Daarom ben ik met de wagen naar de testbank gegaan voor een vermogencurve.
Zoals jullie kunnen zien komen de waarden die rica had beloofd niet in de buurt :(
Ondertussen alles al laten nakijken en nodige dingen verandert zoals:
Volledige inlaattraject is gekuist, EGR elektronisch laten dichtzetten, wervelkleppen verandert, variabele turbo laten nakijken, dpf laten nakijken, al verschillende keren laten uitlezen bij mijn volvo dealer,...
Maar tot op heden is er nog geen verschil in het rijgedrag van de wagen.
Ben voor de moment een beetje einde raad en hoop dat iemand van jullie mij hier verder mee kan helpen.

Groetjes

Op de uitdraai is te zien dat je op 6-2-20 de testbank op bent gegaan. Je geeft echter niet aan wanneer je de wagen door Rica hebt laten tunen. Mijn idee is dat ik met de uitdraai terug zou gaan naar Rica en hun mening hierover zou vragen. Ook met het inladen van de tuning-software zou er iets fout gegaan kunnen zijn. Heb ik zelf ook al eens mogen ervaren een jaar of 13 terug na een tuning van mijn toenmalige Chrysler 300C . Na de tuning rookte deze (was een diesel) behoorlijk en vond hem niet fijn oppakken. Teruggegaan, tuning opnieuw ingeladen en weg was de rook en present het toegenomen koppel en vermogen.

Tenslotte: de ene rollenbank is de andere niet. Er kunnen grote verschillen zitten in de uitkomsten van de ene bank en de andere bank. Ik heb één en dezelfde motorfiets wel eens op een Dyno bank gehad èn op een Fuchs. Kwamen totaal andere waardes uit. (maar niet het verschil tussen de jou toegezegde 250 PK en de gemeten uitkomst...)
dimazio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geraarsbergen
Leeftijd: 31
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:08  ·  #6
Quote door JJM

Ik zou eens beginnen met een rooktest: daardoor wordt helder of je niet ergens een klein lek hebt (in een slang, of op een aansluiting, of in een buis).

Met name het koppel is aan de lage kant, mijns inziens. En dat is precies waarom je de D5 wilt rijden.


rooktest is al uitgevoerd geweest. Heb nergens een verlies geconstateerd :(
dimazio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geraarsbergen
Leeftijd: 31
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:11  ·  #7
Quote door Bolbo

Vooral de resonator aansluitingen, direct onder de turbo, zijn verdacht, en dan met name de bovenste. Daar hoor je hem wel blazen als hij echt lek is, maar het is wel een punt waar er vaak wat mis gaat. De resonator zit vast met rode pakkingen (rubbers) waarvan je het randje kan zien. Zeker de bovenste gaat nog wel eens stuk. Toch, als je daar een lek zou hebben zou je dat zeker op zo'n vermogensbank, terwijl je er naast staat, wel moeten horen. Ik hoorde het bij de mijne direct terwijl ik (langs een muur met het raam open) de straat uit reed.
Oplossing is nieuwe rubbers halen en de resonator goed monteren, maar omdat het nogal een onding is zijn er ook velen die ervoor kiezen om de resonator te vervangen met een stuk slang wat je bij een gespecialiseerde producent kan krijgen, maar daarvan ben ik de naam even kwijt. IPD of DO88 of ...


Hey,

Deze rubbers zijn ook al vervangen. De oude rubbers konden de verhoogde turbodruk niet meer aan en de buis was gescheurd.
Heb dit ook al volledig laten vervangen.
dimazio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geraarsbergen
Leeftijd: 31
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:15  ·  #8
Quote door PvL

Quote door dimazio

Hey allemaal,

Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een volvo V70 uit 2007.
Het is een 2.4D met 163pk.
Heb deze door rica laten tunen naar een 250pk maar na enkele weken had ik de indruk dat de wagen dat vermogen niet draaide.
Daarom ben ik met de wagen naar de testbank gegaan voor een vermogencurve.
Zoals jullie kunnen zien komen de waarden die rica had beloofd niet in de buurt :(
Ondertussen alles al laten nakijken en nodige dingen verandert zoals:
Volledige inlaattraject is gekuist, EGR elektronisch laten dichtzetten, wervelkleppen verandert, variabele turbo laten nakijken, dpf laten nakijken, al verschillende keren laten uitlezen bij mijn volvo dealer,...
Maar tot op heden is er nog geen verschil in het rijgedrag van de wagen.
Ben voor de moment een beetje einde raad en hoop dat iemand van jullie mij hier verder mee kan helpen.

Groetjes

Op de uitdraai is te zien dat je op 6-2-20 de testbank op bent gegaan. Je geeft echter niet aan wanneer je de wagen door Rica hebt laten tunen. Mijn idee is dat ik met de uitdraai terug zou gaan naar Rica en hun mening hierover zou vragen. Ook met het inladen van de tuning-software zou er iets fout gegaan kunnen zijn. Heb ik zelf ook al eens mogen ervaren een jaar of 13 terug na een tuning van mijn toenmalige Chrysler 300C . Na de tuning rookte deze (was een diesel) behoorlijk en vond hem niet fijn oppakken. Teruggegaan, tuning opnieuw ingeladen en weg was de rook en present het toegenomen koppel en vermogen.

Tenslotte: de ene rollenbank is de andere niet. Er kunnen grote verschillen zitten in de uitkomsten van de ene bank en de andere bank. Ik heb één en dezelfde motorfiets wel eens op een Dyno bank gehad èn op een Fuchs. Kwamen totaal andere waardes uit. (maar niet het verschil tussen de jou toegezegde 250 PK en de gemeten uitkomst...)


Hey,

De tuning heb enkele weken voor de test laten doen. Rica heeft ondertussen de software al gecontroleerd maar hier is niets uitgekomen. Zij kunnen ook niet vinden waar dit probleem kan van komen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:18  ·  #9
Verstuiver test al gedaan?
Slechte inspuiting geeft ook weinig vermogen.

Verder is brandstofdruk en een Tmaf sensor erg bepalend voor een goed vermogen.
dimazio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geraarsbergen
Leeftijd: 31
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:22  ·  #10
Quote door martijn-a

Verstuiver test al gedaan?
Slechte inspuiting geeft ook weinig vermogen.

Verder is brandstofdruk en een Tmaf sensor erg bepalend voor een goed vermogen.


Vorige week verstuivers proper gemaakt en getest.
Deze zijn nog altijd in orde. Het enigste probleem is wel dat mijn verbruik veel hoger is dan enkele maanden geleden.
Als ik echt op mijn dode gemak rijd blijft mijn verbruik rond de 9L/100km
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:25  ·  #11
tip van flip, stel je nog even netjes voor, wel zo fijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vermogensverlies V70 2.4D 163pk

 · 
Posted: 12.05.2020 - 12:05  ·  #12
Voor het voorstellen is een apart subforum, daar mag je dan ook meteen wat foto's toevoegen van de Volvo's :-)

Verbruik is inderdaad flink hoog, bij rustig rijden zouje verbruik ergens rond de 6-6,5 liter op 100km liggen op de autostrade bij 120km/h (vlak landschap). In de stad zal het wel flink omhooggaan, 8-9 liter is dan wel normaal bij rustig rijden. Als je graag stoplichtsprints doet dan zit het verbruik wel dik in de 2 cijfers...

Het kan ook zijn dat je koelvloeistoftemperatuursensor kapot is. Die kan je bij diverse temperaturen ook nameten met een multimeter (weerstand varieert met temperatuur), daar staat wel een tabelletje van op dit forum.

Ik denk dat je goed zou doen aan eens uitlezen met Volvo VIDA, en als daar geen foutmeldingen uitkomen, de sensoren live uitlezen met VIDA (actuele en gewenste waarden vergelijken) en zien of je daar verschillen in ziet. Wellicht dat je zo op het spoor gezet kan worden van waar het misgaat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0